25 Reacties

één maand geleden

Meestal moet je 48 uur rust houden na longrijping en daarna als er geen zorgen voor hun is mag je geduurde de week naar huis. Ik zou zeker je zorgen bespreken en desnoods nog een keer vragen of ze je urine nog is willen checken. Heel belangrijk in deze is voor jezelf opkomen want ziekenhuis denkt vaak heel makkelijk.

één maand geleden

Reactie op Marnet2013

Meestal moet je 48 uur rust houden na longrijping en daarna als er geen zor ...
Ja ze hebben verder ook helemaal geen bmh meting meer gedaan ofzo.. Urine was op kweek gezet, kwam verder niks uit!

één maand geleden

Reactie op Kels94

Ja ze hebben verder ook helemaal geen bmh meting meer gedaan ofzo.. Urine w ...
Oke apart ging bij mij precies zo bij mijn eerste dochtertje kom echt voor jezelf op en desnoods vraag er weer om. Heb je nog steeds erge harde buiken wat helpt is vaak een beetje aan dikken.

één maand geleden

Reactie op Marnet2013

Oke apart ging bij mij precies zo bij mijn eerste dochtertje kom echt voor ...
Nee ja af en toe beetje gespannen wel en als ik lig wordt ie soms wat harder, maar niet meer die heftige harde buiken waarbij je ze gewoon ziet zitten bij wijze van. Ik heb morgen controle voor suiker bij andere arts/vk, zal t daar ook even aankaarten. Vond deze arts gister ook al zo makkelijk en het is weer dezelfde vandaag hier.

één maand geleden

Reactie op Kels94

Nee ja af en toe beetje gespannen wel en als ik lig wordt ie soms wat harde ...
En opsta/ omdraai of lang loop*

één maand geleden

Reactie op Kels94

En opsta/ omdraai of lang loop*
Oke hoe vaak moet jij aan de ctg ? Ik lag namelijk soms 2 a 3 kee per dag er aan

één maand geleden

Als de longrijping is ingewerkt en de echte ongemakkelijke harde buiken er niet meer zijn is er geen reden om de opname te continueren. Mocht dit terugkomen is een ander verhaal uiteraard. Longrijping geven we in het ziekenhuis al vrij snel, liever een keer extra longrijping bij twijfel dan geen longrijping.. De baarmoederhals meting wordt ip na afzakken ook niet meer herhaald omdat je niet verwacht dat dit dan anders is. Je kan bij je controle altijd vragen of ze dit toch nog n keer willen controleren. Hopelijk blijft het rustig en blijft de kleine nog even zitten! Luister vooral naar je lichaam ❤️❤️

één maand geleden

Wat apart dat ze je geen verplichte rust moet houden. Ik ben met 28 weken in het ziekenhuis geweest precies het zelfde verhaal maar zonder urine weg infectie. Uiteindelijk ben ik dezelfde nacht nog naar huis gestuurd wel met het advies rust te houden. Bij mij zijn helaas een week later mijn vliezen gebroken en begonnen de weeën. Dit hebben ze kunnen remmen en ben inmiddels 32+3. Ik ben naar huis gestuurd na 2 weken met bedrust en dagelijkse controlle in het ziekenhuis. Dus ik zou je wel adviseren rustig aan te doen en echt naar je lichaam te luisteren!

één maand geleden

Reactie op kimdegraaf

Als de longrijping is ingewerkt en de echte ongemakkelijke harde buiken er ...
Nou dit stelt me wel gerust! Bedankt voor je uitleg!! Wat vindt je van (het gebrek aan) de instructies? Heb namelijk wel nog gewoon gespannen buiken (niet meer van die hele harde/ samenkrampende) maar geen rust advies gekregen oid.

één maand geleden

Reactie op Marnet2013

Oke hoe vaak moet jij aan de ctg ? Ik lag namelijk soms 2 a 3 kee per dag e ...
1x per dag hebben ze hem gedaan hier. Verder alleen bloeddruk enzo.

