36 Reacties

2 maanden geleden

Hoi! Neehoor, mijn 2 dochters gelijk vanaf geboorte in eigen bed en eigen kamer. De baby boy die eraan komt gaan wij het ook zo doen 😄

2 maanden geleden

Nee hoor heb het bij drie van de 4 kinderen gelijk gedaan. Vond het zelf heerlijk dat de kleine in hun eigen kamertje lag. Bij deze doen we het anders omdat wij beneden slapen. Maar de band die je hebt met je kindje word er echt niet minder van. Dus niks om je onzeker over te voelen🥰

2 maanden geleden

Trek je er niks van aan hoor. Op dezelfde kamer slapen wordt aangeraden. In hetzelfde bed wordt afgeraden. Zo te horen is de enige mogelijkheid voor jullie dan elk op de eigen kamer. Vroeger was dat standaard en moesten alle kindjes direct op de eigen kamer. Tegenwoordig is het zielig. Wij zijn er vroeger niet minder door geworden. er zijn overigens ook heel veel ouders die na een week besluiten dat het toch beter is als de snurkende baby op z'n eigen kamertje slaapt:)

2 maanden geleden

Onze zoon heeft altijd in een eigen bedje geslapen. Helaas is het in de familie gebeurd dat de baby is overleden tijdens het samen slapen, voor mij dus echt een no go. Ik vond het zelf prettig om onze zoon in onze eigen kamer te houden. Ik wilde constant controleren of het wel goed ging en gaf borstvoeding. Zo hoefde ik niet echt uit bed te stappen. Ik geloof niet dat je hechting minder wordt als je naar een andere kamer moet lopen. Ik vond het gewoon niet praktisch. Je moet doen wat voor jou goed voelt en werkt. Andere mensen gaan snachts niet voor jouw baby zorgen.

2 maanden geleden

Ben benieuwd naar de antwoorden. Vind t zelf een ingewikkelde kwestie en zou ‘t fijn vinden om ook ons eigen plekje te houden🙈

2 maanden geleden

Buiten dat ik het idd zelf nooit zou doen (ik wil mijn kindje dichtbij me en vind het inderdaad sneu als het direct snachts alleen wordt gelegd. Naar mijn mening is dit echt super onnatuurlijk). Daarnaast blijkt uit onderzoek dat dit de kans op wiegendood aanzienlijk verhoogd. Daarom adviseert de wereldgezondheidszorg om je baby minimaal 6 maanden bij je op de kamer te laten slapen. Zoek maar eens op, er staat veel over geschreven op internet! In mijn omgeving is een kindje overleden die juist al direct vanaf de geboorte snachts in zijn eigen kamer lag. Alleen al daarom zou ik het niet doen😅

2 maanden geleden

Reactie op SkumurRT

Onze zoon heeft altijd in een eigen bedje geslapen. Helaas is het in de fam ...
Wat erg dat dat is gebeurd! 😔 Samen slapen, en dan de baby in je bed, is inderdaad onveilig. Maar ook de baby in de eigen kamer, alleen, laten slapen verhoogd de kans op wiegendood ( 2 x zo hoog). De meest veilige slaapplek is in een cosleeper naast het ouders bed (met hekje).

2 maanden geleden

Wij zijn van plan om de kleine de eerste twee weken bij ons op de kamer te laten slapen. (afhankelijk van hoe ik herstel) Daarna gaat hij toch echt naar z’n eigen kamertje. Ik ben een hele lichte slaper dus wordt al van het kleinste geluidje wakker. Met de kleine naast me zou ik nooit meer aan m’n eigen nachtrust toekomen.

2 maanden geleden

Tsja, iedereen moet helaas overal wat van vinden. In mijn ervaring is het zo dat als jij kenbaar maakt iets op een andere manier te gaan doen dan wat ‘gemiddeld’ is het mensen een spiegel voorhoudt, ze beginnen te twijfelen/raken onzeker over of wat zij doen dan wel goed is. Dan is het makkelijker om jouw keuze af te branden dan naar dat gevoel te kijken en een open mind naar iemand anders te hebben. Oh en bij de Babypark afgelopen zaterdag werd me nog verteld dat een co-sleeper nou ook niet per se het aller handigste is. Je kan niet meer normaal je bed uit, als je baby een vieze luier heeft of al uit de fles drinkt moet je er toch uit en ik neem aan dat het kamertje van je kind gewoon in de buurt is dus als er iets is hoor en ben je er zo. Het geeft zeker ook gebruiksgemakken, maar bedoel alleen te zeggen dat het niet de enige goede manier is. En daarbij doen sommige ouders geen oog dicht als baby naast ze ligt en ze van elk geluidje wakker worden. Je baby heeft er ook baat bij als jij je slaap pakt wanneer het kan. Kortom, er zijn meerdere manieren om een gezond en gelukkig kind op te voeden. Doe wat voor jullie werkt!

2 maanden geleden

Ik ben dit ook van plan en voel precies wat je zegt, mensen kijken je gek aan en geven commentaar. Maar probeer echt bij je eigen gevoel te blijven, er zijn misschien wel 100 redenenen waarom jij het zo wilt doen dus gewoon lekker doen! Bij ons zal ook de baby letterlijk in de kamer naast ons liggen, ik ben er binnen 10 seconden als het nodig is!

2 maanden geleden

Helaas vindt iedereen altijd wel ergens iets van. Mijn dochter van 19 maanden slaapt nog steeds bij ons op de slaapkamer, daar krijg ik soms ook opmerkingen over. Gewoon doen wat voor jou goed voelt en niet teveel aantrekken van wat anderen vinden!

