99 Reacties

één maand geleden

Ik heb hem inderdaad vandaag, drankje is zeker niet lekker heeft wat weg van hoestdrank maar even je zinnen erop zetten en je hebt t zo op. Ik werk als ambulant hulpverlener dus had mn werktelefoon bij om wat mailtjes te doen en verder een serie gedownload om te kijken. Het is een lange zit, want ik moet ook 2.5 uur wachten maar met een serie, mailtjes en wat telefoontjes gaat de tijd redelijk snel voorbij!

één maand geleden

In heb hem de vorige zwangerschap gehad. Deze keer geweigerd. Nuchter melden om 8 hier, bloedafname uit arm, drankje (hier alleen citroen smaak, hele zuur/bitter). Daarna mag je alleen stil zitten en geen water of nog naar de wc. Dan na 2 uur nog bloedafname en dan mag je alles weer doen. Ik werd er heel naar van en heb echt 2 uur op een stoel gezeten.

één maand geleden

Het drankje is een soort van suikerwater, ik vind er niet veel smaak aan zitten. Het nare is dat het gewoon veel is. Je moet zo'n heel flesje weg werken en de laatste slokken gaan gewoon tegen staan. Omdat het zo zoet is zou je er misselijk van kunnen worden, en dat is vervelend! Ik heb de laatste slokken daarom even mijn neus dicht geknepen en het zo snel mogelijk doorgeslikt zonder echt te proeven haha. En vervolgens een lekker plekje zoeken om te kunnen zitten, tablet mee en filmpjes kijken maar haha.

één maand geleden

Ik had geen moeite met het op te drinken, maar heb het ook in 1 keer zonder stoppen gedaan. Naar mijn verbazing werd ik na een uur toch wel misselijk, maar ik heb alles binnen gehouden. (Een andere mama heeft overgegeven en moest later terug komen om het nóg eens te doen. Dat wou ik echt vermijden.

één maand geleden

Ah en voor vermaak heb ik met andere mama's gebabbeld en wat youtube gekeken. (Ik kan niet lezen wanneer ik misselijk ben.)

één maand geleden

Ik lees mee, ik zie er zelf tegen op. Normaal krijg ik al geen oplosmedicatie binnen.. dus hoop dat het goed gaat komen. 🫡 Ik neem wel mijn vriend of iemand anders mee, zodat ze me een schop onder de kont kunnen geven tijdens ‘t drankje drinken, anders ken ik mezelf... 😂

één maand geleden

Gewoon vragen om dagcurve , want dat kan ook. Dat is 2 keer prikken , 1 keer nuchter en paar uur later als je gegeten hebt. Dat drankje is hartstikke zoet en je moet het binnen kunnen houden.

één maand geleden

Reactie op Noiyah

Gewoon vragen om dagcurve , want dat kan ook. Dat is 2 keer prikken , 1 kee ...
GDC wisselt ook, ik moet 3 dagen 4 keer prikken 😂. Maar in mijn geval alles beter dan de OGTT

één maand geleden

Reactie op SharonHB

GDC wisselt ook, ik moet 3 dagen 4 keer prikken 😂. Maar in mijn geval alle ...
Ja klopt , ik loop via het ziekenhuis dan is die net even anders. Maar ik neem dat drankje echt niet in🤣

één maand geleden

Reactie op Noiyah

Ja klopt , ik loop via het ziekenhuis dan is die net even anders. Maar ik n ...
Heel herkenbaar 😂

één maand geleden

Reactie op Noiyah

Gewoon vragen om dagcurve , want dat kan ook. Dat is 2 keer prikken , 1 kee ...
Ja dat had ze gezegd dat dat ook kon, maar dan hadden ze toch niet helemaal het gewenste resultaat wat ze wilde zien. En dan moest ik 4 keer op een dag naar het ziekenhuis om te prikken zei ze. Dus ze wilde heel graag dat ik het alsnog probeerde, mocht het echt niet lukken dan doen we het maar met de dagcurve haha

één maand geleden

Reactie op girl_x

Ja dat had ze gezegd dat dat ook kon, maar dan hadden ze toch niet helemaal ...
Ik mag de dagcurves gewoon thuis prikken. Hoef ik niet voor naar het ziekenhuis. De OGTT is maar 1 enkele momentopname die ook vals positief kan zijn. Dus ik heb hem deze zwangerschap geweigerd

één maand geleden

Reactie op M_1986

Ik mag de dagcurves gewoon thuis prikken. Hoef ik niet voor naar het zieken ...
Oh serieus, bij mij zei ze dus echt vier keer naar het ziekenhuis om daar bloed te laten prikken. 🫡 Ik zal het wel zien tegen die tijd!

