99 Reacties

één maand geleden

Reactie op Littlemanmay2022

Had je ook diabetes? Want ik vind hem echt verschrikkelijk en ik heb het we ...
Nee, gelukkig (nog) niet! In een ander topic werd wel de relatie gelegd tussen je naar voelen en wel/niet diabetes hebben, maar daar reageerde mensen verschillend op (ene voelde zich naar met diabetes, ander vond de test prima met diabetes en allebei andersom). Succes met het verdere verloop! Hoop dat je het onder controle kan houden 🍀

één maand geleden

Reactie op Celiny87

Nee, gelukkig (nog) niet! In een ander topic werd wel de relatie gelegd tus ...
De verloskundige gaf aan dat er geen onderzoek naar gedaan is inderdaad. Maar dat de ervaring wel leerde dat de vrouwen die het drankje prima of zelfs lekker vonden en zich ook niet naar voelden juist eerder afwijkende waarden vertoonden.

één maand geleden

Mijn man heeft diabetes type 1, dus heb gevraagd of ik zelf mag prikken een paar dagen op verschillende momenten. Ik hou zoiets echt niet binnen op een lege maag. Heb sinds ik zwanger ben dat ik als ik niks kan eten in de ochtend ik m’n drinken niet kan binnen houden. Die test heeft dus weinig zin als ik het toch niet binnen kan houden. Zag er anders echt heel erg tegenop 🫣

één maand geleden

Deze zwangerschap ga ik ook voor de dagcurve verwacht niet dat het eruit komt, vorige zwangerschap ook een klein kindje op de wereld gezet. Maar liever de dagcurve dan dat drankje nu met mijn lage bloeddruk wordt ik echt niet lekker als ik niet kan eten

één maand geleden

Reactie op NiTe

Ik vind het wel belangrijk dan te melden dat een te groot kind niet hetgene ...
Dat klopt enerzijds, hoewel een (te) groot kindje in veel gevallen wel het eerste is waardoor de vk aan zwangerschapsdiabetes denkt. Het kan dus wel een signaal zijn van (lang niet altijd). Ontopic: bij beide zwangerschappen heb ik me laten testen op advies van de vk. De eerste keer vond ik het drankje helemaal prima en zelfs lekker, nergens last van gehad en twee uur lang zitten kletsen met een andere dame die getest werd. De tweede keer heb ik het drankje met mijn neus dicht naar binnen gewerkt en werd ik goed misselijk daarna. Ik had mijn laptop en een boek mee dus heb wat series gekeken, maar ik heb me wel goed beroerd gevoeld. Ik mocht wel gaan liggen als ik me te beroerd zou voelen (uiteindelijk niet nodig geweest want de misselijkheid trok snel weer weg). Al met al beide keren goed te doen, dat drankje zul je niet voor je lol drinken, maar het is te doen en anders ook even je neus dicht en verstand op nul.

8 dagen geleden

Ik zit op dit moment in het ziekenhuis voor de OGTT. Mijn nuchter waarde is 5.5 wat dus te hoog is. Hebben andere dames die ook deze nuchter waarde hadden de diagnose zwangerschapssuiker gehad en zo ja, wat moeten jullie nu doen?

8 dagen geleden

Reactie op Roosseboos

Ik zit op dit moment in het ziekenhuis voor de OGTT. Mijn nuchter waarde is ...
Hier zou je goed zitten met deze waarde. Mag 6.1 zijn nuchter. De nuchtere waarde is wel het lastigste. Dit zijn echt je hormonen. Als uit de OGTT ook verhoogde waarden komen dan zal je eerst starten met een dieet

8 dagen geleden

Reactie op Roosseboos

Ik zit op dit moment in het ziekenhuis voor de OGTT. Mijn nuchter waarde is ...
Hoi, jij mag in ieder geval lekker vroeg, fijn! Waar heb je de test? Ik heb hem volgende week voor de 2e keer deze zwangerschap, in het Erasmus! Mijn waarden waren 4.8 nuchter en 6.2 na het drankje. De referentiewaarde in het systeem zijn 4.0 tot 6.1. Ik had zelf mijn waarden opgezocht en dacht dus suiker te hebben; maar voor zwangere vrouwen worden andere maximale waarden gehanteerd (die zie je hier ook regelmatig op het forum voorbij komen, ik ben het alweer even vergeten, ik meen 7.5). Als jij je info zelf hebt opgezocht en nog niet met een arts hebt besproken zou ik dus nog even voorzichtig zijn met de conclusies. Succes nog even! 🍀❤️

8 dagen geleden

Reactie op Celiny87

Hoi, jij mag in ieder geval lekker vroeg, fijn! Waar heb je de test? Ik heb ...
Ik word getest bij het maasstad. De referentie waarde weet ik nog van de vorige zwangerschap vandaar dat ik nu weet dat ik te hoog zit met de nuchtere waarde. Vorige zwangerschap had ik 4.3 nuchtere en 4.7 twee uur na het drankje.

