24 Reacties
één maand geleden
Hier ingeleid geweest, dochtertje 4035 gram, een hele makkelijke en goeie bevalling gehad
één maand geleden
Niet ingeleid, bevallen met 41+3, zoontje woog 4150 gram. Los van de afschuwelijke rugweeen was de bevalling prima, ook de persfase… maar ik ben zelf ook lang en heb brede heupen dus misschien maakt je lichaamsbouw nog een verschil?
één maand geleden
Gisteren ook een echo gehad waarbij ons mannetje geschat werd op 1500 gram met 28+3... dus hier ook nieuwsgierig hihi
één maand geleden
Reactie op feyza-xx
Mag ik vragen hoeveelste kindje dit was? 3.5 uur klinkt prachtig
Mijn eerste! Ze waren in het ziekenhuis ook verbaasd dat het mijn eerste was en zo snel ging. Ze dachten tweede of derde. 😅
Nu zwanger van de tweede en gaven al direct aan, zodra je vliezen breken moet jij direct naar het ziekenhuis 😅
één maand geleden
Ik heb de groeiechos afgeslagen. 20 weken echo zagen ze ook grote baby. Toen ben ik mij erin gaan verdiepen en blijkt dat de meting in 50% van de tijd niet klopt. Zitten er dus vaak naast. Ik ben ook gaan verdiepen in risico's van baren van grote baby, en ik kwam erachter dat de risico's niet zo groot zijn (in mijn optiek) en dat het niet zo snel is dat het "niet past" ofzo. Ik wil heel graag thuisbevallen en eerder inleiden betekent dus dat ik thuisbevallen moet opgeven. Voor en nadelen afgewogen en dus deze keuze gemaakt. Mocht je er meer over willen weten, dan heeft "de verloskees" hele mooie podcast over "macrosomie" ofwel, grote baby. Heeft mij veel informatie gegeven over bevallen en keuzes.
Tevens wel zwangerschapsdiabetus laten uitsluiten.
één maand geleden
Bij 20 weken bij mij ook een grote baby geconstateerd. Veel over geluisterd (podcasts) en gelezen (fora). Mijn conclusie is dat grootte en zwaarte van kindje niks hoeft te zeggen over hoe je bevalling verloopt. Ook met verschillende personen over gehad (verlos, gyn, arts). Inleiden en keizersnede geven ook echt wel veel nadelen. Er is alleen een soort omslagpunt is dat je kindje wel ‘te’ groot wordt en de risico’s groter worden dan de gevolgen van inleiden of keizersnede. Nadeel is dat je niet weet wanneer dat is en of dat bij jouw kindje is omdat de metingen niet altijd kloppen en nauwkeurig zijn… blijft dus echt heel lastig vind ik zelf. Voor nu besloten groei echo’s te doen en te volgen en dan later beslissingen te nemen.
één maand geleden
Hoihoi,
Mijn eerste baby ook een grote baby ze scoorde toen p99 op de echo wat me toen erg onzeker maakte. Ze was uiteindelijk een p94 toen ze geboren was met 4165 dus ze zaten er wel een beetje naast ook met de groeiecho geloof dat er een foutmarge van 15% op zit. De bevalling was verder geen probleem geen complicaties of ingrepen gehad.
https://evidencebasedbirth.com/evidence-for-induction-or-c-section-for-big-baby/
Dit is een site waar je wat informatie kan inwinnen die betrouwbaar is, hopelijk heb je er iets aan zodat je zelf een mening kan vormen over eventuele keuzes die je later in je zwangerschap krijgt 😊
één maand geleden
Hier andersom. 😅 Ik krijg groei echo's omdat mijn eerste zoon klein was (40+4 en 2985gr)
Vandaag de eerste echo gehad met 28 weken en tot mijn verbazing is het met deze meid ingehaald lijkt wel...?! Haar hoofdje zat al qua metingen op 30+2 😳😅 Met 32 weken een volgende groei echo, ik ben heel benieuwd
één maand geleden
Ik ben thuis bevallen van een dochter van 4750 gram (ze hadden geen idee dat ze zò groot was) en ik moet zeggen dat m’n bevalling niet moeilijker of pijnlijker oid was dan m’n vorige bevalling van een kleiner kindje. Het was eerder juist een “fijne” bevalling. Dus voor mij was het niet intenser of moeilijker
één maand geleden
Hier bij eerste ook een grote baby gekregen 4320 gram, helaas geen fijne bevalling geweest, mijn bekken was te smal. Bij ons 2e kindje ingeleid bij 38 weken omdat ik zo bevalling niet meer aandurfde, dit was een hele fijne bevalling geboren met een gewicht van 3220. Nu bij ons 3e kindje krijg ik ook extra groei echo’s. Mocht het weer te groot zijn wordt ik weer ingeleid.
één maand geleden
Hier met 24 weken ook een wat grotere baby. Word met de geboorte ook verwacht dat ze boven de 4kg zal uitkomen. Maar de andere VK zei dat het nog wel bij kan trekken en dat een grote baby niet perse “eng” is om van te bevallen. Ze zei letterlijk. We zien vaker babies die goed voor de uitgang liggen en meer dan 4KG zijn en er makkelijk uit komen ten opzichte van babies die 2,5KG zijn, niet gunstig liggen en het veel moeizamer gaat. Dat stelde mij vooral gerust 😇 maar bij 30 of 35 weken kijken ze echt naar de groei en houding en mocht de baby dan daadwerkelijk te groot zijn wordt er wel een plan gemaakt begreep ik.
één maand geleden
Nu 29 + 4 en te horen gekregen dat onze meid op P97 zit en dan vooral haar buik groter dan gemiddeld is.
Volgende week moet ik mijn suiker testen en op basis daarvan verder kijken wat er nodig is. Fijn om hier wat positieve verhalen te lezen, want vooral de bevalling was hetgeen waar ik mij meteen druk om maakte. Eerste kindje overigens dus ook geen ervaringen nog.
één maand geleden
Hier 29+5, gister GUO gehad vanwege grote baby op groeiecho. Hij kwam gister uit op een schatting van 2,1 kilo 😳. Gelukkig geen gekke dingen gevonden in de echo!
Begin augustus OGTT gedaan, met goede uitslag. Vandaag voor de zekerheid herhaling van de OGTT. Hij zit op 99% waar hij 2,5 week geleden op 93,6% zat..
één maand geleden
Hier vandaag met 27+1 groeiecho gehad lag iets voor op de groei maar nog in eigen curve. Nu 1204 gram
één maand geleden
Reactie op Redrose
Ik ben thuis bevallen van een dochter van 4750 gram (ze hadden geen idee d ...
Hier exact hetzelfde, als ik het verslag terug lees, lees ik bij de controles wel. Ruime groei. Toen geen groei echo's. Kraamzorg was helemaal verbaast over zo'n grote baby 4735gr en 59cm. Thuis bevallen. 2 hechtingen. Prima gegaan. Daarom nu ook de groei echo's geweigerd. Puur omdat ik niet ingeleid wil worden. Daar kleven wel degelijk nadelen aan (omdat je kindje er ws nog niet klaar voor is) maar dat is niet te voorspellen.