2 maanden geleden

Hier hetzelfde. Partner slaap heel licht en ik praat veel in de slaap. Daarnaast ga ik ook geen bv geven dus dit in combi met het niet co sleepen levert nog weleens scheven gezichten en “ ooo maar dat moet je echt niet doen hoor” mededelingen op. Mijn reactie is dan dat ik ieders mening waardeer maar het me 0 uitmaakt haha. Mijn kind mijn regels.

2 maanden geleden

Hi! Ik ben zelf ook van plan om de baby na de geboorte meteen op de eigen kamer te laten slapen. Ook omdat een co-sleeper in onze slaapkamer niet past en de babykamer vlakbij onze kamer is. Met de baby in één bed slapen lijkt me niet veilig, dus dit wil ik sowieso niet

2 maanden geleden

Denk dat je vooral niet te veel moet roepen hoe je het gaat doen, maar kijken hoe het straks zal gaan lopen ;) Je gaat nog heel veel dingen precies andersom doen dan je dacht. Als je 6 keer in een nacht heen en weer bent gelopen, dan is de kans groot dat de baby gewoon in je eigen bed eindigt. Zelfde gaat zijn met voornemens t.a.v. speentjes, voeding, laten huilen, schermtijd etc..

2 maanden geleden

Wij willen de kleine ook vanaf de start op de eigen kamer laten slapen. In mijn omgeving is dat heel normaal en juist wat de meesten aanraden om te doen om de relatie met je partner ook ruimte te geven. Dan hoeft ook maar één van ons steeds wakker te zijn en voelt de ander zich niet opgejaagd met drinken geven (borst of fles), luier verschonen, nog even knuffelen etc. Gelukkig is zijn kamer één deur verder 😊 In de praktijk moeten we het nog ervaren natuurlijk..

2 maanden geleden

Je moet gewoon doen wat jij denkt dat het beste is! De meest veilige optie zou inderdaad zijn in een cosleeper/ wieg in jouw kamer, dat is ook wat wij daarom hebben gedaan bij ons eerste kindje. Overgang naar eigen kamer ging daarna echt helemaal prima, ik vraag me af of een newborn echt al kan “leren” wat zijn of haar kamer is. Cosleeper past ook niet naast ons bed, maar wel aan het voeteneinde. Voor BV zeer praktisch omdat je dan direct wakker wordt bij de eerste smakgeluidjes, op een andere kamer zou je pas bij huilen wakker worden. Ik was zelf te zwak geweest na mijn vorige bevalling om zo vaak heen en weer te lopen naar een andere kamer… ik zou gewoon de opties open houden en kijken wat op dat moment goed voelt voor jou….! Je kan je idd van alles voornemen van te voren maar het is meestal toch ervaren!

2 maanden geleden

Haha, ik wil het precies andersom en krijg óók commentaar, dat ik mijn zoon niet meteen op zijn eigen kamer wil leggen 😂😂😂 Vooral doen waar jij jezelf goed bij voelt en je niet gek laten maken!

2 maanden geleden

Iedereen heeft altijd een mening over alles. Jullie moeten het lekker doen zoals jij dat wilt. En misschien doe je het uiteindelijk toch anders. Dat zie je als de baby geboren is. Wij hebben wel een cosleeper maar ik maak het ledikantje gebruiksklaar. Ik wil proberen hem daar al vrij snel overdag af en toe in te leggen, zodat hij eraan went en na een paar maanden daar ook 's nachts kan slapen.

2 maanden geleden

Laat mensen maar, hoor. Bij onze eerste zeiden we: bij ons op de kamer. Deden we geen oog meer dicht, want ons kindje sliep luid. Ik slaap licht en werd dus extra wakker als man de fles ging maken / geven. We zijn om beurt bij ons kind op de kamer gaan liggen. Bij einde ouderschapsverlof van man, na zes weken, sliep de kleine er alleen. Durf je wat mij betreft dus uit te spreken voor wat je samen wenst. Je kunt altijd nog veranderen wanneer iets niet werkt. Er is geen wet of gouden regel.

2 maanden geleden

Als eerst, doe wat goed voelt voor jullie. Ik denk ook op wat voor manier wil je dat doen, dmv slaap training en uit wat voor oogpunt. Als je wilt gaan slaap trainen, dan is mijn advies om je daarover in te lezen. Ikzelf ben wel van mening dat baby’s die nabijheid echt nódig hebben (naast voeding, basisbehoefte nr 1) voor een goede basis hechting en alles eromheen. En…mocht het toch zo zijn dat je je kindje op jullie kamer laat slapen ook omdat je bv wilt geven (met bv kan je zelf weer wat’in slaap vallen’, en valt de kleine ook snel in slaap en hoef je hem/haar niet weg te leggen waar ze snel wakker van kunnen worden) wees lief voor jezelf en houd niet aan je overtuiging vast. (Dat heeft het mezelf nogal lastig gemaakt met m’n eerste kindje 😅) Met bv is mijn ervaring dat de baby om de 2-3u komt, je voedt 30-45min (de eerste weken) dus (vanaf wakker tel je de 2-3u weer op) dus ben je voor namelijk in de baby zijn/haar kamer aan het voeden en zal je eigen nachtrust daar wel onder doorgaan, maar dat is uitproberen en uiteindelijk een keuze natuurlijk. Wat je ook doet, mensen hebben altijd en overal hun mening over. Doe wat goed voelt voor jullie en als dat na verloop van tijd betekent om te switchen , either way, dan kan dat gewoon! 💖