13 Reacties

één maand geleden

Ik denk dat dit iets is wat je ook met je verloskundige of gynaecoloog moet overleggen omdat er (wetende met mijn kennis; die wat dat betreft wellicht niet helemaal accuraat is) kans is om het e.e.a. op te wekken als je prenataal gaat kolven..

één maand geleden

Mijn plan is om borstvoeding via de fles te geven (dus 100% kolven. Afgelopen controle bij de verloskundige heb ik haar gevraagd wat ze aan zou raden. Ze heeft geen voorkeur voor het een of het ander uitgesproken maar wel uitleg gegeven. Als je niet negatief start tegenover bijvoeden met kunstvoeding in het prille begin hoef je niet al prenataal te kolven. Als je er wel voor kiest om dat te doen, kan het vanaf een week of 37/38, en kun je de colostrum in van die kleine spuitjes bewaren. Let op: prenataal kolven alleen met de hand en niet al met een elektrische variant.

één maand geleden

Volgens mij garandeert prenataal kolven niet dat na de bevalling de borstvoeding beter op gang komt. Ik heb van de week geleerd dat juist hoe je handelt na de bevalling invloed heeft. Dus zorgen dat je baby binnen 3 uur bij jou drinkt, anders gaan de colostrum kolven. En het schijnt dat als je eerst met je eigen handen kolft vóór je met een elektrische kolf begint(indien nodig) dat dit de productie ook iets kan bespoedigen. Bij de cursus leer je alles wat je weten moet, als je alles al wil inlezen en voorbereiden dan hoef je ook niet meer te gaan(vind ik, maar dat is ieder voor zich). Ook krijg je bij de cursus info uit een betrouwbare bron, op internet moet je altijd een beetje kijken of het ook goede, betrouwbare info is

één maand geleden

Reactie op Mamavtwee

Ik denk dat dit iets is wat je ook met je verloskundige of gynaecoloog moet ...
Klopt dat weet ik en zal ik ook altijd in overleg doen met de verloskundige, ik was alleen benieuwd naar of het positiever is als je prenataal zou kolven met het sneller opgang komen van de borstvoeding of niet

één maand geleden

Reactie op giraffie

Klopt dat weet ik en zal ik ook altijd in overleg doen met de verloskundige ...
Ook daarin denk ik dat een verloskundige/gynaecoloog en/of lactatiekundige daarin meer situaties kent en ziet en geen individuele gevallen. Mijn gedachte was alleen dat je waarschijnlijk niet voor niets een geplande keizersnede krijgt dus als je prenataal gaat kolven wellicht dingen op gang brengt wat niet de bedoeling is😉 Maar ik snap je idee😉 Meer gedachtegang dan dit kan ik je ook niet geven, dus zal ophouden met reageren, haha

één maand geleden

Volgens mij brengt het de borstvoeding niet eerder op gang, maar heb je wel een klein beetje reserves om bij te voeden op het moment dat het iets langer duurt voor je bv op gang komt. Verder kan het inderdaad zorgen dat je bevalling op gang komt, daarom mag je ook pas vanaf week 37/38 beginnen met kolven. De website van la leche league is wel betrouwbare informatie, dus daar kan je ook alvast op inlezen.

één maand geleden

Mijn verloskundige is ook lactatiekundige en we hebben besproken dat ik vanaf week 37 met de hand ga kolven zodat ik iets achter de hand heb als de borstvoeding niet gelijk op gang komt. Het zegt niets over hoe de borstvoeding gaat lopen, maar dan hoef ik niet naar kunstvoeding te grijpen als het nog niet lekker loopt. Als je met kunstvoeding in de weer moet, kan dat wel invloed hebben op je productie namelijk. Zij gaf aan dat ze inderdaad altijd erbij moeten vertellen dat het weeën kan opwekken, maar dat die kans kleiner is dan bij een orgasme en dat wordt ook niet afgeraden.

één maand geleden

Hou de rekening mee dat je in het begin maar een paar druppels kolft. Of misschien wel niks. Tenminste, afgelopen vrijdag op de informatie avond gehoord voor borstvoeding

één maand geleden

Reactie op Aapjes

Hou de rekening mee dat je in het begin maar een paar druppels kolft. Of mi ...
Maar daarna wel kans op gewoon goede productie ?

één maand geleden

Reactie op giraffie

Een goede hoeveelheid prenataal colostrum garandeert niet dat de productie na de bevalling goed op gang komt. Het geeft hooguit een voorraadje om te overbruggen zonder kunstvoeding wanneer je productie nog niet goed op gang is. Zoals je in de cursus gaat leren maakt het vooral uit wat je ná de bevalling doet om de productie zo goed en zo snel mogelijk op gang te krijgen

één maand geleden

Reactie op giraffie

Ja waarschijnlijk wel. Maar je kindje heeft in het begin echt nog maar weinig nodig, dus wordt er ook nog maar weinig geproduceerd in het begin

één maand geleden

Prenataal kolven heeft geen invloed op de melkproductie na bevalling, dat is enkel om melk op voorraad te hebben evt. Na mijn traumatische spoedkeizersnede heb ik geen problemen met voeden gehad dus zou me niet te druk maken om de productie!

één maand geleden

Bij mij kwam er tijdens vorige zwangerschap gewoon helemaal niets uit... 0.0 haha