49 Reacties
9 dagen geleden
Hier een positieve ervaring! Ons eerste kindje was ook heel erg klein en ik ben toen ook met 37 weken ingeleid. Ze bleek iets groter dan verwacht, maar heeft alsnog 2 maandenlang maat 44 aan gehad. Ze bleek kerngezond en we mochten na een nacht in het ziekenhuis al naar huis in plaats van de minimaal een week waar wij rekening mee moesten houden. Ze viel wel flink af en kon niet goed warm blijven, maar verder een 'gewoon' klein kindje. Nu zwanger van nog een kleintje, maar nu kan ik me er niet zo druk meer om maken.
9 dagen geleden
Reactie op Pietjejan
Mag ik vragen wat de reden van een vroege inleiding is bij een te klein kin ...
Dat doen ze doordat misschien de placenta niet meer goed functioneert en daardoor de baby minder hard kan groeien. Dit kan gevaarlijk zijn. Daarom leiden ze dan liever in, zodat ze de groei kunnen monitoren.
9 dagen geleden
Bizar hoe groot de verschillen zijn in de ziekenhuizen. Wij hoorde met 30.2 dat de groei flink was afgebouwd (1350 en 1400 gram), maar de doppler was nog steeds goed. Ik kreeg echter urineweginfectie klachten en met de controle van 30.5 bleek mijn baarmoedermond verkort naar 1.7 en kreeg ik huisarrest. Met 31 weken precies weer controle en toen bleken de dopplers afwijkend en ben ik per direct opgenomen in het ziekenhuis, omdat ze bang waren dat ik elke moment zou moeten bevallen.
Ik krijg al 2 weken lang elke dag een CTG, elke week dopplers en elke 2 weken een groeiecho. Maar dus wel allemaal vanuit het ziekenhuis.
Ze hadden nooit verwacht dat de baby’s het nog 2 weken zouden volhouden, maar inmiddels laat de lijn zien dat ik mogelijk 34/35 weken haal. Maar ik mag niet door tot 35/36. (Als ik dat haal).
Terwijl ik sommige van jullie lees met nog kleinere baby’s en ook soortgelijke afwijkingen mbt dopplers enzo. Maar dan heerlijk nog vanuit huis.
9 dagen geleden
Reactie op Pietjejan
Dan zijn er te veel risico’s, kindje groeit niet goed in de buik dus dan halen ze hem/haar eerder in de hoop dat het kindje buiten de buik wel goed groeit. Je hebt ook bijvoorbeeld een minder goede doorbloeding in de placenta dus dan krijg baby niet genoeg bloed om te groeien of verminderd vruchtwater en volgensmij zelfs meer kans op zwangerschapsvergiftiging maar die laatste weet ik niet zeker 😅
9 dagen geleden
Reactie op xFBH
Bizar hoe groot de verschillen zijn in de ziekenhuizen. Wij hoorde met 30.2 ...
Ik heb inderdaad een afwijkende dopler, mag het vanuit huis doen maar wel inderdaad super veel controles. Als ik het goed begrijp draag jij een tweeling en kan dat de beslissende factor zijn dat je het vanuit het ziekenhuis moet doen? Een tweeling lijkt mij nog meer risico. Heel veel sterkte en succes!
9 dagen geleden
Reactie op SL1993
Was het bij jou al vroeg bekend dat je kindje klein was? Of ging de groei a ...
Bij ons eerste kindje is de afbuiging pas rond de 32 weken gezien. Bij de geboorte bleek de placenta klein, maar wel goed doorbloed. Geen oorzaak gevonden. Nu extra controles en is het al veel eerder gezien. Maar omdat het de vorige keer achteraf allemaal goed bleek te zijn, wordt er nu (waarschijnlijk) niet ingegrepen.
9 dagen geleden
Reactie op dey24
Heel spannend hier, vorige week weer groei echo gehad, gewicht is P4 buikje ...
Oh jeetje wat spannend zeg. Hopelijk kan jullie kindje zo lang mogelijk in jullie buikje blijven. Vrijdag hebben wij een dopller meting en volgende week een echo en dan verder kijken. Ik merk dat ik er toch wel veel mee bezig ben, ook omdat ze zeggen dat we nu echt goed de bewegingen in de gaten moeten houden, maar het is gewoon een rustig kindje merk ik.
9 dagen geleden
Vandaag de liggings+groei echo gehad met 35 weken. Hier kwam uit dat het buikje op P7 zit en hij geschat word onder de 2 kilo dus doorgestuurd naar het ziekenhuis. Placenta lijkt nog prima te werken. Vanaf nu wekelijks controle in het ziekenhuis en over 2 weken weer een groeiecho. Eerst werd er gedacht dat ons kindje aan de grote kant zou zijn. ( de vader en ik zijn zelf ook groot en waren allebei grote baby's) maar nu wijkt het dus toch af.
9 dagen geleden
Bij ons zit het buikje op de P1 ongeveer. Het schiet soms omhoog naar P2 maar tikt soms ook echt de onderste lijn aan.
De rest gaat in een redelijk lijntje door m’n net onder het gemiddelde over het algemeen.
