11 Reacties

10 dagen geleden

Ik heb voor mijn eerste zwangerschap een tijd de koper spiraal gehad. Het plaatsen en verwijderen heb ik als best pijnlijk ervaren ook werden mijn menstruaties heftiger( meer bloed verlies, krampen werden erger) . Ik vond het een fijn idee dat er niets in zit qua hormonen en dat je na verwijderen gelijk zwanger zou kunnen worden. Na mijn zwangerschap zit ik te denken om ook weer een koper spiraal te laten plaatsen. Vindt het een prettig idee dat je gewoon weer ongesteld wordt

10 dagen geleden

Ik heb koperspiraal gehad voor mijn eerste zwangerschap. Ik heb altijd onregelmatige cycli gehad (als ik niet op hormonale anticonceptie was) maar een koperspiraal hielp mij hiermee ook. Ik was verrassd, dat het ook zo'n werking had. Dat was heel goed. Verder voor 5 jaar geen problemen, ik wist niet eens dat ik het had. Menstruatiepijn was zelfde, soms meer soms minder maar niet meer dan erzonder. Ook geen tussentijdse bloedingen. Echt dikke prima. Dat hebben gezegd, het inbrengen was super pijnlijk (ik heb al veel pijn van het eendenbek, kan ik niks eraan doen), daarna een paar dagen menstruatie krampjes en bloeding, maar niet meer dan tijdens een menstruatie. Zelfde bij het eruithalen na 5 jaar (voorbereiding voor het eerste kind). Dus al met al, een prima ervaring. 😉👍

10 dagen geleden

Ik heb ook een koperspiraal gehad voor mijn eerste zwangerschap. Mijn ervaring is heel positief. Het enige verschil met geen anticonceptie was dat ik wat langer ongesteld was (5/6 dagen ipv 3/4). Daarvoor slikte ik de pil en kreeg ik migraine. Vandaar dat ik ook geen hormonen meer in mn lichaam wilde.

10 dagen geleden

Ik volg even! Ben vooral benieuwd ook naar ervaringen van vrouwen die na hun bevalling een koperspiraal hebben geplaatst en ervaringen wat betreft borstvoeding & koperspiraal 😊

10 dagen geleden

Ik heb voor mijn zwangerschap een koper spiraal gehad omdat ik ineens anders reageerde op de pil (spotting, tussentijdse bloedingen en onregelmatige cyclus). Alles tot in den treuren onderzocht en uiteindelijk advies van de gynaecoloog om een koper spiraal te nemen. Ik ben redelijk tevreden over de koper spiraal. Je krijgt geen hormonen binnen en ik merkte dus ook vrij snel dat ik emotioneel veel minder vlak was en beter in m’n vel zat. Daarnaast mijn eigen regelmatige cyclus weer terug. Waar ik lastig aan kon wennen was het feit dat ik voor elke menstruatie weer gezwollen en pijnlijke borsten had. Iets wat ik met de pil voorheen niet had. En, zoals iemand anders ook zei, langer ongesteld. Ipv 3/4 dagen zoals bij de pil, nu 6 dagen. Desalniettemin denk ik na deze zwangerschap toch weer een koper spiraal te nemen. Het grote voordeel is gewoon dat ik beter in m’n vel zit zonder de hormonen uit pil en hormoonspiraal.

10 dagen geleden

Voor mij nooit meer. Na mijn eerste zwangerschap een koperspiraal genomen. Was altijd maar 3 dagen ongesteld, weinig bloedverlies en geen klachten. Naar een volle week heel veel bloedverlies en heel erg veel klachten. Na het eruit halen vanwege onze wens voor een twee heeft het bijna 2 maanden geduurd voor ik weer ongesteld werd en de eerste keer was heeeel erg heftig. Er zitten dan wel geen hormonen in een koperspiraal, maar het doet wel echt wat met je hormonen. Ik begin er niet meer aan

10 dagen geleden

Ik heb hem op mn 21ste gehad en ik vond het wel echt vervelend om zo erg ongesteld te zijn. Kwam normaal met 3 mini tampons mn ongesteldheid door en met die koperspiraal ineens veeeel heftiger. Verder was ik op zich tevreden.

10 dagen geleden

Reactie op Eline…

Ik heb voor mijn zwangerschap een koper spiraal gehad omdat ik ineens ander ...
De gezwollen en pijnlijke borsten kunnen ook wijzen op een jodium tekort. Dit had ik ook toen ik volledig vd anticonceptie afging. Ik kies nu altijd voor gejodieerd zout en kies m'n bouillon hier ook op uit, dat hielp al iets. En eventueel multivitamine die dit er ook in had zitten..

10 dagen geleden

Reactie op Nugget 000

De gezwollen en pijnlijke borsten kunnen ook wijzen op een jodium tekort. D ...
Thanks! Zal het in m’n achterhoofd houden voor de toekomst

9 dagen geleden

Heb >10 jaar een koperspiraal gehad en vind het top! Geen hormonen, cyclus direct terug en de plaatsing is echt prima als je een x bevallen bent

9 dagen geleden

Ik heb zelf een koperspiraal gehad voor nog net geen jaar, ik vond het verschrikkelijk. Plaatsing was niet pijnlijk maar de meest voorkomende bijwerking is een hevigere pijnlijkere menstruatie, dat was zeker het geval. Normaal had ik nooit echt last van mijn menstruatie dus ik dacht dat kan wel… nou voor mij heel heftig dus na een paar maanden heb ik gezegt tegen mijn vriend dit ga ik ga niet meer doen. En toen zijn we gewoon overgestapt op cyclus tracken en condooms.