13 Reacties
5 maanden geleden
Hi lieve mama,
Wat goed dat je dit deelt. Ik herken je angst en twijfel, zeker als je lichaam na de zwangerschap nog zo aan het herstellen is en je ook nog borstvoeding geeft. Het idee om weer zwanger te raken zeker als dat nu absoluut niet de bedoeling is kan echt veel spanning geven. Je wilt gewoon weer even rust in je hoofd en lichaam.
De minipil is op zich betrouwbaar, maar echt alleen als je ‘m elke dag op hetzelfde tijdstip inneemt. En dat is met een baby natuurlijk niet altijd realistisch. Misschien kun je samen met je huisarts kijken naar iets wat wat minder stress geeft, zoals een spiraal of iets anders wat beter bij je past.
Je gevoel mag er zijn, ook bij intimiteit. Je zorgen zijn terecht, en ik hoop dat je ze kunt bespreken met je partner je hoeft het niet alleen te dragen.
Liefs,
Beau
5 maanden geleden
Ik heb hem jaren lang gebruikt nooit zwanger geraakt, en dan ben ikzelf altijd nog wel is makkelijk qua tijd inname ene keer bv 08:00 andere keer 09:00. Dus voor mij was hij altijd top. Tot nu na mijn zwangerschap bleef ik alleen maar vloeien dus helaas op zoek naar een alternatief
5 maanden geleden
Reactie op BeauB
Hi lieve mama,
Wat goed dat je dit deelt. Ik herken je angst en twijfel, ze ...
Lieve Beau
Een andere voorbehoudsmiddel zien ik personelijk niet zitten. Straks zou ik graag weer na de prikpil willen na de borstvoeding. Gelukkig neemt mijn man mijn gevoel en angst hierin serieus.
Alleen zijn libio is al vrij hoog en in merk dat hij nu na 6 maanden wel behoeft heeft aan meer seksualiteit. En ik ook trouwens. Ookal is dit soms lastig met een peuter en baby.
Een wekker heb ik al geprobeerd en verschillende tijden alleen ik merk dat ik nog zo vergeetachtig ben na de zwangerschap.
5 maanden geleden
Reactie op nomiiiii
Ik heb hem jaren lang gebruikt nooit zwanger geraakt, en dan ben ikzelf alt ...
Dat is wel vervelend! Gelukkig heb ik daar geen last van.
Toch ben ik bang dat een uur verschil wel uitmaakt.. Maar misschien valt dat ook wel mee dan.😅
5 maanden geleden
Reactie op xmisuzu
Wil je vriend niet gewoon extra condoom gebruiken dan ?
Hier gaat mijn voorkeur ook niet naar uit😊
5 maanden geleden
Ik ben na de geboorte van mijn zoon (5jaar geleden) gestart met de minipil icm borstvoeding en ik heb hem 1,5 jaar gevoed. Daarna tot deze zwangerschap de minipil geslikt. Ik ben pas zwanger geraakt toen ik ermee stopte, maar goed welke pil je ook neemt er is altijd een kleine kans. Nu weet ik dat volledige borstvoeding al een soort natuurlijke anticonceptie is ook al mag je daar natuurlijk niet vanuit gaan.
Wat ik dus wil zeggen is: de kans is klein, maar er is wel een kans dat je zwanger wordt.
5 maanden geleden
Reactie op CVH2020
Ik ben na de geboorte van mijn zoon (5jaar geleden) gestart met de minipil ...
Fijn dat je ervaring wou delen! De prikpil heb ik bijna 10 jaar gebruikt en niet zwanger geraakt. Op welke tijdstip nam jij de pil dan?
5 maanden geleden
De gynaecoloog heeft mij erover uitgelegd dat hij betrouwbaar is als je hem binnen hetzelfde window van 12 uur inneemt. Ik heb hem ook op die manier gebruikt (soms zelfs wat later denk ik) en ben niet zwanger geraakt.
ChatGPT:
Innametijd
• Elke dag op hetzelfde tijdstip, zonder pauzes (dus ook tijdens de menstruatie).
Maximale innametolerantie
• Desogestrel-bevattende minipil (zoals Cerazette of Lovette): tot 12 uur te laat mag nog, zonder verlies van werking. (De meeste in NL)
• Traditionele minipil (zoals Lynestrenol of Norethisteron): maximaal 3 uur te laat, anders neemt de betrouwbaarheid af.
Voorbeeld:
Stel je neemt de minipil altijd om 08:00: Bij desogestrel, je hebt tot 20:00 dezelfde dag om ’m alsnog te nemen.
5 maanden geleden
Reactie op letsgo
De gynaecoloog heeft mij erover uitgelegd dat hij betrouwbaar is als je hem ...
Bedankt voor je uitgebreid uitleg!😊