11 Reacties
één maand geleden
Ik denk ook dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Snap dat het ontzettend rot voelt als je dr zelf zo op let. Dat heb ik ook eens gehad met een risotto. Maar bjj het koken van iets vervliegt ook een groot deel van de alcohol. En het zijn maar een paar happen. Dus dat zal echt niet veel uit maken onder de streep.
één maand geleden
Alcohol verdampt. Ik kookte ook gewoon nog met rode wijn tijdens mijn eerdere zwangerschappen. Zou hier dus absoluut geen zorgen om maken :)
één maand geleden
Ik lees veel mensen die heel simpel roepen het verdamt. Alcohol verdamt inderdaad maar niet zo snel, na 2 uur stoven is er ongeveer 90% verdampt dus echt nog niet alles.
Dat gezegt te hebben, ik denk dat eenmalig geen schade kan veroorzaken aangezien het zo'n klein percentage is! Denk wel dat he heel slim is van je dat je het niet verder hebt opgegeten.
25 dagen geleden
Ik zou me hier niet veel zorgen om maken. Alcohol verdampt dan weliswaar niet volledig, maar wel grotendeels. Daarnaast is de hoeveelheid alcohol in een gerecht vaak minimaal, denk bijvoorbeeld aan een glas rode wijn in een saus voor 4 tot 6 personen. Ik ben zelf 32 weken zwanger en heb vorige week ook heerlijke boeuf de bourguignon gemaakt met rode wijn. Ik vind echt dat dit in een grecht verwerkt, prima moet kunnen en zou me hier ook geen zorgen over maken.
25 dagen geleden
Bij Jellinek hebben ze het onderzocht en is er na 30 minuten koken nog maar 35% van de percentage over. Dus 1 glas wijn, hier 35% van en dan delen door het aantal personen die er waren. Echt minimaal. Mijn stoof staat altijd minimaak 2 uur op en dan is het nog maar 5% van een glas : aantal personen wat je binnen krijgt. Geen zorgen dus komt allemaal wel goed
25 dagen geleden
Een portie ravioli is ongeveer 125 gram. 5,2% daarvan is rode wijn = 6,5 gram. Rode wijn heeft gemiddeld 12% alcohol = 0,78 gram.
In het productieproces en kookproces is waarschijnlijk het grootste deel verdampt (zeg 80%) = 0,12 gram alcohol voor het het hele bord pasta.
Ter vergelijking een glas wijn is ongeveer 12 gram alcohol. Rijp fruit bevat ook kleine perecentages alcohol en worden als veilig gezien.
Tot slot breekt je lichaam de alcohol ook nog af voordat het bij de baby terecht komt.
Wat jij acceptabel vind en wat niet is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij zou dit verwaarloosbaar zijn. (En denk ik dat hierover stressen vervelender is voor je baby dan dat kleine beetje alchohol 😉)