26 Reacties

één maand geleden

Ik heb dit weekend in onze beide "gezinsapps" een berichtje gestuurd om wat verwachtingen uit te spreken en zodat het uit mijn hoofd is. Dan kon ik het ook rustig even uitleggen en hen alvast bedanken voor hun begrip en liefde ;). Verwachtingen "uitspreken" was wel even nodig omdat dit aan beide kanten het eerste kleinkind wordt, en we redelijk veel enthousiaste aanstaande ooms/tantes hebben die nog het film-idee hadden dat ze direct het halve land door komen reizen om de baby op dag 1 te zien. Terwijl ik nu denk (voor mijn eigen rust en opstarten van borstvoeding) aan bezoekblokje van 30-45min voor 2 personen per dag met prioriteit voor opas&oma's. Dus sommige ooms/tantes zullen wel een week moeten wachten... Vrienden en overgrootouders in de week erna. Misschien dat we genoeg energie hebben en de baby meer willen "showen", dan kunnen we altijd nog extra bezoek uitnodigen. En maaltijden langsbrengen mag ook altijd, maar geen garantie dat ze dan de baby te zien krijgen. Berichtje viel gelukkig goed met lieve/begripvolle reacties :)

één maand geleden

Vorige keer in ziekenhuis bevallen in de avond en sochtends mijn schoonouders en ouders langs geweest. Daarna heel snel broers/zussen en beste vrienden. Ik was zo trots en wou aan iedereen laten zien. Dit keer kies ik er voor om meer te binden met de kleine. Dus eerste een zeker 24 uur alleen met de baby en daarna (schoonouders) en misschien eind van de week broers/zussen beste vrienden. De rest mag even wachten tot echt klaar voor ben.

één maand geleden

Reactie op Wire

Interessant topic! Dit wordt mijn eerste kindje, dus ik heb nog geen ervari ...
Wat schoonmoeder betreft: volg echt je gevoel hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie band is, als deze heel sterk is en je vindt het fijn, prima. Maar vindt ZIJ het vooral een goed idee, of zit jij er niet op te wachten dat ze daarna snel de eerste in de bevalkamer zal staan (toch wel de realiteit), niet doen. En wat gaat ze al die tijd doen? Ik zou me alleen maar opgejaagd voelen met het idee dat iemand zit te wachten, nee niet mijn ding.

één maand geleden

Zelf kijk ik op het moment waar we behoefte aan hebben. Mijn familie en vrienden zullen kort blijven die eerste keer, zo zijn ze, dat kan ik wel goed plannen en afstemmen. Mijn schoonfamilie woont ver weg en gaat bij bezoek (ongeacht de reden) er lekker voor zitten. Ik / man wil dan nog niet zo graag in de verzorgende rol schieten dus hier zitten we nog even op te broeden. Ik wil in ieder geval geen huis vol vlak na thuiskomst. Vind ik echt teveel.

één maand geleden

Wij zullen het hetzelfde gaan doen als bij de eerste. Die is eind corona tijd geboren en toen was alles nog heel voorzichtig, wat mij wel goed uitkwam. Ouders en schoonouders pas na een aantal dagen op bezoek, de eerste dagen hebben we lekker als gezinnetje kunnen wennen. Broers en zussen kwamen pas na 1,5e week en vrienden en overige familie pas na 3 weken. De bezoeken planden we vooral halverwege de middag in, net na het slapen en voor het eten. Ik kon weinig prikkels hebben en andere kinderen of veel bezoek tegelijk trok ik heel slecht, dus dat hebben we ook vermeden en dat was prima. Vasthouden door anderen hoeft voor mij niet de eerste tijd, ook niet door opa’s en oma’s. Eerst maar lekker wennen aan elkaar en dan komt dat later wel. Best een strict eisenlijstje, maar door het zo te doen was onze vorige kraamperiode super relaxed en hadden we veel tijd als gezinnetje. Ik kon ook gewoon echt niks hebben. Mocht dat nu anders zijn en ik na de bevalling ineens wel behoefte hebben aan bezoek kunnen we het altijd nog anders doen.

één maand geleden

Vorige keer heb ik een ks gehad en moest een aantal dagen in het ziekenhuis blijven waar er geen bezoek mocht komen ivm corona. Dit was heel rustig en fijn voor ons moet ik zeggen. Gelukkig hebben wij geen mensen die staan te trappelen om te komen (ja heus wel, maar ook denkend aan ons weten ze heus wel dat ze even ‘moeten’ wachten). Hier hebben alleen de oma’s onze kleine in het begin even vastgehouden, verder niemand. Vrienden kwamen echt pas na 3 weken op bezoek en als ik voelde of ze haar vast wilde houden dan kon dat. Maar 1 p per keer. Deze keer hebben we een winter baby, met al die virussen ga ik dan wel melden, dat als men alleen maar denkt een snotneus te hebben, ze op een later moment welkom zijn. (Dan met name op rs gericht, dat valt voor volwassen niet te onderscheiden met een verkoudheid)