26 Reacties
één maand geleden
Hier wat van onze voornemens:
- Wij kiezen er voor om enkel broers/zussen en onze ouders langs te laten komen maar zelfs dat is een organisatie omdat dat al 10 personen zijn die allemaal staan te trappelen haha.
- Wij communiceren op voorhand al aan onze naaste wat we willen met kraambezoek maar na een eerder verlies vragen we hen vooral bij ons te checken hoe we ons voelen vóór ze langs komen.
Want we kunnen nu heel erg denken aan rust en niemand zien maar wie weet voelen we ons heel leeg en eenzaam en hebben we juist onze familie nodig.
- Zo willen we het liefst dat onze dochter als eerst gelegenheid heeft om te komen kijken, wil ze niet dan kijken we hoe we ons voelen als er andere naasten komen.
- Aangezien newborns kwetsbaar zijn willen we deze keer duidelijker zijn in onze grenzen met het vasthouden en kussen van de baby.
Dat wil zeggen niemand anders houd de baby vast of kust de baby behalve wij, de ouders.
Eventueel vragen we ook mondkapjes te dragen.
één maand geleden
Hoi hoi, zelf laat ik dit grotendeels op mij afkomen. Mijn Moeder / Broertjes en mijn schoonouders mogen komen wanneer ze het berichtje hebben ontvangen of het telefoontje. ( als het natuurlijk kan ).
Andere familie / vrienden kunnen ons een berichtje sturen en kijken we wat voor ons fijn voelt.
Hoelang het bezoek mag komen? Tot wij het beu zijn of ze eerder naar huis gaan.. wij zijn recht voor onze raap dus ze zullen het wel weten ook als ze naar huis moeten 😂
Voor de rest zijn wij best wel makkelijk, en wat ik zeg. Wij laten het gewoon op ons afkomen en we zien het wel 🫣
één maand geleden
Mijn eerste gevoel zegt dat we familie (opa's, oma's en mijn broer en zussen) langs laten komen zodra ze horen dat hij geboren is en we thuis zijn. Dat zijn bij elkaar al 7 mensen. Verder willen we even wachten met het sturen van geboortekaartjes, afhankelijk van hoe het gaat misschien een paar weken. Goede vrienden heb ik sowieso contact mee, die kunnen we vragen als het goed voelt. Qua vasthouden vind ik het niet erg als men dat doet, wel even handen wassen. De tijden zou ik aanpassen aan wanneer hij rustig is/gegeten heeft. Ik denk dat we het tzt wel zien, hangt af van hoe het allemaal gaat :).
één maand geleden
Reactie op stelk
Mijn eerste gevoel zegt dat we familie (opa's, oma's en mijn broer en zusse ...
Zou je dan ook die 7 personen tegelijk laten komen? Mijn man zei vanmorgen misschien is het wel fijn als ze juist in 1x komen dan blijven ze ook niet zo lang hangen omdat het automatisch al druk is én hebt niet elke dag in en uit geloop van bezoek. Vond dat best een slim idee en had daar nog niet aan gedacht.
Kraamzorg zei ook dat als zij bijv even boven de was gaat vouwen ik haar kan appen als ik denk ben t zat of ze komt op een afgesproken moment mij en de baby halen voor voeding en stuurt dan ook het bezoek weg. Dat vond ik ook wel handig
één maand geleden
Wij maken geen onderscheid wie er mag komen alleen opa’s en oma’s hebben wel voorrang savonds wil ik niemand ontvangen mijn oudste moet ook gewoon optijd naar bed voor school en wil savonds verder geen bezoek ontvangen dit hebben we bij de 1e ook gedaan en was echt heel fijn
één maand geleden
Reactie op debbie32
Wij maken geen onderscheid wie er mag komen alleen opa’s en oma’s hebben we ...
