26 Reacties
2 maanden geleden
Gedemineraliseerd water is niet geschikt voor kv maken, je baby heeft mineralen en zouten nodig en dat water geeft ze dat niet én onttrekt de mineralen uit het lichaam. Je gaat dan dus de fles moeten maken met kraanwater en ik gok dat dat op het zelfde neerkomt als kv, min de voordelen van bv.
2 maanden geleden
Reactie op Littlemanmay2022
Gedemineraliseerd water is niet geschikt voor kv maken, je baby heeft miner ...
Snap je punt, maar ter aanvulling twee punten:
* Gedemineraliseerf water onttrekt geen mineralen, dat is een fabeltje.
* een kind moet idd mineralen binnenkrijgen. Er zit al heel wat in babyformule, dus je voegt het sowieso toe aan het water. Daarbij is het inderdaad beter om zelf nog wat mineralen toe te voegen. Ik doe dit bij het water dat ik overigens zelf demineraliseer, maar wilde voor het overzicht dit even achterwege lagen. Maar je kunt dit dus makkelijk zelf toevoegen.
2 maanden geleden
Wij hebben een waterfilter die ook getest is en top werkt. Wij drinken alleen gefilterd water of mineraal water. Wat ik zelf heel jammer vind aan deze informatie is dat er nu een bepaald onderdeel in het licht gezet word zoals PFAS in drinkwater. Echter krijg je dit niet alleen door drinkwater binnen. Wil je het minimaliseren wees je er dan van bewust dat PFAS in de meeste pannen zitten, plastic zoals voedselverpakkingen of je tupperware en njet te vergeten plastic snijplanken en plastic kinderservies. Is allemaal te vervangen voor houten/stenen/RVS/porseleinen alternatieven. En niet te vergeten. Vrouwelijke cosmetica zit ook bomvol met chemicalien waaronder PFAS dus waarschijnlijk kan je je favoriete body lotion en make up beter vervangen voor iets op natuurlijke basis. Als je op die manier je best doet om giftige stoffen zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Zullen die PFAS waardes in bloed of moedermelk drastisch lager zijn. 🤗🤗🤗
2 maanden geleden
Reactie op kirstensuzanne
Wij hebben een waterfilter die ook getest is en top werkt. Wij drinken all ...
Klopt, goed punt. Dat zijn zaken waar je op moet letten als je zelf minder pfas binnen wilt krijgen. Wilde me in het bericht beperken tot waar de baby in de eerste maanden (tevens de meest kwetsbare) aan bloot gesteld wordt. Gelukkig is dat nog geen make-up etc. Overigens in aanvulling hierop: meeste PFAS zit in voeding (ook bio). Er is maar zo veel dat een mens kan doen om zich te beschermen helaas 💁🏼♀️.
2 maanden geleden
Hoi hoi, wat goed dat je dit post! Ik ben zelf nog niet echt bezig geweest met drinkwater, maar ik ga nu toch wel een waterfilter aanschaffen. Ik ben al wel sinds we actief aan onze kinderwens gingen werken aan het letten op cosmetica en gebruik geen plastic bakjes etc meer. Het is zo vervelend dat je zo je best moet doen om die rotzooi te vermijden! Ik wil graag borstvoeding geven, maar dan inderdaad goed opletten dat ik niet veel pfas water binnenkrijg!
2 maanden geleden
Dank voor je super interessante bericht. Hoe zit het als wij zelf water drinken dat we filteren? Wat is het effect dan op de borstvoeding? Is het niet nu al schadelijk ook terwijl baby nog in de buik zit en via de navelstreng gevoed wordt?
2 maanden geleden
Reactie op Jiggles
Klopt, goed punt. Dat zijn zaken waar je op moet letten als je zelf minder ...
Ja tuurlijk gelukkig hebben onze babytjes niks te maken met make up enzo maar op die manier kan je als vrouw wel je PFAS minimaliseren. Wamt via je huid neem je ook van alles op natuurlijk🙈🙈
2 maanden geleden
Reactie op Manonetje3
Dank voor je super interessante bericht. Hoe zit het als wij zelf water dri ...
Waarschijnlijk als je gefilterd water heb word dit er bijna tot helemaal uitgefilterd. Als je een goede filter heb zit er bijna niks meer in het water dus wat wij doen is wel weer mineralen toevoegen door bijvoorbeeld zouten toe te voegen
2 maanden geleden
Reactie op kirstensuzanne
Waarschijnlijk als je gefilterd water heb word dit er bijna tot helemaal ui ...
Ik heb zelf geen water filter gevonden dat PFAS filtert, dus hoor graag wat jij hebt. Ook een osmose apparaat vermindert PFAS minimaal. Daarom heb ik de keuze gemaakt om te destilleren. Hoor graag andere opties!
