59 Reacties

3 dagen geleden

Mijn baby is gemiddeld alleen een iets te groot buikje, maar heb er wel over geïnformeerd ivm mijn zwangerschapsdiabetes. Mijn vk zei ook dat ze echt nietmeer schrikken van een ‘grote baby’ maar dat dat vroeger wel zo was. Ik heb daarom, ondanks mijn diabetes, het woord inleiden nog geen een keer horen vallen

3 dagen geleden

Reactie op Saarrr93

Wil je wat meer delen over je overwegingen? Dat je ervoor hebt gekozen geen ...
Jazeker. Ik heb veel gelezen, wetenschappelijke artikelen, de podcast ook geluisterd. Hierin kwam naar voren wat de risico's zijn van "groter kind" baren. Er is iets grotere kans op schouderdystocie (gaat van 1% naar 2%, als ik het goed heb), iets grotere kan op fluxus (grote bloeding bloeding, ook stijging met 1% ongeveer). Bij een inleiding heb je als moeder verhoogde kans op ingrepen (knip, vacuüm/kunst verlossing, keizersnede) als ook complicaties (bloedingen/fluxus, schouderdystocie). Een inleiding kan niet thuis en dat is mijn wens wel. Moeders geven vaker fijnere ervaring aan bij thuisbevalling. Deze cijfers in achtneming, was ik benieuwd of mijn verloskundige overweg kunnen met eventuele schouderdystocie, en dat is zo. Dan wil ik het kleine risico toch nemen en gaan voor die thuisbevalling. In dat geval heeft doen van groeiechos ook geen zin.. want ik wil geen inleiding op basis van grote baby. Bovendien zitten 50% van de groeiechos ernaast. Dus straks ben ik ingeleid en blijkt het een normale baby te zijn... zou ik dood zonde vinden. Ik heb wel zwangerschapsdiabetus laten uitsluiten. Want dan zou ik eventueel iets kunnen doen aan potentieel "spekken" van de baby. Verder geen andere risico's hier. Dit alles maakt dus m'n keuze voor afwachten. Mits alles verder goed gaat uiteraard. 😊

3 dagen geleden

Hier verwachten ze ook een meid van meer dan 4 kg bij bevalling met 40 weken. Vorige keer had ik helaas een keizersnede, maar werd geen groot kindje verwaxhf. Ik mag vooralsnog zelf de bevalling afwachten, maar ben dus wel automatisch medisch en zal in het ziekenhuis bevallen. Inleiden is hier een optie als ik dat zou willen, maar niet verplicht.

3 dagen geleden

Reactie op Manonetje3

Jazeker. Ik heb veel gelezen, wetenschappelijke artikelen, de podcast ook g ...
Hier kom ik tot dezelfde conclusie inderdaad! Een grote baby heeft een minimaal kleine kans op complicaties, terwijl een inleiding vaak tot veel meer complicaties leidt. Gelukkig deelt mijn VK ook deze visie! Wanneer een baby te groot is, is het psychische deel daarvan (gedachten als: past het wel? Kan ik dit wel? Etc) vaak de hoofdreden dat moeders en zorgverleners verkrampen. En dus niet perse de grootte van de baby zelf. Het schijnt zo te zijn dat moeders drie grote baby’s baren, die dat niet van te voren wisten, bijna nooit extra complicaties hebben. Mijn eerste was 4300 gram met 39 weken, dit wist ik niet van tevoren, en gelukkig een hele fijne bevalling gehad. Nu verwacht ik weer een grote baby, maar wil hier verder niks mee doen. Hoop op een fijne thuisbevalling in bad 🥰 Voor iedereen die zich wil laten inleiden zou ik toch willen zeggen: verdiep je er goed in! Want het is niet zo onschuldig als het misschien lijkt (Ik kan de cursus: bevallen als een baas dan zeker aanbevelen!) Ps: het grote voordeel van grote baby’s is dat ze niet zo kwetsbaar zijn de eerste weken 🥰

3 dagen geleden

Mijn zoontje word nu geschat op 4 kg en bij 40 weken op +4,7kg. Ik word deze week ingeleid en ben heel benieuwd hoe groot hij is. We moesten afgelopen vrijdag voor een medische echo bij een ander ziekenhuis en de gynaecoloog vroeg nog of we op de hoogte waren dat hij enorm groot is.