Goeie en trok je dan een lijn met tijd qua avond want mensen werken en je zit ook niet echt op een onrustige avondmaaltijd te wachten wellicht?! Wij hadden bij onze 1e dat mensen bleven hangen met eten dat wil ik nu bijv. echt niet dus wij zeggen nu misschien streven na 17u geen bezoek meer.
En natuurlijk per dag een beetje het ritme bekijken want er komt ook altijd al een hoop verplicht bezoek voorbij (verloskundige, consultatie bureau)
één maand geleden
Ik zou het ook aangeven bij de kraamzorg of verpleging wie wel en wie niet je baby gelijk mag vasthouden qua bezoek.
Of je man kan natuurlijk ook, maar iig iemand die ervan af weet.
Ik wou niemand mijn zoontje laten vasthouden, zelfs mijn eigen moeder niet.
Gewoon gevoelsmatig voelde het niet fijn voor mij om dit al gelijk de volgende dag of dezelfde dag te doen.
Echter heb ik een hele discussie aan het voeteind van mijn bed gehad in het ziekenhuis tussen een verpleger en mijn moeder.
Mijn zoontje huilde en de verpleegster pakte hem op en ipv aan mij te geven zei ze misschien kan oma hem even troosten?
Waarop mijn moeder dus zei dat het niet mocht van mij, wat klopt want dat heb ik meermaals verteld hoe ik erin stond en dacht dat ze dat begreep en respecteerde.
Maar uiteindelijk dus niet.. en was er eigenlijk een soort jaloezie onstaan dat mijn moeder het kwetsend vond dat een verpleegster mijn zoontje wel mocht vasthouden en zij niet.
Echter had ik net een keizersnede gehad dus überhaupt als ik het niet had gewild dat de verpleegster mijn zoontje zou vasthouden had het alsnog niet gekunt.
Ik kon namelijk niet rechtop zitten en al helemaal niet draaien naar een wieg toe, was dus afhankelijk van een verpleegster die mijn kindje aan mij gaf.
Anyways.. on topic:
- Mijn moeder zal er dezelfde dag al zijn net als vorige keer.
- de rest komt thuis, misschien op dag 3 of 4.
- ik vond rond 2 uur prima want dat was net na mijn dutje en had ik even genoeg energie voor het socializen. Maar na 1 uurtje was het ook wel weer genoeg.
-ik vond 2 personen tegelijk wel prima
één maand geleden
Interessant topic! Dit wordt mijn eerste kindje, dus ik heb nog geen ervaringen. Misschien ben ik heeeel naïef ;) Maar ik denk:
- eigenlijk wil ik in in de kraamweek wel graag elke dag een kort bezoekje van onze gezinnen en een paar van mijn beste vriendinnen. Ik ben heel introvert maar ik ben ook niet gewend aan de hele dag thuis zitten, dus ik zou het wel fijn vinden als de buitenwereld naar ons komt!
- mijn schoonmoeder wil graag in het ziekenhuis wachten tijdens de bevalling :') vind ik eigenlijk iets te heftig maar tegelijkertijd denk ik ook ach waarom niet. Het is ook haar eerste (en wie weet enige) kleinkind.
- Mijn gezin woont wat verder weg, ik denk dat zij de dezelfde dag of volgende dag kunnen komen, afhankelijk van hoe laat de bevalling is.
- zelfde geldt voor m'n beste vriendinnen
- andere familieleden na een week of zo?
- en andere vrienden ook, of twee weken, zoiets
één maand geleden
Onze ouders, broers zussen en mijn beste vriendin zijn op dag 1 en 2 welkom. De rest komt daarna.
Bezoek komt pas thuis. Tenzij we langer moeten blijven.
Ik maak dus alleen onderscheid in onze ouders en mijn beste vriendin. Verder geen onderscheid. Gewoon wanneer het ons uitkomt.
En iedereen mag de baby vasthouden.