één maand geleden

Reactie op Kels94

Nou dit stelt me wel gerust! Bedankt voor je uitleg!! Wat vindt je van (he ...
Geen dank! Qua instructies kan dit zeker beter, echter denk ik dat het voornamelijk heel belangrijk is om naar je lichaam te luisteren. Want de hele dag aan huis gekluisterd zitten of actief gaan sporten is bijvoorbeeld een heel verschil. Doe het wat rustiger aan, merk je dat je harde buiken krijg neem dan meer rust! Af en toe harde buiken mag natuurlijk. En bij twijfel vooral aan de bel trekken!

één maand geleden

Reactie op kimdegraaf

Als de longrijping is ingewerkt en de echte ongemakkelijke harde buiken er ...
Dit idd! Hoe kort was je baarmoederhals? Bedrust is idd niet nodig en ook niet bewezen uit onderzoek, maar ik zou zeker geen kilometers gaan lopen nu bijvoorbeeld. Vooral harde buiken zien voorkomen! Over de fibronectine test: goed om te weten dat deze test ook helemaal niet betrouwbaar is qua of je gaat bevallen. De kans is alleen 10 x verhoogd. Het is vooral betrouwbaar om uit te sluiten dat je gaat bevallen (98% betrouwbaar) maar bij een positieve test dus zeker niet zo dat je zeker gaat bevallen! Ik wist dit bij mijn eerste (precies zelfde met 32 weken opgenomen met positieve test en longrijping + remmers) uiteindelijk ben ik met 38+5 ingeleid. En dat terwijl ik al 2 weken lang alles deed om haar te laten komen want ik was er klaar mee😂 had echt sinds de opname non stop harde buiken hele dag door, maar die deden dus niks! Het is wel zo: hoe korter de baarmoederhals hoe hoger de kans dat je snel bevalt.

één maand geleden

Je kan trouwens vragen om Utrogestan. Dit is wel bewezen effectief tegen vroeggeboorte (bedrust niet). Ik gebruik het ook ivm verkorte baarmoederhals sinds 19 weken en heel veel harde buiken. Mijn bmh is daarmee helemaal niet meer verder verkort en nu al 12 weken lang stabiel, ondanks ik iedere dag heel veel pijnlijke harde buiken heb.

één maand geleden

Hoi, Ik herken je verhaal en je zorgen, mij is ongeveer hetzelfde overkomen. Ik ben met 28+1 opgenomen geweest in het ziekenhuis met een verkorte baarmoederhals van 0.8mm en daardoor een dreigende kans op een vroeggeboorte. In het ziekenhuis longrijpingsinjecties en weeënremmers gehad. Wel zat ik al sinds 16 weken aan de utrogestan i.v.m. vroeggeboorte vorig jaar met 20+3 weken. Met 28+4 ben ik ontslagen uit het ziekenhuis met strenge regels. Geen zware dingen tillen (wasmanden, boodschappen), niet auto rijden (verzekeringskwestie), geen zware huishoudelijke taken uitvoeren, liever niet wandelen met de honden. Inmiddels is mijn baarmoederhals al 2 weken stabiel en ben ik nu 29+6. We hopen dat dit zo blijft. Hopelijk blijft het bij jou ook rustig en blijft de kleine nog lekker zitten

één maand geleden

Reactie op Flower221

Dit idd! Hoe kort was je baarmoederhals? Bedrust is idd niet nodig en ook n ...
Hij was niet super kort, maar wel onder de grens tijdens een harde buik. Ze zei 27mm en dat hij aan haar kant wat meer open stond, maar aan de andere kant wel dicht was. Zonder harde buik was het iets van 34mm. Dinsdag was hij geloof ik nog langer, dus denk dat dat haar zorgen baarde. Ik vond het meer vreemd dat ik verder eigenlijk alles mag terwijl ze weten dat ik wel harde buiken heb als ik opsta of een afstandje loop. Ik hoor uit m’n omgeving bijv dat mensen met een soortgelijk verhaal echt stricte instructies krijgen, dus vandaar. Ik heb iig gevraagd of ze nog ff langskomt voordat ik naar huis mag! Fijn dat het bij jou nu al zo lang stabiel is! En bedankt voor je reacties!

