59 Reacties
3 dagen geleden
Hello
Super leuke topic,💙
Ik had afgelopen vrijdag de laatste groei echo met 35+3,
deze was door ligging van de kleine meneer niet gelukt.
Alleen hoofdomtrek lukte
Ik zit rond de p95(baby loopt ongeveer 3 weken voor)
Omdat ze niet goed konden meten weet ik dus ook niet hoe groot of zwaar hij nu is.
Kreeg wel de informatie van mocht ik zelf het idee hebben dat hij echt te groot is (geen idee hoe je dat merkt), zou ik me mogen laten inleiden rond 38/39 weken.
Ik zou vooral bang zijn dat "gewoon" bevallen niet lukt i.v.m. de grote.
Verder heeft het voor nu nog niet me voorkeur om me te laten inleiden.
Ben erg benieuwd hoe andere mensen dit misschien ervaren hebben misschien met eerdere kindjes 🤰🏻
3 dagen geleden
Ik heb het begrepen dat de reden juist voor het inleiden (in de situatie van grote baby schatting bij groeiecho) is dat de babies sneller groeien dan verwacht. En dat ze de risico niet willen lopen om te wachten tot de week 40 (dan zijn de babies pas groot). Bij inleiding zouden ze nog een 'normale' maat zijn (omdat ze vroeger uitgehaald zijn), maat 50 (bewijzewpreken). Maar ik ben geen zorgprofessional, dit is maar wat ik heb begrepen. 🤭 Correct me if I am wrong, please🤭.
3 dagen geleden
Het is volgensmij per praktijk heel anders, ik heb in mijn omgeving een paar gehad waarvan hun baby rond de 4kg werden geschat en die zijn ingeleid omdat de baby "te groot"'is. Mijn baby is ook "te groot" en word rond de 3,5 en 4,5 kg geschat, ik ga hopelijk natuurlijk bevallen en de verloskundige heeft ook aangegeven dat ze denken dat dat prima gaat lukken. Het zijn metingen en ze kunnen er ook helemaal naast zitten, mijn 1e dochter leek "normaal" te groeien en was mini toen ze geboren was
3 dagen geleden
Hier een baby met een groeispurt afgelopen maand waardoor ze iedere week tussen p85-p97 heeft gestaan. Ligt voornamelijk aan buikje, maar ze kunnen niet exact meten na week 30 meer (ja met een mri alleen maar no go natuurlijk). Echo’s zijn goed om juist groeiachterstanden en afwijkingen op te sporen. Ze kunnen wel voelen dat ze wat groter is. Geen indicatie waarom haar buikje zo groeit, vonden het dus fijn om het wel in de gaten te houden.
De VK en gyn hebben overlegd en de keuze bij ons gelaten. Advies erbij wel: niet tot na 40 wkn doorlopen ivm gewicht baby en omdat ik veel bekkenklachten heb en het me steeds zwaarder valt, zou inleiden een goede keus zijn. Ook vanwege mijn bouw, met mijn hindostaanse achtergrond heb ik een kleiner bekken. Richting 4 kg en meer zou het mij lastig kunnen vallen. Hier had ik ook wel wat angst van gekregen. Ze gaan ons nu gewoon goed monitoren.
We gaan morgen inleiden. Ik ben er mentaal erg aan toe en het heeft mijn laatste week draaglijker en fijner gemaakt nu ik weet dat er echt een eindtermijn aan zit. Ik kijk nu weer uit naar volgende week, dat kon ik even niet (meer).
3 dagen geleden
Ow, mijn dochtertje was 'net een tikkeltje groter ingeschat in het ziekenhuis (maar ik haf een andere reden voor de inleiding), de inleiding begon in de week 39 en ze is gemiddeld geboren (precies op het lijntje). Dat leek me juist heel precies ingeschat. Maar dat was door de ziekenhuispersoneel, niet de verloskundige. Nu schatten ze tikkeltje kleiner baby, maar nog steeds in de gemiddelde lane, dus geen zorgen hiervoor. Ik wordt weer ingeleid in week 39 (weer van andere reden), dus dan verwacht ik dat mijn baby wat langer past in maat 50 🤣🫣 maar nogmaals heb ik geen zorgen, dat zouden ze zeker benoemen als er iets aan de hand was
3 dagen geleden
Reactie op 3024
Hier een baby met een groeispurt afgelopen maand waardoor ze iedere week tu ...
Omdat ze idd niet goed kunnen meten, kan het dus zo zijn dat je baby minder groot of zwaar is uiteindelijk.
Ik vertrouw zelf op de gyn en vk nu zij aangaven het wel ook te kunnen voelen.
3 dagen geleden
Mijn eerste kindje was ook wat groter geschat. Uiteindelijk geboren met een gewicht van 4.7🫢zo groot hadden ze niet verwacht. Over 1 week de 36 weken echo ben benieuwd of de 2de ook z'n gewicht gaat aantikken. Ik mag dan kiezen voor een inleiding
3 dagen geleden
Bij mijn eerste ben ik ingeleid met 39 weken omdat ze groot geschat werd, met daarnaast nog een andere medische reden. Uiteindelijk was ze 3310 gram. Vermoedelijk door m'n hoge bloeddruk in de laatste weken toch niet meer gegroeid.