3 dagen geleden

Hier ook een grote baby, sinds de laatste echo's dan. Vandaag voor de 2e x deze zwangerschap een ogtt gehad, vorige was wel goed. Afwachten wat daaruit komt wat het vervolg wordt. Zoontje was vorige keer ook groot 38 weken en 3900 gram en dat lijntje houd hij tot op heden vol, geen dikkerd wel een lang kind nu. Verwacht nu dus ook geen mini, maar wel goed dat ze het in de gaten houden. Afhankelijk van de komende groei echo's en de uitslag van de test gaan we het wel of niet over inleiden hebben.

3 dagen geleden

Reactie op RebelseKoraal235974

Hier ook een grote baby, sinds de laatste echo's dan. Vandaag voor de 2e x ...
Geen zwangerschapsdiabetes!🥳

3 dagen geleden

Hier ook een een grote dame zonder zwangerschapsdiabetes. Beenlengte P95, buikomtrek P90 en hoofd P80. Werd met 36 weken op 3400 gram geschat (dit was het gewicht bij mijn dochter bij 42 weken😂) nu er elke week minimaal nog 150 gram bij komt word het en flinke dame!

3 dagen geleden

Onze meid wordt ook groot geschat. Buikje P100 en beentjes ook P100.. Baby werd met 35+2 al op 3400 gram geschat.

3 dagen geleden

Reactie op xjannekex

Onze meid wordt ook groot geschat. Buikje P100 en beentjes ook P100.. Baby ...
En wordt er bij jou iets mee gedaan?

3 dagen geleden

Reactie op Chalot

Hier ook een een grote dame zonder zwangerschapsdiabetes. Beenlengte P95, b ...
En wordt daar iets nog extra op gelet ofzo of niks?

3 dagen geleden

Reactie op Saarrr93

En wordt daar iets nog extra op gelet ofzo of niks?
Nee, ze zeggen het is de tweede dus er is gewoon al ruimte gemaakt. Ze verwachten niks geks! Gewoon een grote baby:)

3 dagen geleden

Hier ook een grote meid verwacht zonder zwangerschapsdiabetes haar buikje wordt op P97 geschat. Momenteel ben ik 38+1, maar heb verder niks afgesproken met verloskundige over eventuele inleiding. Heb met 39+5 weer een ‘gewone’ controle gepland staan. Toen ik eerder mijn zorgen uitsprak over een grote baby gaf de verloskundige aan dat dat geen zwaardere bevalling hoeft te betekenen ten opzichte van een kleine / normale baby en dat heeft mij wel gerustgesteld om het aan te kijken

3 dagen geleden

Reactie op Saarrr93

En wordt er bij jou iets mee gedaan?
Ben getest op zwangerschapsdiabetes, maar dat heb ik niet. Inmiddels wel een gesprek gehad met verloskundige over eventueel inleiden.

3 dagen geleden

Mijn eerste kindje was 4850 gram met 41+1. Mijn tweede kindje wordt weer groot geschat, zo'n 4500 gram. Omdat mijn eerste lichte schouderdystocie had, word ik nu waarschijnlijk met 38 weken ingeleid.

3 dagen geleden

Vandaag net de GTT suikertest gehad, al snel de uitslag kunnen zien, voor de test was de waarde goed, na de test blijk de waarde toch hoger dan de norm te zijn, dus helaas wel zwangerschapsdiabetes geconstateerd bij 37w4d deze woensdag heb ik weer echo bij de gynaecoloog dus wellicht toch wel ingeleid te worden… de baby was bij 35w6d al circa 3500 gram met p99. De GTT uitslag van 24e week was overigens erg goed, jammer dat het nu last minute de GTT heb moeten doen. Ze verwachten dat bij 40 weken de baby 4200 gram wordt.

3 dagen geleden

Reactie op Minako

Vandaag net de GTT suikertest gehad, al snel de uitslag kunnen zien, voor d ...
Balen dat je toch zwangerschapsdiabetes hebt! Spannend dus allemaal nog!

3 dagen geleden

Bij mij ook een groot meisje! Ik krijg een oriënterend gesprek met de verloskundige om te bekijken wat voor en nadelen van inleiden voor mij zouden zijn. Ben heel benieuwd!

2 dagen geleden

Morgen word ik ingeleid met 38w+2d hoofdje P97, buikje P98! Jongen groeit prima in zijn eigen curve! We gaan zien hoe groot hij is morgen!

2 dagen geleden

Reactie op Daniellevva

Morgen word ik ingeleid met 38w+2d hoofdje P97, buikje P98! Jongen groeit p ...
Veel succes en genieten!