één maand geleden

Reactie op Kels94

Hij was niet super kort, maar wel onder de grens tijdens een harde buik. Ze ...
Dat is echt een hele mooie lengte nog hoor! In de gynaecologie spreken ze dan normaal gesproken niet eens over een verkorte cervix (pas bij <25mm). Dat de fibronectine test positief was, is natuurlijk ergens schrikken maar heb het even opgezocht, bij een positieve test is de kans op vroeggeboorte 5-30%🤷‍♀️ vrij laag dus en dat vertellen ze er vaak niet bij…. Het is voor artsen super lastig in te schatten wanneer vrouwen echt bevallen dus geven ze al snel longrijping. Een cervix kan snel verkorten, en ik denk dat dat icm ontsluiting de beste voorspeller is (dus bij duidelijke harde buiken een controle cervix meting na bijv 12-24uur). Je hebt daar gewoon recht op dus vertrouw je het niet zou ik bellen en daar omvragen. Qua restricties: ik heb bij beide zwangerschappen zoveel wisselende adviezen gehad 🤷‍♀️ sommige artsen zijn echt mega makkelijk… snap wel dat je graag wat duidelijkheid zou krijgen. Ik heb ze ook nooit echt gehad helaas… de ene gynaecoloog zei “rustig aan, niet tillen etc” de andere “je kan gewoon alles doen”. Heel vervelend die tegenstrijdigheid 🤷‍♀️ Ik zelf merk dat de harde buiken niet perse afhangen van hoe druk ik fysiek ben, soms juist ook door mentale stress. Volg vooral je gevoel😘

één maand geleden

Reactie op Flower221

Dat is echt een hele mooie lengte nog hoor! In de gynaecologie spreken ze d ...
Oh joh, ze zei verkort is onder 30mm. Ze zullen wel andere waarden hanteren in sommige ziekenhuizen ofzo. Maar goed, ik ben inmiddels thuis en had haar nog even gevraagd langs te komen voor mijn ontslag. Zat me toch niet lekker. Ze heeft uitgelegd dat ze er de laatste jaren steeds makkelijker in zijn geworden omdat bedplicht niet bewezen effectief is. Daarbij willen ze dat je blijft bewegen voor je eigen conditie als je daarbij maar goed op je grenzen let. Ik mag gewoon naar afspraken e.d., maar ze adviseerde me wel om niet meer te werken en geen huishoudelijke dingen te doen. Al met al voel ik me er wel wat prettiger bij, en ze zei dat ze vaker mensen ziet met dit soort klachten en dat ze dan toch met een redelijk termijn bevallen. Was sowieso al bij de gyn ivm zwangerschaps suiker, dus blijf wel goed onder controle. Dankjewel voor de informatie!!🙏🏻🩷

één maand geleden

Reactie op Littlebutterfly

Wat apart dat ze je geen verplichte rust moet houden. Ik ben met 28 weken i ...
Hoe gaat het nu? Ik hoop dat de kleine nog lekker lang binnen blijft ondanks de gebroken vliezen. Heb je preventief antibiotica gekregen? Dat schijnen ze in Duitsland standaard te doen vanwege infectiegevaar bij gebroken vliezen. Succes!🍀

één maand geleden

Reactie op Caatjeh

Hoe gaat het nu? Ik hoop dat de kleine nog lekker lang binnen blijft ondank ...
Het gaat opzich goed heb wel regelmatig op en af weeen dus ben heel veel in het ziekenhuis en het is heel onzeker wanneer het door gaat zetten dus vooral mentaal is het heel erg pittig allemaal. Ik blijk drager te zien zijn van het gbs bacterie waarvoor ik antibiotica gehad heb en ze geven preventief tijdens de bevalling antibiotica in de hoop dat de baby het niet op zal pakken maar ik word werschijnlijk wel tussen de 34/35 weken ingeleid omdat het risico op infectie dan gevaarlijker is dan een prematuur baby

één maand geleden

Reactie op Littlebutterfly

Het gaat opzich goed heb wel regelmatig op en af weeen dus ben heel veel in ...
Jeetje wat een rollercoaster! Is de bacterie nu actief bij jou? En kun je dat dan doorgeven aan je kindje tijdens de bevalling, ondanks dat je behandeld bent? Heel veel sterkte en hopen dat het allemaal goed blijft gaan 🩷