één maand geleden
Een ding weet ik wel bij mijn tweede kind in dec (1e kerstdag) ga ik langer wachten tot kraambezoek mag komen. Ouders schoonouders schoonzussen en mn beste vallen niet onder kraambezoek dat is gwn normaal bezoek. Maar kraambezoek zoals ooms tantes andere vrienden vriendinnen etc die kunnen ffe wachten. Voordeel is dat iedereen toch druk is met feestdagen. Ik vind het vooral belangrijk om als gezin met een tweede meer tijd te nemen om te wennen, vooral voor grote broer.
We dachten eerst aan een kraamfeest maar zie dat toch niet meer xitten want die groep zou te groot zijn en too much voor een baby
één maand geleden
Voor ons is het de eerste keer met kraambezoek. Aangezien wij rond de feestdagen bevallen heb ik gezegd tegen me vriend het bezoek kan na de feestdagen langs komen, tijdens de feestdagen zijn alleen schoonouders en schoonbroer, schoonzus. Die de baby zien. Aangezien ik zelf geen familie heb. Hebben wij het redelijk rustig.
Na de feestdagen kunnen mensen komen. Me vriend stelde voor om 3 a4 datums door te geven aan de mensen die willen langs komen zodat we niet maanden met bezoek zitten.
Na de bevalling willen we beide wel onze beste vriend en vriendin zien voordat de rest. Wij hebben nog niks besproken over hoelang en hoeveel mensen tegenlijk. Zelf dacht ik aan 2 mensen die max 1 uurtje tot 1,5 kunnen blijven, als ze weg moeten zeggen we dat. Onze familie en vrienden zijn ook direct en recht voor de raap.
Met handen wassen en niet gerookt etc mogen mensen de baby vast hebben. Alleen waar wij bij zijn. Voor de aanstaande opa en oma is dat een andere verhaal vind ik zelf.
Wie niet wilt vast houden is voor ons helemaal prima. Nu is het hopen dat alles goed gaat en ook met de borst voeden lukt.
één maand geleden
Een hele handige tip die ik heb gehoord: spreek een begin- en eind (!) tijd af! Zelf denk ik (nu) dat ik het erg leuk vind als onze familie en vrienden langskomen, maar wel na een berichtje. Ooms en tantes mogen wel even wachten. In de eerste weken wilde ik ongeveer half uurtje/3 kwartier afspreken. Ze blijven toch vaak wat langer zitten!
één maand geleden
Onze eerste is geboren in de coronatijd, tijdens de laatste golf. Toen mochten we geen bezoek krijgen zolang de kraamzorg er was. En dit beviel eigenlijk echt super. Wij hadden overdag lekker alle tijd om rustig op te starten, te rusten, genoeg tijd voor het badje en voedingen etc.
Wij deden dan vaak in de avonden een bezoek plannen tussen de voedingen in. Mijn ouders zijn ooit wel eens direct nadat de kraamhulp weg was geweest en bleven dan lekker eten en hielpen mee. Ook een vriendin die kwam koken en er dus al eind middag was, maar dat vonden we juist erg gezellig. Je bent ook wat meer opgeladen omdat je de rest van de dag gewoon lekker rustig aan hebt gedaan.
Aangezien dit eigenlijk best goed is bevallen gaan we dit waarschijnlijk deels weer aanhouden.
één maand geleden
Vorige keer ben ik op zaterdag avond laat in het ziekenhuis bevallen, mochten midden in de nacht naar huis en onze ouders en zusje kwamen zondag middag langs en hadden avondeten mee. Die dag overdag wilde we graag even alleen met de kraamzorg zijn, wennen aan elkaar en slapen tussendoor.
Verder voelde ik me eigenlijk heel goed en was ik alleen maar mega trots om m'n kind te showen haha dus in de eerste week (na dag 4 ofzo) zijn er al wat vrienden langs gekomen en daarna gewoon gepland wanneer het voor iedereen uit kwam.. Deed zelf niet echt moeilijk met tijden, zolang we maar ervoor en er na konden rusten.
Nu zullen we wss langer in het ziekenhuis moeten blijven, ivm tweeling. Onze ouders zullen vrijwel meteen komen gok ik, ook omdat onze zoon bij een van hun is. Verder zie ik wel hoe het loopt en waar we behoefte aan hebben.