2 maanden geleden
Reactie op Jiggles
Snap je punt, maar ter aanvulling twee punten:
* Gedemineraliseerf water on ...
Maar als je zelf al water drinkt waar je het uit haalt, waarom zou je dan geen bv geven? 🤔 ik heb 2 jaar bv gegeven en echt niet alleen gezond gegeten etc, ik snap echt je denkwijze wel maar voor alles behoeden word wel echt heel moeilijk.
2 maanden geleden
Reactie op Jiggles
Ik heb zelf geen water filter gevonden dat PFAS filtert, dus hoor graag wat ...
Wij hebben een water filter van zero water. Wij gieten zelf kraan water in zon grote waterdispenser en dan word het langzaam gefilterd. Bij ons is vers gefilterd water 0 andere stoffen. Dat kan je laten testen en hebben we zelf ook meters voor. Het nadeel is alleen wel dat die filter wel relatief vaak vervangen moet worden als je veel gebruikt van maakt. Wij hebben zelf een meter en mijn vriend proeft blijkbaar als het niet meer helemaal goed is dan test hij het water en dan zijn er bv 30 stoffen doorgelaten. Dan doen we dus weer een nieuwe filter is het weer 0. In vergelijking met kraanwater zitten bij ons bijvoorbeeld tussen de 250 en 350 stoffen.
2 maanden geleden
Reactie op Jiggles
Klopt. Het blijft alleen wel een druppel op een gloeiende plaat helaas.
Ik denk dat dat nog wel onderschat word. Want het is 1 groter geheel samen. Als in alle aspecten je PFAS blootstelling minimaliseerd dan zal dat een drastisch effect hebben
2 maanden geleden
Het eerste wat ik iedereen adviseer om hun PFAS blootstelling te minimaliseren is keukengerei GEEN antiaanbaklagen. Je wilt eigenlijk gewoon RVS of gietijzeren pannen thats it. En houten snijplanken etc
2 maanden geleden
Ik denk dat we in de discussie onderscheid moeten maken tussen twee verschillende onderwerpen, namelijk zelf PFAS blootstelling minimaliseren en hoe we kunnen voorkomen dat we de geaccumuleerde PFAS in ons lichaam die we door de jaren heen hebben opgebouwd (ook al gebruiken we de juiste cosmetica, pannen etc.) doorgeven aan onze baby in de meest prille fase van zijn/haar leven.
2 maanden geleden
Reactie op Jiggles
Ik denk dat we in de discussie onderscheid moeten maken tussen twee verschi ...
Ja kan op verschillende manieren ontgiften. Maar de PFAS die wij doorgeven aan onze kinderen zal komen door de actuele blootstelling. Dus door je drinkwater en andere producten die gebruikt. Andere gifstoffen die over de jaren zijn opgebouwd in ons lichaam zit namelijk in vet opgeslagen. En die gifstoffen laat je lichaam niet zomaar vrij omdat je lichaam weet dat het slecht en schadelijk is
2 maanden geleden
Interessant topic!! Ik ben er zelf ook veel mee bezig omdat er laatst hele heisa was betreft de eieren van je eigen kippen. Het scheen dan dit vol zaten met PFAS en je daarom supermarkt eieren moest kopen..
Ik denk dan; waarom zit er in een supermarkt ei geen PFAS en in mijn kipjes hun eieren wel? Ik wilde ze laten testen maar dat is echt mega duur. Ik eet ze dus wel gewoon. Maar met dit voorbeeld is het wel begonnen, heb nu alle plastic dingen enz weg gedaan, alles vervangen voor rvs en glas.
Ik maak me er ook wel zorgen om hoor, wat je dus allemaal door kan geven aan je kleintje met borstvoeding maar ik denk inderdaad dat als je alle opties om PFAS binnen te krijgen, zoveel mogelijk beperkt ten tijde van het geven van borstvoeding, je kindje er het minste van binnen krijgt.
Kunstvoeding zit bv weer vol met zaadolie waarvan je je kunt afvragen of PFAS of zaadolie dan beter is.. (kiezen tussen 2 kwaden IMO)
Aan alle mensen die een water filter hebben : hebben jullie zo'n losse ton met tap met water erin of echt een apparaatje op je kraan?
2 maanden geleden
Reactie op Pietjejan
Interessant topic!! Ik ben er zelf ook veel mee bezig omdat er laatst hele ...
Wij hebben een losse glazen vat 10L met een filter waar je dus zelf het water in moet gieten en dan word het gefilterd. En precies dit dus. Gewoon zo veel mogelijk minimaliseren. Ik heb ook ontzettend veel commentaar gekregen op de moestuin. Ook door de PFAS ophef. Ik vraag die mensen wat ze denken dat er allemaal voor zooi in en op hun supermarkt groente zit….