één maand geleden

Reactie op girl_x

Oh serieus, bij mij zei ze dus echt vier keer naar het ziekenhuis om daar b ...
Ik mag het ook thuis, bij mij gaat het dan via de huisarts, dan krijg je de juiste spullen ervoor 😊

één maand geleden

Reactie op girl_x

Oh serieus, bij mij zei ze dus echt vier keer naar het ziekenhuis om daar b ...
Ik heb gewoon 2 dagen thuis geprikt. En dan inderdaad 4 keer, nuchter, 1 uur na ontbijt, 1 uur na lunch en 1 uur na diner. Mag tussen de 24 en 28 nog een keer

één maand geleden

Het verschil in betrouwbaarheid van glucose dagcurve (GDC) en OGTT is gigantisch groot. OGTT is voor het vaststellen van zwangerschapsdiabetes zeer geschikt en GDC is vooral bedoeld om te checken of het dieet bij zwangerschapsdiabetes goed aanslaat. Bij de GDC is het grootste gevaar dat die goed is, en je toch stiekem zwangerschapsdiabetes hebt. OGTT tussen 24 en 28 weken geeft eigenlijk nooit een vals positieve uitslag, die geeft een mooie voorspelling van hoe je lichaam met suiker om zal gaan de rest van de zwangerschap (vanaf 30 weken wordt een lichaam daar gemiddeld genomen namelijk slechter in, de vraag is alleen of het voorbij de grens gaat of niet> mbv OGTT kan je hier een mooie voorspelling van krijgen) Na de 28/30 weken heeft een OGTT geen zin meer, omdat die dan heel vaak vals positief is omdat dus ieder zwanger lichaam dan slechter wordt in suikers verwerken door de hormonen. Dan is er eigenlijk geen geschikte test meer, maar de GDC waarschijnlijk het meest passend. Kortom: OGTT is zeer geschikt tot de 28 wkn zwangerschap. GDC is veel minder geschikt, maar wel een stuk comfortabeler voor de moeder. Voor mij geldt dat ik altijd een OGTT zou laten doen omdat ik die oncomfortabele 2,5 uur beter vind dan een mogelijk gemiste zwangerschapsdiabetes, waardoor ik mogelijk onverwacht een (veel) groter kind krijg. Mijn kinderen zullen waarschijnlijk genetisch al Hollands welvaren zijn, daar hoeft van mij niet nog een (halve) kilo spek extra bij door een gemiste gestoorde suiker ;)

één maand geleden

Op de vragen van de TS in te gaan: Het is vaak oncomfortabel, een beetje misselijkmakend en naar. Sommige vrouwen braken er echt van. Suikerdrankje is verschillend per lab alleen suiker of incl ook een (citroen)smaakje. En je moet idd 2 uur op een stoel zitten, dus lekker wat te lezen of te kijken meenemen. Of een vriendin (aan de telefoon) om heerlijk 2 uur bij te kletsen.

één maand geleden

Het verschil in betrouwbaarheid van glucose dagcurve (GDC) en OGTT is gigan ...
Ik had met 27 weken een vals positieve uitslag met de OGTT. Daarnaast is de OGTT helemaal niet gevalideerd voor het vaststellen van zwangerschapsdiabetes. Daarnaast zijn ze hier juist voorstander van dagcurves. In Nederland krijgt overigens maar een een kleine selectie de OGTT aangeboden. Ik heb hem dit keer geweigerd omdat ze o.a. niet kunnen uitleggen waarom er zo'n verschil in waarden zit onderling in Nederland. Waarom kreeg ik hier wel de stempel en in het ziekenhuis 50 km verderop was er niets aan de hand. Overigens is mijn zoontje dysmatuur geboren en kreeg ik deze zwangerschap sowieso al extra groeiechos. Dus controles genoeg.

één maand geleden

Ik heb vandaag toevallig informatie ontvangen over de test, welke ik met ongeveer 25 weken zwangerschap ga afnemen. Ik was al medisch vanwege overgewicht dus de test stond al op de planning, maar de kleine knul had ook een lekker rond buikje op de 20 weken echo (verder gelukkig goed). Interessant is dat in deze brief dus staat dat ik eventueel gewoon naar huis mag, zolang ik maar geen zware inspanning doe.

één maand geleden

Reactie op Evelinetjuuhh

Ik heb vandaag toevallig informatie ontvangen over de test, welke ik met on ...
Dat is dus de grap , het is overal anders. Ik werd nog net niet vastgebonden op de stoel.