Hoe hebben jullie of hoe gaan jullie het kraambezoek inrichten?
Ik merk dat ik andere behoeftes heb daarin dan m’n man en we komen daar nog niet helemaal in uit. We willen sowieso de eerste week / eerste twee weken zo min mogelijk bezoek om lekker samen te kunnen bonden met de kleine.
Voor mij is mijn ouders op bezoek echt anders dan mijn schoonmoeder (en helemaal m’n stief-schoonmoeder, schoonvader is overleden). Ondanks dat ik een betere band heb met mijn vader dan met mijn moeder, kan ik me voorstellen dat ik haar in de kraamweek er juist graag bij wil hebben, maar dat m’n schoonmoeder juist alle energie uit mij zuigt. M’n man wil juist dan graag zijn moeder erbij hebben ‘want die kan dan ook meehelpen in het huishouden etc’ en ‘ik wil geen verschil maken tussen de moeders’. Terwijl het mij juist meer gaat om steun geven aan mij en daarin heb ik gewoon meer aan mijn eigen ouders dan aan mijn schoonmoeder. Ik heb een prima band met schoonmoeder verder, maar ik weet ook dat zij soms veel energie vraagt van mij en dat kan ik op dat moment niet echt gebruiken als ze elke dag komt.
Ook mijn zusje vind ik anders (staat veel dichterbij) dan mijn broers of zijn broer. Dat contact is ook heel anders. Ik zou daarom eerder mijn zusje (heeft geen partner) uitnodigen dan de rest van de broers (met schoonzussen). Maar volgens manlief maak ik dan onderscheid tussen mijn en zijn familie.
Al met al: lastig.
Ik hoor graag hoe jullie dit vormgeven en waarom op die manier?