6 Reacties

één maand geleden

Ik denk dat jullie haar moeten gaan leren om zelfstandig in slaap te vallen. Dus niet erbij blijven, maar echt zelf laten doen. Zo leert ze ook om ‘s nachts weer zelf te gaan slapen als ze eventjes wakker wordt. Uiteraard gaat ze hier met weerstand op reageren en huilen of boos zijn als ze in bed ligt. Steeds even naar haar toe, aai over dr bol, kus geven en weer weg gaan. Het is even doorbijten, maar uiteindelijk gaat ze slapen en zal dat steeds beter (en sneller) gaan en merk je dus ook dat ze ‘s nachts jullie niet meer nodig heeft. Een uitzondering daar gelaten natuurlijk. Succes! Het komt echt goed en beter om dit nu te oefenen dan dalijk met een baby erbij.

één maand geleden

Hi, hier een zoontje van bijna twee (dus wel andere leeftijdsfase) maar die slaapt ook alleen door als mijn vriend of ik ernaast liggen. Hij checkt gewoon na iedere slaapcyclus of we er zijn. Zo ja: dan slaapt hij door. Zo nee: totale paniek. Wij geven ons er maar gewoon aan over, want we slapen uiteindelijk allemaal het beste als een van ons naast mijn zoontje slaapt (hij heeft ook een vloerbed en hebben er nu een matras naast gelegd). Er zijn natuurlijk ook veel slaaptrainingen etc. Maar ik geloof niet dat dat op de lange termijn het beste is voor mijn zoontje. Liefde van een moeder is een fijn account op insta (of haal blogs/podcast). Heb net het boek ‘laat je kind niet los’ gelezen, gaat niet perse over slaap, maar over veilige hechting en het belang ervan. Dan ineens voelt het ook heel goed en natuurlijk om naast elkaar te slapen 🥰 Niet echt tips dus om je dochter zonder jou te laten slapen, maar wellicht helpt herkenning ook! Succes 🍀

één maand geleden

Hi, het is wat Sann172 hieronder zegt, ik lees dat je kind nooit heeft geleerd zelf in slaap te vallen. Ik weet niet wat de beste manier is om dat nu alsnog aan te gaan leren. Misschien in stapjes dat je eerst begint met paar nachten bij de deur zitten in haar kamer ipv ernaast liggen. En daarna afbouwen naar buiten op de gang voor haar deur zitten. En wellicht een beloningssysteem met stickers en na paar stickers cadeautje. Maar weet niet precies wat nu meest passende methode is bij deze leeftijd. Ik denk eerlijk gezegd dat het best wel lastig is voor jullie als ouders om dit zomaar zelf ineens anders te gaan doen als je het altijd zo hebt gedaan en dan consequent te gaan blijven haha. Ken je slaaptipsvoorbabys? Die coaches kunnen ook helpen bij peuters. Maken met de ouders samen een plan wat voor jullie fijn voelt dus als je bepaalde methoden niet prettig vindt dan hebben ze daar helemaal begrip voor.

12 dagen geleden

Hey mama’s, fijn dat jullie hebben gereageerd! Doet mij goed dat ik respons heb gekregen (helaas zie ik het nu pas, op de een of andere manier kreeg ik eerder de berichten niet goed te zien). Het gaat opzich oke nu. We begonnen vorige maand met een matras op haar kamer. Als ze op bed lag, wilde ze natuurlijk handje en na een tijdje, als ze in slaap was gevallen, liet ze mijn hand eindelijk los. Rond middernacht werd ze dan wakker om te kijken of ik (of partner) op matras lag. Soms wilde ze dan naast ons liggen maar we waren consequent in dat ze in haar eigen bedje moest (wel natuurlijk aai over de bol en motiveren te slapen). Ze vond dit oke zolang we maar op het matrasje bleven slapen. Uiteindelijk aantal nachten op matrasje geslapen waarbij ze niet eens meer snachts wakker werd ✨ Dus mama slaapt weer in haar eigen kamer 🤩 We hebben nu ook een hekje voor haar vloerbed, dus geen mogelijkheid dat ze eruit valt (en wakker wordt)✨ Wat nu wel weer speelt is dat ze bedtijdroutine uitrekt en tandenpoetsen niet meer wil doen 😅 Maar allang blij dat ze de nacht in eigen kamer doorslaapt. Fijn dat het nu al redelijk is gelukt. Nu eindelijk meer rust en ontspanning snachts🤰💆‍♀️

12 dagen geleden

Reactie op Lottiee

Hi, hier een zoontje van bijna twee (dus wel andere leeftijdsfase) maar die ...
Hey dankjewel voor de tip. Ik heb 2j4m borstvoeding gegeven, heel wat huidcontact en heel wat nachten samen geslapen met mijn dochter. Inderdaad met het idee van veilige hechting 🫶🏻 Echter doordat ik zwanger ben en echt mijn (nacht)rust nodig heb wilde ik toch dat mijn dochter alvast leert wennen alleen te slapen op eigen kamer. Uiteraard heel vee kusjes en knuffels (en slaappattijtjes) als het even niet lukt 🥰

9 dagen geleden

Eens met de tips van Sann172. Ik denk goed om het langzaam af te bouwen. Dus nu met handen vasthouden, dalijk handen los, dan in een stoel erbij zitten, dan helemaal weg gaan en aangeven dat je altijd bij haar bent, ookal ben je niet in dezelfde kamer. Zou er niet Cold Turkey mee beginnen maar haar steeds meer zelfvertrouwen geven dat ze ook zelf in slaap gaat vallen. Mijn dochter wordt ook vaak boos als ze snachts wakker wordt en niet mee mag naar ons bed, maar wij blijven daar heel streng in. Ze blijft in haar bed en soms blijf ik er even bij zitten tot ze is gekalmeerd.