Ons eerste kindje was ook erg klein maar bleek met de geboorte, 37 weken, nog geen 2 kilo te wegen.
Was dus nog kleiner dan gemeten. Over P waardes hebben ze destijds niet gesproken.
Hier nu dus wel bij het buikje.
Is bij ons gezien bij de 20 weken echo en sinds 24 weken elke 2 weken een groei echo.
Het lijntje blijft stabiel dus voor nu geen zorgen. Maar ze houden het wel echt heel goed in de gaten.
M’n gynaecoloog zei; ‘Voor nu geen zorgen, maar de rode vlaggen blijven er wel boven hangen.’
Kindje beweegt verder goed en lijkt heel tevreden. Placenta toevoer houden ze ook nauwkeurig in de gaten en m’n bloeddruk ook. Dus voor nu maak ik me geen zorgen. Met ons oudste kindje is het ook helemaal goed gekomen :)
9 dagen geleden
Reactie op Pietjejan
Goede vraag! Bij mij werd baby 1 ook te klein geschat.
Daar werd het argument: 'als ze eruit is hebben we meer controle en kunnen we het monitoren' ik vond dat een beetje een raar argument als verder geen indicaties zijn dat het niet goed zou gaan met de baby. Ze was gewoon kleiner dan het gemiddelde..
Mijn dopplers, vruchtwater en placenta leken verder wel in orde. Ik heb de inleiding uitgesteld tot na 40 weken en wel 3x per week onderzoek op ziekenhuis om alles goed in de gaten te houden.
Ik wilde geen te kleine baby halen als de onderzoeken goed waren.
Ik was bang dat als ze eerder zou komen ze misschien te weinig 'spek' zou hebben.
Onze dame is uit zichzelf met 40 weken geboren en woog toen 3kg. Ben heeel blij dat ik dit gedaan heb en niet heb laten inleiden.
(Ik probeer hier niemand mee van een inleiding af te praten, kijk vooral wat voor jezelf goed is 😊! )
9 dagen geleden
Reactie op Lo2003
Oh jeetje wat spannend zeg. Hopelijk kan jullie kindje zo lang mogelijk in ...
Hier exact hetzelfde. Morgen een dopler meting, volgende week donderdag een echo en daarna gaan we verder kijken. Maar nu ik verlof heb, en in het ZKH steeds zeggen dat ik de bewegingen in de gaten moet houden, lijkt het alsof ze minder beweegt. Ik maak mezelf gek…. Ze is gewoon een rustige baby en dat is ze sinds ik haar voel bewegen.
9 dagen geleden
Reactie op dey24
Ik heb inderdaad een afwijkende dopler, mag het vanuit huis doen maar wel i ...
Ja waarschijnlijk zijn de tweeling inderdaad de doorgeslaggevende factor hierin. Trek jij het een beetje met alle onderzoeken?
Gisteren bleek onze navelstreng weerstand wat verbeterd 🤞🏼 dus dat geeft hoop.
Jullie ook veel sterkte en succes. 🍀
9 dagen geleden
Reactie op xFBH
Ja waarschijnlijk zijn de tweeling inderdaad de doorgeslaggevende factor hi ...
Dat is heel fijn! Ben het ziekenhuis ondertussen wel zat 😅 elke week wat anders horen is toch slopend er is geen vastigheid. Alles is een “moment opname” maar we zetten door. Vandaag 34 weekjes dus ik ben er bijna 😅🍀
9 dagen geleden
Reactie op Lo2003
Oh jeetje wat spannend zeg. Hopelijk kan jullie kindje zo lang mogelijk in ...
Ze zeiden tegen mij ook dat beweging het aller belangrijkste was, nou voel ik hem de ene dag helemaal niet en de andere dag in de avond heel goed. Heb dit al de hele zwangerschap zo. Ik zou echt niet weten wat verminderd leven zou moeten betekenen en elke keer vraag ik wanneer moet ik dan bellen en dan zeggen ze vaak als je hem in de middag niet gevoeld hebt maar ik voel hem nooit in de middag dus dan zou ik elke dag moeten bellen 😅
8 dagen geleden
Reactie op xFBH
Bizar hoe groot de verschillen zijn in de ziekenhuizen. Wij hoorde met 30.2 ...
Ik heb ook elke dag ctg maar ik heb een thuismonitor dat is wel echt een uitkomst. Ik moet naar het AMC en mag vanwege de afwijking van onze baby absoluut nergens anders bevallen. Woon alleen ruim een uur rijden van het ziekenhuis als er geen files zijn. En moet al twee keer per week voor dopplers en echo’s. Voldoe eigenlijk niet aan de eisen van max een half uur van het zkh. Maar met een peuter nog thuis mocht het toch. Ik wil heel graag de situatie tot aan de geboorte zo normaal mogelijk houden. Omdat we daarna we daarna voor onbepaalde tijd niet thuis zijn ivm baby die op de NICU komt en moet worden geopereerd. Dus ben heel blij dat het de rest van de dagen vanuit huis kan. Ik ben nu 34 weken en moet met max 37 weken bevallen. Misschien heeft jouw zkh ook een thuismonitor?