99 Reacties

één maand geleden

Reactie op M_1986

Dat is dus de grap , het is overal anders. Ik werd nog net niet vastgebond ...
Ik had hem vanmorgen, tweede zwangerschap en ik ben 2u lang rondgereden door het ziekenhuis als afleiding 😂

één maand geleden

Dit is mijn 3e zwangerschap. Eerste x moeten testen ivm hoogrisico met 24 weken, 2e x met 16 weken ivm dat ik bij de eerste ook zwangerschapsdiabetes had en bij de 2e dus weer. 3e ben ik zelf pas met 17 weken bij de verloskundige gekomen dus (pas) met 20 weken gedaan. Al volgde ik net een koolhydraatarm dieet (hoera, want ik heb zwangerschapsdiabetes en weet van de vorige keren dat ik best streng moet zijn om de waarden goed te houden) De test stelt niets voor. Ja, niemand zit er op te wachten, dat klopt. En iedereen heeft wel wat beters te doen.. Je bloed wordt geprikt voor een nuchtere meting. Je krijgt een drankje waar je zeker geen 2e van gaat vragen, maar je hebt vast wel eens viezere dingen gehad. Daarna een klein bekertje water om weg te spoelen en dan moet je 2u wachten. Ik moest nog een verslag maken voor een subsidie aanvraag voor mijn vrijwilligers taak. Die heb ik toen mooi afgekregen. Daarnaast e reader meegenomen. En de 2u was voorbij. Of neem muziek mee, of een hobby wat je makkelijk mee kunt nemen. Vooral niet gaan denken dat 2u lang is, dat er nog masr een half uur voorbij is, dat je honger hebt enz enz. Dan duurt het alleen maar langer. Bij een heel klein percentage gaat het mis en die dames voelen zich inderdaad beroerd. Gewoon niet vanuit gaan. Iemand stand by houden die je evt kan ophalen als je wel zo beroerd bent maar vaak gaat het goed😉

één maand geleden

Reactie op Mamavtwee

Dit is mijn 3e zwangerschap. Eerste x moeten testen ivm hoogrisico met 24 w ...
Hier mocht ik geen water, zelfs niet om mond te spoelen.

één maand geleden

Het verschil in betrouwbaarheid van glucose dagcurve (GDC) en OGTT is gigan ...
Interessant om te lezen! Bedankt voor de tijd die je genomen hebt hiervoor

één maand geleden

Ik heb een Libre 2 sensor op m’n arm geplakt en kon van een week (hele gezonde) dagcurves laten zien. Toch raadde de gynaecoloog de OGTT aan bij 16 weken (vorige zwangerschap had ik diabetes) vanwege wat Marrie98 hierboven uitlegt. En inderdaad op deze stresstest voor m’n lichaam (want dat is het) kwam wel de diabetes naar voren. Toch goed om te doen dus (niet voor niets). Het drankje met sinaasappelsmaak vind ik goed te doen (niet lekker maar oke). Eerste keer had ik een rietje, tijdens deze zwangerschap niet maar ging het ook goed. Gewoon rustig doorzetten zodat je het binnen 15 minuten op hebt. Zet hem op! Succes

één maand geleden

Reactie op Caatjeh

Ik heb een Libre 2 sensor op m’n arm geplakt en kon van een week (hele gezo ...
Toch blijf ik al die verschillende adviezen bijzonder vinden. Hier mag bijvoorbeeld een Libre 2 sensor niet, vanwege de vele afwijkingen in waarden. Maar diabetesverpleegkundige en internist en gynaecoloog geven hier aan dat een dagcurve net zo en misschien zelfs wel betrouwbaarder is dan de OGTT. De OGTT is niet gevalideerd voor het opsporen van zwangerschapsdiabetes. De gynaecoloog zei letterlijk het is de goedkoopste methode die we hebben en we pakken er inderdaad wel een aantal uit die daadwerkelijk zwangerschapsdiabetes hebben. Maar er zijn genoeg vrouwen die voor de test slagen maar toch zwangerschapsdiabetes hebben en andersom komt nog vaker voor. Er loopt nu overigens een studie om te kijken of de OGTT daadwerkelijk gevalideerd kan worden voor het opsporen of dat dagcurves de nieuwe standaard gaat worden. De gynaecoloog zei ook, het liefst laat ik elke zwangere gewoon een aantal dagcurves prikken gedurende de zwangerschap, dat geeft een heel duidelijk beeld. Duidelijker dan 1 momentopname van de OGTT.

