25 Reacties
16 dagen geleden
Bij mij ook niet vanaf 20 weken werd er gewoon gevoeld of of mijn baarmoeder mooi op termijn en groeit en sinds week 30 voelen ze kleine, geen rede om te denken dat er iets met de groei is dus het word gewoon bij voelen gehouden.
16 dagen geleden
Ik kreeg een extra groei echo bij 32 weken omdat de kleine bij de 20 weken echo kleiner dan gemiddeld was dus wilde ze het even in de gaten houden. Nu is ze mooi meegegroeid op haar eigen groeicurve en is alles dus prima. Als ze niets afwijkends hebben gemeten tijdens de 20 weken echo dan krijg je in principe geen echo’s meer. Dus niks om je zorgen over te maken!
16 dagen geleden
Veel vrouwen die dit er op zetten zijn medisch/onder controle van het zkh (gok ik). Ik heb namelijk ook iedere 2 weken een groeiecho, maar dan in het ziekenhuis. Verloskundigen praktijken doen dit inderdaad echt een stuk minder!
16 dagen geleden
Reactie op Charlotte13579
Veel vrouwen die dit er op zetten zijn medisch/onder controle van het zkh ( ...
Niet medisch hier en ook gewoon bij de verloskundige.
Maar wel op indicatie vanwege 1e dysmatuur kindje.
Groeiechos hebben in ieder geval altijd een reden of bij twijfel
16 dagen geleden
Mijn verloskundige praktijk doet dit standaard en krijg je altijd rond de 32 weken een groeiecho. Waarom weet ik niet, maar ook als je niet medisch bent of er een indicatie voor is dat ze twijfelen over de groei doen ze gewoon die echo 😊
16 dagen geleden
Ook bij mijn praktijk niet standaard. Ik heb er toevallig maandag 1 staan. Ik lag 3 weken geleden aan de CTG (vanwege minder gevoel baby) en toen hebben ze ook een echo gemaakt. De arts in het ziekenhuis kon dit niet vergelijken omdat ze gegevens van de 20 weken niet hadden. Toen ik weer terug kwam in de praktijk gaf ze aan dat ze “er vanuit gaan” dat alles goed is. Je snapt dat ik “met er vanuit gaan” niet akkoord ga.
Ik ga er vanuit dat alles goed is aangezien qua metingen (niet alles goed kunnen meten omdat ik slecht te echoën ben) het er prima uitzag, maar ik wil gewoon zeker weten dat alles goed zit.
16 dagen geleden
Bij onze praktijk krijg je standaard geen groeiecho’s. Deze dus ook niet gehad bij mijn 1e kindje.
Nu krijgen we groeiecho’s omdat we extreem onzeker/voorzichtig zijn door meerdere miskramen in de afgelopen 2 jaar. Om ons - maar bovenal mijn man, omdat hij verder machteloos is - om de x weken gerust te stellen meten ze dan de baby, het vruchtwater en de placenta. Er wordt ons nooit iets vertelt over exacte lengte of p-waardes. Alleen dat alles heel goed is en de grafiek in het gemiddelde ligt. Dat is ook alles wat we willen horen.
16 dagen geleden
Bij mijn praktijk doen ze op aanvraag groeiecho’s mits je niet medisch bent.
Ik ben vanaf week 25 half overgedragen aan ziekenhuis vanwege hoge bloeddruk en zwangerschapsdiabetes. Ik heb wel nog gewoon controles bij de verloskundige waar ik ingeschreven ben.
Omdat onze baby groot is zal ik in het ziekenhuis elke twee weken een groeiecho hebben plus bloeddrukmeting.
As week met 36 weken heb ik waarschijnlijk een van de laatste groeiecho’s. Want wij worden ingeleid met 38-39 weken. Anders past het niet allemaal. Baby was met 34+4 geschat op 2700 gr
15 dagen geleden
Ik kreeg rond 30 weken een groeiecho omdat mijn baarmoeder hoog lag en ze dus dachten dat de baby aan de grote kant was. Tijdens de echo was te zien dat haar buikje te groot was. GTT gedaan maar niet gelukt, alles eruit gespuugd. Nuchtere waarde wel keurig dus dat eerst gelaten. Vandaar met 36 weken nogmaals een groeiecho gehad. Grote kans dat ik toch wel zwangerschapsdiabetes heb ontwikkeld maar inmiddels zo ver in de zwangerschap nu dat insuline starten nu geen zin meer heeft. En dus ook twijfel of ik de GTT alsnog ga doen, ik vind de test te belastend en een dagcurve bijhouden vinden ze niet nodig.