8 dagen geleden

Reactie op M_1986

Hier zou je goed zitten met deze waarde. Mag 6.1 zijn nuchter. De nuchtere ...
Ik hoop dan dat het veranderd is in die 2 jaar en ik ook goed zit met deze waarde 🙈

8 dagen geleden

Reactie op Roosseboos

Ik hoop dan dat het veranderd is in die 2 jaar en ik ook goed zit met deze ...
Hier is het al zo sinds 2022 zo. Pas als uit de OGTT een te hoge waarden komt, wordt het strenger. Daarvoor mag het gewoon max 6.1 zijn. Gewoon bloedprikken tijdens max 6.1 nuchter en max 10 na een maaltijd. Bij OGTT max 6.1 nuchter en max 7.8 2 uur na drankje. 1 van de 2 waarden bij OGTT te hoog? Dan max 5.3 nuchter en max 7.8 1 uur na de maaltijd.

8 dagen geleden

Ik zit nu buiten het ziekenhuis te wachten totdat ik weer geprikt wordt. Voelde me binnen ineens niet lekker worden 🫠 het drankje zelf was de eerste helft goed te doen, maar tweede helft wat moeite om weg te krijgen

8 dagen geleden

Reactie op M_1986

Hier is het al zo sinds 2022 zo. Pas als uit de OGTT een te hoge waarden ko ...
Die waarden verschillen wel per ziekenhuis! Want bij ons (na de diagnose zwangerschapsdiabetes) moet we ons nu houden aan nuchter <5.6 en 1 uur na maaltijd <7.0. Gek hè, heb het ook al eens nagevraagd bij de diabetesverpleegkundige maar die had ook geen verklaring buiten dat dat per ziekenhuis gewoon verschilt 🤷🏼‍♀️

8 dagen geleden

Reactie op Roosseboos

Ik zit op dit moment in het ziekenhuis voor de OGTT. Mijn nuchter waarde is ...
Ik heb vorige week de test gehad , nuchter 5.6 en na het drankje 9.2 heb aanstaande maandag afspraak bij verloskundige in het ziekenhuis. Nog geen idee wanneer ik bij een diëtist en diabetesverpleegkundige langs moet komen

8 dagen geleden

Reactie op M_1986

Hier is het al zo sinds 2022 zo. Pas als uit de OGTT een te hoge waarden ko ...
Kan mijn waardes nu al inzien en nuchter was het 5.5 en 2 uur na het drankje 9.7 dus ik zal het binnenkort wel horen van de verloskundige 😅

8 dagen geleden

Ik heb vanmorgen oh de ogtt gedaan. Ik hoorde ook alleen maar verhalen van dat het heel vies moest zijn . Ik zelf vond het wel mee vallen.

8 dagen geleden

Ik heb de test 2 weken geleden gedaan. Nuchter was bij mij 7,9 vrij hoog. Na glucose drankje 14 en 1 uur erna 13. Ik heb meteen diezelfde dag medicatie en spullen meegekregen. Vanaf as maandag moet ik insuline gaan spuiten. Waardes zakken wel maar niet snel genoeg

8 dagen geleden

Mijn waarden waren 4.4 nuchter, 5.7 na 1 uur en 4.4 na 2 uur. Bij mij vertelde ze dat de waarde 12 mocht zijn na 1 uur. Dus idd de waarden verschillen erg per ziekenhuis!

8 dagen geleden

Ik heb ook de OGGT vandaag gehad. Keek er als een berg tegenop door alle verhalen, maar vond het ook prima te doen. Twee korte prikjes en ik vond de ‘lemon versie’ van het drankje goed te doen. Ze zei dat ze nog nooit iemand het drankje zo snel had zien drinken! 😂 Ik zei dat ik al maanden verlang naar een redbull, dus verstand op nul en achterover klappen maar! Het was wel een pittige zit, maar met een telefoon en een boekje is dat ook zo weer voorbij. Nu wachten op de uitslag. Komt ook online te staan in het portaal van Saltro. Je kan dan inloggen met DigiD. Succes meiden en laat je niet gek maken! 😊

8 dagen geleden

Ik heb hem ook gehad maar lees hier niet echt vergelijkbare waarden zoals bij mij terug. Ik had nuchter 4.2 en 2 uur na drankje 3.6. Is dat niet gek? En wat zou het betekenen?