14 Reacties
één maand geleden
Ik twijfel nu, ik heb er helemaal niets over gehoord van mijn verloskundige (en ben nooit ziek) dus ik weet niet hoe 'normaal' het is en of het alleen mij nu beschermt of ook de baby straks? Ik ga me er even in verdiepen, dus bedankt voor de reminder.
(RS-prik wil ik wel halen trouwens zelfs al moet ik flink dokken)
één maand geleden
Reactie op Wire
Ik twijfel nu, ik heb er helemaal niets over gehoord van mijn verloskundig ...
Ik las gisteren in de wachtkamer dat het vaccin niet bij de baby komt, maar de antistoffen die je als mama aanmaakt wel via de placenta bij de baby komen en hem alvast beschermt tegen een ernstiger ziekteverloop de eerste maanden (zal makkelijk online terug te vinden zijn, meen 70% minder kans op opname)
Wat is de RS prik? Daar heb ik dan weer niet van gehoord
één maand geleden
Reactie op Wire
Ik twijfel nu, ik heb er helemaal niets over gehoord van mijn verloskundig ...
Sta er ook zo in. Rs-vaccin krijg ik morgen (hier komen toch nog vrij veel pasgeboren babies in het ziekenhuis). Ik heb ook een afspraak alvast voor de griepprik gemaakt (lange wachttijd). Maar in de tussentijd ga ik het wel even met de VK bespreken of het nodig is en wat ons kindje er aan heeft
één maand geleden
Reactie op Celiny87
Ik las gisteren in de wachtkamer dat het vaccin niet bij de baby komt, maar ...
De RS prik is een prik die vanaf volgend jaar in het standaard pakket komt (als ik het goed begrijp). Het rs virus is een luchtweginfectie waar juist baby’s veel last van kunnen hebben. Vaak alleen verkoudheid, maar met enige regelmaat veroorzaakt het benauwdheid en/of een longontsteking.
één maand geleden
Ik haal alleen RS vaccinatie ivm grote kans ernstige gevolgen als een baby het virus oploopt (longfalen). Jammer dat het net voor ‘25 is want dan werd het vergoed. Kunnen niet alles hebben 😅
één maand geleden
Reactie op KiWu2021
Huh kun je een maternale RS-prik halen?? Waar kan dit en hoeveel kost het?
In eerste instatie wordt verwezen naar de GGD in jouw regio (zie RIVM). Bij mijn GGD was vaccin niet mogelijk. Huisarts gebeld voor een recept, apotheek heeft vaccin besteld (Abrysvo) en ik kan ‘m volgende week ophalen. Exacte prijs weet ik niet maar apotheker gokte rond de 230,-. Kan gegeven worden tussen week 24 en week 36
één maand geleden
Reactie op KiWu2021
Ohhh dus men kan z'n HA vragen? Onze GGD heeft hem ook niet namelijk.. doet ...
Waarschijnlijk moet je zelf de assistente uitleggen dat RS volgend jaar standaard in programma komt😅 aangeven dat je deze graag wilt hebben en of het geregeld kan worden. Geen indicatie (voor mij in ieder geval) maar wel even volhouden met telefoontjes plegen want het heeft wat voeten in de aarde. Wat mij betreft meer dan waard, teveel IC opnames van dichtbij gezien van zeer zieke RS baby’s. Succes!
één maand geleden
Hi ,
Hoewel ik jullie vragen oprecht begrijp , zijn topics omtrent vaccinatie helaas niet meer toegestaan .
Uit ervaring weten we dat dit altijd uitloopt op een verhitte discussie vol onjuiste informatie .
Voor ieders veiligheid verwijzen we jullie liever door naar een zorgverlener of de informatie van de Rijksoverheid .
Liefs,
Jaleesa|Moderator