één maand geleden

Ik had een zware zwangerschap met tot ver in mijn zwangerschap flinke misselijkheid. Daarna altijd weeïg geweest dus ik vond het niet zo’n pretje. Drankje valt echt best mee. Beetje energiedrank gehalte maar dan nog zoeter. Daarna is het wachten geblazen en op een gegeven moment lag ik met mijn hoofd op de tafel in de wachtkamer 😅. Als je je gewoon oké voelt dan is het echt prima te doen. Dan is het wachten irritant alleen.

één maand geleden

Ik vind het wel belangrijk dan te melden dat een te groot kind niet hetgene is waar je voor test (al zal dat vast niet prettig zijn voor de moeder). Je test om te voorkomen dat je baby in de buik al te veel suikers binnen krijgt en dus al verslaafd aan suiker ter wereld komt en dan zelf dit nog niet goed kunt regelen. Daarnaast vond ik de test niet vervelend, al zijn er betere manieren om je tijd te investeren. Bij mij is het nu dus al met 16 weken geconstateerd. Neemt niet weg dat ik het (vooral nu in mijn vakantie) heel lastig vind om me strikt aan het dieet te houden.

één maand geleden

Ik zit toevallig nu in de wachtruimte te wachten. Het valt mij allemaal mee. Ik was bang om misselijk te worden, maar gelukkig niks aan de hand. Het drankje was prima te doen, net een citroen ijsjes smaak van vroeger in zo'n lang zakje en dan héél zoet. Verder gewoon een beetje gechilled op de telefoon en in een boekje geschreven. Opzich ging het sneller dan ik had gedacht. Vooral de drukte in de wachtkamer helpt wel mee, ik volg altijd alles haha

één maand geleden

Reactie op M_1986

In heb hem de vorige zwangerschap gehad. Deze keer geweigerd. Nuchter meld ...
Naar de wc?

één maand geleden

Naar de wc?
Nee mag dus niet, hier alleen stil zitten en niets meer doen. Niet lopen, niet plassen.

één maand geleden

Reactie op M_1986

Nee mag dus niet, hier alleen stil zitten en niets meer doen. Niet lopen, n ...
Okay ik mocht dat wel alleen ook geen water indd

één maand geleden

Hier nu bijna klaar met de test. Ik had geen citroensmaak maar gewoon een mega mierzoet dik drankje wat smerig was om te drinken. Al gauw daarna werd ik best misselijk en kreeg ik last van koud zweet. Dus werd op een bedje gelegd voor de twee uur wachten. Gelukkig zakt de misselijkheid wel binnen het eerste uur, maar ik vind het een nare test.

één maand geleden

Reactie op M_1986

Nee mag dus niet, hier alleen stil zitten en niets meer doen. Niet lopen, n ...
Wanneer heb je die test laten doen? Lijkt mij nogal onmogelijk voor zwangeren 🥴

één maand geleden

Naar de wc?
Ik mocht gewoon plassen!

één maand geleden

Ik heb ‘m een paar weken geleden gehad, misschien omdat ik hier had gelezen dat er mensen zijn die zo pushen op dat het vervelend is, maar ik vond het alles meevallen. Nee, het is geen pretje, maar ook niet zo erg dat je hem zou moeten weigeren. Ik mocht een slokje water om mijn mond te spoelen, maar heb dit niet gedaan omdat ik de test zo betrouwbaar mogelijk wilde hebben. En ik had een boekje meegenomen, maar ik was inderdaad ook te druk met alles wat er in de wachtkamer gebeurde in de gaten te houden 😂🍿

één maand geleden

Ohja, ik had hem in het Erasmus, en er is tegen mij niet gezegd dat ik stil moest blijven zitten. Zelf een echo tussendoor gehad, tijd ging zo prima snel voorbij

één maand geleden

Reactie op anoniempje6481

Wanneer heb je die test laten doen? Lijkt mij nogal onmogelijk voor zwanger ...
Gewoon in het ziekenhuis. Je mocht geen enkele inspanning doen Dus ook geen wandeling naar de wc. In de informatie brief stond ook vooraf plassen.

één maand geleden

Bij m’n eerste zwangerschap heb ik de test gedaan, en moet nu weer over een aantal weken. Ik vond het drankje niet zo verkeerd 🥲 verder heb ik me die twee uren wel verveeld dus zou wel even een boek ofzo meenemen, of wat gezelschap. Ook heb ik me in die twee uren wel goed beroerd gevoeld tussendoor..

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Ik heb ‘m een paar weken geleden gehad, misschien omdat ik hier had gelezen ...
Had je ook diabetes? Want ik vind hem echt verschrikkelijk en ik heb het wel. Beide keren hele dag naar geweest, misselijk en amper omhoog kunnen komen zo moe 😅