één maand geleden
Hi!
Ik ben zwanger van ons tweede kindje. Wij gaan een paar dingen anders doen t.o.v. de vorige keer, maar ook een paar dingen hetzelfde omdat dat goed beviel.
- kraamweek: alleen bezoek van onze eigen gezinnen, is ons vorige keer goed bevallen. Ook mijn mans opa en oma mogen in de eerste week komen
- rest van de familie daarna (vooral met zijn familie zijn we close, omdat we dichtbij wonen en we zien ze normaliter ook 1/2 keer per week zien)
- andere familie (mijn kant) & vrienden nodigen we uit op een kraamborrel. We zetten een datum en tijd vast en als ze niet kunnen ook even goede vrienden. 😊
Dit doen we deze keer omdat we de vorige keer na 4 maanden nog bezoek kregen, daar hebben we deze week geen zin in 😅
één maand geleden
Reactie op Maddie93
Vorige keer ben ik op zaterdag avond laat in het ziekenhuis bevallen, mocht ...
Oja en vorige keer was einde corona tijd dus waren we (vooral m'n man) wat voorzichtiger met vasthouden bij mensen die iets verder weg stonden. Ik weet niet hoe ik er deze keer over denk, zie wel waar ik me prettig bij voel. Iig opas en oma's natuurlijk en als meerdere mensen tegelijk op visite komen wil ik niet dat de baby van arm naar arm gaat, nou hebben we 2 babys straks dus dat scheelt. 🤣🤣
Verder: niet op kraamvisite komen als je verkouden bent, kind kinderziekte heeft of iemand een koortslip heeft.
één maand geleden
Voor ons is het ons eerste kindje en ik merk dat ik dit best moeilijk vind.
Ik weet totaal niet hoe ik mij ga voelen maar ik had pre zwangerschap al heel erg last van prikkels en vind sociaal contact dus heel vermoeiend.
Daar naast vind ik het dus heel spannend omdat ik niet weet hoe men reageert op onze “ regels “ .. handen wassen en niet kussen en als je verkouden bent niet langskomen oid… ben dan bang dat mensen het onzin vinden ofzo want ja vroeger was dat allemaal niet zo moeilijk bla bla..
Ik zit zelf dus echt te denken om sws de kraam week misschien geen bezoek te krijgen en gewoon te wennen aan ons nieuwe leven.
Maar ik weet ook niet goed hoe dit te communiceren 🤣
Ik weet ook niet hoe ik dus ga zijn qua haar door andere vast te laten houden.. onze zwanger word journey heeft best wel lang geduurd en ik wil echt niet dat ze dus ziek wordt door bezoek .. helemaal omdat wij natuurlijk midden in de wintermaand en net voor de feestdagen bevallen 🫠
Dusja 🤣 ik ga maar rustig lezen hoe andere dit aanpakken.
één maand geleden
Wij verwachten in december ons eerste kindje. Ik ben wat dat betreft misschien overdreven maar de maanden met de R komen weer waardoor het RS virus ook de kop opsteekt. Ik wil de eerste 2 weken geen bezoek, alleen opa's/oma's, zus met haar gezin en peetouders. Er word niet gekust en handen wassen voordat je de kleine wil vasthouden. Als er kraambezoek komt: tussen 13.00 en 15.00 uur is het rusttijd en na 19.00 u ook geen bezoek meer. Niet iedereen hoeft de kleine meid vast te houden, hier ben ik wel voorzichtig mee. Bezoek is meer dan welkom maar wel maar gewoon 1 uurtje en dan is het genoeg. Wij moeten wennen aan ons nieuwe ritme samen met de kleine meid. Hiervoor wil ik rustig de tijd nemen samen met mijn partner en ons meisje. Uitzondering op de regel is natuurlijk onze dichtstbijzijnde familie, die mogen elke dag langskomen.