11 Reacties
één maand geleden
Ik snap je compleet. Ik ben 28 weken en heb 3 boeken gekregen over bevallingen, info over borstvoeding, welke cursus jje wel of niet gaat doen.. iedereen zegt ook weer iets anders wat wel en niet goed is.
Ik denk dat we ons kunnen voorbereiden met wat goed voelt voor jouzelf. Ben je normaal geen lezer.. dan hoef je ook niet elk boek nu uit te lezen. Je eigen intuïtie klopt vaak. Ik wacht tot het gesprek met de kraamzorg en probeer dan alle vragen te stellen en op te schrijven.
één maand geleden
Ik ben zwanger van de tweede dus dat is al heel anders, maar bij de eerste ook geen enkel boek gelezen of wat dan ook. Vlogjes of podcasts met bevalverhalen vond ik wel leuk. Maar dat was het ook. Lekker go with the flow, zeker als je zelf ook het gevoel hebt dat je dat wil. Voor wie zou je meer informatie moeten inwinnen? Als jij daar geen behoefte aan hebt dan volg lekker je gevoel. Zo heb ik dat ook gedaan en doe ik ook qua opvoeding nog steeds. Misschien vaak anders dan “hoe het zou horen” maar who cares. Doe wat goed voelt. Het is jouw zwangerschap
één maand geleden
Mijn eerste hier! Ik heb zelf ook zoiets van; laat het op mij afkomen, ook omdat ik weet dat ik, zodra het zover is, toch alles vergeet.. En ja, er is geen enkel kind blijven zitten, ze moeten er een keer uit.. maar dat is de nuchtere Nederlander is mij denk ik 😅
Ik heb spotify en podimo, en af en toe van die beval verhalen horen is wel interessant.. maar elke bevalling is ook anders 🙈
één maand geleden
‘Niet voorbereiden’ is de beste voorbereiding als je het mij vraagt. Ik had al zoveel verschillende verhalen gehoord, die vaak ook tegen vielen omdat vriendinnen allerlei verwachtingen hadden gecreëerd over de bevalling. Ik ben er blanco ingegaan met het vertrouwen dat m’n lijf het ging doen. Dit was heel fijn want ik liet het letterlijk gebeuren en wat totaal van de wereld (in en soort trans) waardoor het heel goed ging. Iedereen moet doen waar hij zelfverzekerd van wordt maar als het jou juist in de war maakt, gooi die boeken aan de kant en vertrouw op de natuur/je lijf! Hoe meer je in je hoofd zit des te minder de lijf z’n werk kan doen, geen bevalling is te sturen of gaat op 1 manier.
één maand geleden
Heel herkenbaar en ik ben inmiddels zwanger van de tweede 🙈 tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik me totaal niet voorbereid, wist niet eens hoe ik moest puffen. Ik dacht.. ik zie het allemaal wel. Nouja, toen mijn bevalling begon, toch maar ff YouTube filmpje opgezocht hoe ik moest puffen. Hier kon ik echt niets mee. En probeerde zelf maar wat uit wat werkte. En thuis ging dat super goed, was echt in een soort eigen bubbel en de centimeters vlogen voorbij. Ik wilde graag naar het ziekenhuis, maar eenmaal daar raakte ik helemaal uit mijn bubbel en voelde ik me echt niet meer fijn en raakte ik soort van in paniek. Wat ik hieruit geleerd heb: blijf bij jezelf en als je je niet comfortabel voelt, geef het aan! Want dat heb ik toen niet gedaan en daar baalde ik achteraf van. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik deze keer wel heel dichtbij mezelf blijf. En omdat ik het de vorige keer thuis zo fijn vond en thuis wel goed in mijn eigen bubbel kwam, wil ik deze keer thuis bevallen 🥰 (mits ik niet medisch wordt ofzo). Maargoed, kun je je op een bevalling voorbereiden? Nee denk het niet. Want het verloopt vaak anders dan hoe je het van te voren graag zou willen. Maar wat je wel kunt doen: dicht bij jezelf blijven en luisteren naar je eigen gevoel! Dat wil ik je wel echt meegeven, ook door mijn eerdere ervaring. Want ik geef het deze keer ook aan mezelf mee, haha 😘
één maand geleden
Reactie op Lisa2407
‘Niet voorbereiden’ is de beste voorbereiding als je het mij vraagt. Ik had ...
Er zit natuurlijk wel een verschil in voorbereiden en plannen. Je kunt zeker geen droombevalling manifesteren. Waar ik het vaak fout zie gaan is bij vriendinnen en familieleden die het bevalplan als een soort eisenlijst opstellen, ja zo werkt dat gewoon niet en dan kan je wel teleurgesteld raken als het anders loopt.
Ik denk dat het wel goed is om je in te lezen en na te denken: " als dit scenario gebeurd, wat zou ik dan willen" omdat je dan altijd op de hoogte bent van de opties en een gevoel van eigen regie kan behouden.
Ik ben al 2x vaginaal bevallen in het ziekenhuis (1x pijnstilling en 1x poliklinisch) en zou het nu graag thuis doen dus dat is waar ik me het meest op inlees. Maar daarnaast heb ik wel ook nagedacht over het scenario keizersnede, wat als ik om wat voor reden medisch word en dat de oplossing is... wil ik kan wel of niet meekijken als de baby uit de buik getilt word. Als ik daar nu alvast overna denk dan word ik daar op het moment wellicht minder door overvallen