Nu verwacht ik weer een grote baby rond P90 (vooral buik ligt 3 weken voor), maar nu gaan ze niet inleiden. Dus ben erg benieuwd. Ben nu 36 weken
3 dagen geleden
Ik heb mijn laatste groeiecho gehad met 36.2 hij wordt te groot geschat p95. Ze willen mij gaan inleiden bij w38. Het mag wat later als ik dit zou willen maar ik ben het ook al flink zat! Ik heb aanstaande donderdag een gesprek waarin we gaan kijken of ik al ontsluiting heb en zullen we het inleiden verder gaan bespreken voor volgende week. Ik ben ook heel benieuwd hoe groot de kleine man uiteindelijk dalijk is met 38w.
3 dagen geleden
Super fijn om andere moeders te horen die in verwachting zijn van een grote baby.
Wij hebben afgelopen donderdag de groeiecho gehad. Ons zoontje liep vanaf het begin al voor. Zover voor dat ze tijdens de termijnecho de uitgerekende datum al wilden terughalen van 17 december naar 13 december. Omdat wij 2 vrouwen zijn en ons zoontje via IUI is, kon ik natuurlijk niet eerder zwanger zijn dus dat was geen optie.
Met 35+2 groeiecho gehad en zijn hoofdje zit op p96 en buikje op p99/p100. Zijn gewicht werd geschat op ruim 3600 gram.
Ikzelf ben 1.55 meter dus bevallen van een mogelijk grote, zware baby is niet optimaal.
Ik moet morgen alsnog een Glucose test doen om zwangerschapsdiabetes uit te sluiten en woensdag een echo bij de gynaecoloog. We horen dan meer. Mogelijk staat inleiden hier op de planning.
3 dagen geleden
Mijn eerste was 3850gram, maar mijn 2de was 4115gram geboren, dit hebben ze niet geconstateerd tijdens de zwangerschap, daarom moet ik nu voor de 3de groeiechos en suikertest doen, het is weer een grote baby, maar de laatste groeiecho kon ze niet goed meten wegens ligging van baby, niet te groot en niet te klein zei ze. Ondanks mijn 2de flink was was ze ook thuis in bad geboren op de natuurlijke wijze, als dat lukt waarom zou met de 3de niet lukken? Ik geloof liever moeder natuur.
3 dagen geleden
Wat fijn om te lezen dat er meerdere moeders zijn met "grote baby's"
Bij de laatste echo heeft de gyn p98 gemeten en verwacht dat mijj dochter tegen de 4kg aan zit in week 38. Daarom wilt ze in week 38 gaan inleiden. Ik heb wel zwangerschapsdiabetes.
Ik heb volgende week nog een echo in week 35+3. Dit is mijn eerste zwangerschap dus vind het allemaal spannend en ben erg benieuwd
3 dagen geleden
Hier ook verwachte grote baby, zonder diabetes. Geen groei echo's gehad bewust en ik wil niet ingeleid worden. Afwachtend beleid dus en ga voor thuisbevalling 😊
De verloskees heeft mooie podcast aflevering over grote baby's voor meer info. Ik merk ook de verschillende visies op van verloskundige etc over dit onderwerp op. Ik vind het zelf erg belangrijk alle informatie te hebben en zelf mee te kunnen beslissen.
Ben erg benieuwd!👏🏼🥰
3 dagen geleden
Ik verwacht ook een wat grotere baby,p87. Ik heb zwangerschapsdiabetes en hogere bloeddruk dus ik word volgende week,bij 38+2, ingeleid. Ik ben 41. Eerste kindje dus ik vind het best spannend allemaal. Ik hoop nog steeds dat de baby nog spontaan komt want ben een beetje bang voor die weeënopwekkers bij een inleiding en dat de baby dan gedwongen wordt om geboren te worden. Klinkt misschien stom hoor. Maar we maken er hoe dan ook het beste van en kijken zo uit naar haar komst ❤️
3 dagen geleden
Reactie op Nara999
Ik verwacht ook een wat grotere baby,p87. Ik heb zwangerschapsdiabetes en h ...
Heel herkenbaar van her gedwongen worden om geboren te worden. Ik weet nog niets over of en wanneer ik ingeleid word, maar dat is ook een beetje mijn angst. Ik duim voor je!
3 dagen geleden
Hier werd op de laatste groei en liggingsechos (meerdere ivm grootte en stuitligging) telkens gemeten tussen de p89 en p97. Mijn verloskundige zei letterlijk; je lichaam weet echt wel welk kind het maakt. Het komt vrijwel nooit voor dat je een te groot kind krijgt, je lichaam weet wat ze doet. Dat vond ik erg geruststellend. Helemaal omdat er ook nog een cyste van bijna 10 cm bij in zit. Hier gaan ze dus zelfs ondanks dat laatste niets doen qua inleiden. Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook net boven de 1.80 ben, dat zal misschien ook iets meespelen...
3 dagen geleden
Hier ook een grote baby, heb wel zwangerschapsdiabetes .
As vrijdag laatste groeiecho bij 36+6, laatste echo 3 weken terug zat hij op P96. Vermoedelijk krijgen we vrijdag een datum voor inleiding voor de week erna.