26 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op Pietjejan

Interessant topic!! Ik ben er zelf ook veel mee bezig omdat er laatst hele ...
Goed punt dat formule ook weer ingrediënten heeft die mogelijk niet geweldig zijn. Sterker nog, die olie heeft misschien ook pfas. Het is idd kiezen tussen twee kwaden. Daarom zou ik het zo graag willen laten testen. Dan kun je uiteindelijk goed gefundeerd de keuze maken. Mag ik vragen wat het kost om een ei te laten testen? Verder gebruik ik een destiller, dat is geen filter, maar een soort waterkoker die lange tijd aanstaat en de waterdamp afvangt. Voor zo ver ik heb kunnen vinden is het de meest grondige methode.

2 maanden geleden

Reactie op Jiggles

Bedoel je dat in het verleden "opgelopen" pfas niet in je moedermelk zitten ...
Ja, als mensen worden we natuurlijk op lange termijn continu blootgesteld aan verschillende gifstoffen etc. PFAS zit bijvoorbeeld ook in de lucht die we inademen. Maar ons lichaam werk wel ontzettend slim. Dus op lange termijn blootstelling aan gifstoffen en chemicalien herkent ons lichaam als slecht. Dus ons lichaam zal die stoffen opslaan in weefsels en vetten zodat het verder “geen kwaad” kan doen. Natuurlijk hebben we altijd gifstoffen in onze bloedsomloop maar als jij voorbeeld de keuze maakt om niet te bakken met PFAS pannen en verder allerlei dingen schrapt waardoor jou blootstelling aan PFAS en andere chemicalien minimaal is. Dan zal jij absoluut een drastisch lagere waarde PFAS etc in je bloed en moeder melk hebben dan gemiddelde vrouw zoals van dat onderzoek. Want de gemiddelde vrouw heeft ook heel veel blootstelling eraan.

2 maanden geleden

Reactie op Jiggles

Goed punt dat formule ook weer ingrediënten heeft die mogelijk niet geweldi ...
Snap ik! Een ei testen was 269 euro. Ik snap dat het natuurlijk geld kost maar ik dacht ook ; tsja, mijn kippen lopen vrij rond op ons land, krijgen bijna geen 'kunstvoer' en we wonen redelijk afgelegen van autowegen en industrie, en überhaupt andere mensen. Hoe veel slechter zouden mijn eieren zijn tov die uit de supermarkt? Dusja..in alles moet je telkens wikken en wegen van; wat is wijsheid?

2 maanden geleden

Interessant onderwerp! Maar ik ben het er wel mee eens, dat hoe minder jijzelf in aanraking komt met gifstoffen (zoals o.a. pfas), hoe minder je kan doorgeven aan je kindje. Zoals je zelf aangeeft krijg je het niet binnen via water, want dat filter je. Verder inderdaad pannen, plastic etc vervangen door duurzamere alternatieven. En geen shampoo, zeep, cosmetica etc met zooi erin. Dan zal het qua waardes in ieder geval tot het minimum beperkt blijven. Ik geloof overigens heel erg in de voordelen van borstvoeding tov van kunstvoeding, dus ik kan mij niet voorstellen dat de keuze voor kunstvoeding met gefilterd water beter is dan borstvoeding met al zijn goede stoffen erin.. (maar dat is mijn gevoel, ik kan dat verder niet onderbouwen)

2 maanden geleden

Wat interessant dat je hier een topic over opent! Ik heb deze docu ook een tijd geleden gezien en een aantal andere interessante docu’s over vervuiling. Beerput Nederland is ook een aanrader. Toen ik begon met werken in milieucriminaliteit ging er een wereld voor mij open. Er is jammer genoeg veel milieuverontreiniging, waardoor je er niet aan ontkomt maar je kunt de blootstelling wel iets verminderen (denk ik). Wij hebben een waterfilter van berkley, geen pfas pannen meer, ik gebruik al een tijd natuurlijke make up, natuurlijke zeep en andere huishoudspullen, koop alleen nog maar biologisch voedsel (ivm pesticiden) kortom we doen ons best 😁 en ook dan nog adem je iedere dag vervuilde lucht in en wordt je op andere wijze blootgesteld. Dat laat ik verder los. Accepteren dat dat op dit moment het leefmilieu is waarin we leven. Ik ga bv proberen :)

2 maanden geleden

Kun je dan niet beter zelf geen kraanwater gebruiken naar gedeminiralieeerd water? En dan dus wel borstvoeding geven?