86 Reacties

4 maanden geleden

Ik zit in de zelfde situatie mijn dochtjes is met 32+5 weken zwangerschap na spontane vliegbreuk ben ik ook bevallen. Ik heb 26 juni het zelfde gesprek vind het ook allemaal heel spannend en weet ook niet wat ik kan verwachten.

4 maanden geleden

Reactie op Marnet2013

Ik zit in de zelfde situatie mijn dochtjes is met 32+5 weken zwangerschap n ...
Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden? In privé berichtjes?

4 maanden geleden

Reactie op NiTe

Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden? In privé berichtjes?
Is prima

4 maanden geleden

Ik zou graag mee willen lezen/ praten als jullie dat goed vinden 🙂ik moet vanaf 16weken ook starten met progesteron ivm de vroeggeboorte van mijn eerste zoon. Mijn vliezen braken toen ook spontaan met 31w + 5. De eerste gesprek met de gyn heb ik al gehad en zij zei dat de bijwerkingen klein zijn en dat je alleen last kunt krijgen van meet afscheiding. Wel moeten deze medicijnen vaginaal ingebracht worden elke avond… ik vind het ook erg spannend en volgende week gaan ze ook voor het eerst mijn baarmoedermond meten. Ben benieuwd naar jullie ervaringen straks! 🙂

4 maanden geleden

Reactie op IsabelleNoel4

Ik zou graag mee willen lezen/ praten als jullie dat goed vinden 🙂ik moet ...
Moet je starten of wil je graag starten? Bij mij was het natuurlijk op een paar dagen na voldragen, dus ik twijfel nog heel erg of ik het wel doe ja of nee..

4 maanden geleden

Reactie op IsabelleNoel4

Ik zou graag mee willen lezen/ praten als jullie dat goed vinden 🙂ik moet ...
En natuurlijk is dat goed!

4 maanden geleden

Mijn zoontje is geboren met 33+5, nadat de dag ervoor mijn vliezen braken. Ik heb al een gesprek gehad waarin ze uitleg gaven over het gebruik van Uterogestan vanaf 16 weken. Ik heb besloten het te gaan doen! Vragen die ik belangrijk vond: - heeft het effecten op de baby (ook op lange termijn) - kan je eventueel per direct stoppen (bij teveel last van bijwerkingen) of moet het afgebouwd worden. - Herhalingskans van vroeggeboorte en hoeveel effect lijkt dit medicijn te hebben. Met 16 weken krijg ik een cervix meting en dan de medicatie mee om te starten. Bij 20 weken meten ze opnieuw en adhv die uitkomst besluit ik of ik doorga met t medicijn of eventueel ga stoppen. Vind t erg spannend en ben vooral bang er veel last van te krijgen, maar de mogelijkheid tot stoppen stelt me wel gerust. En dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kan, om nog zo'n vroeggeboorte te voorkomen! Je mag me altijd een berichtje sturen als je het erover wilt hebben.

4 maanden geleden

Reactie op NiTe

Moet je starten of wil je graag starten? Bij mij was het natuurlijk op een ...
Ik moet nog gaan starten. Ben nu 14w+4 en start met 16w. Snap inderdaad in jouw geval ivm bijna voldragen dat je twijfelt.. het blijft natuurlijk een eigen keuze. Gynaecoloog heeft het mij voor mijn situatie wel echt sterk aangeraden

4 maanden geleden

Reactie op Boskaboutertje

Mijn zoontje is geboren met 33+5, nadat de dag ervoor mijn vliezen braken. ...
Goeie vragen!! 😊

4 maanden geleden

Ik ben van ons eerste kindje bevallen met 34+3 ivm spontaan gebroken vliezen. In mijn 2e zwangerschap ben ik met 16 weken gestart met de Progesteron, elke avond vaginaal een capsule inbrengen en totaal geen bijwerkingen gehad, toen bevallen met 38+2 na een inleiding ivm pre-eclampsie maar dit had hier verder niets mee te maken. Ook volgende week ga ik weer starten met de Progesteron. Ik heb er dus alleen maar positieve ervaring mee!

4 maanden geleden

Ik gebruik al vanaf de IUI Utrogestan (progesteron). Ik heb er helemaal geen bijwerkingen van. Alleen idd wat extra afscheiding (maar dat is eigenlijk deels de capsule die eruit komt). Ik ben nu 13+5 en neem het nog steeds aangezien ik nog niet durf te stoppen. Ga het gesprek met de arts nog aan of ik hetmag door blijven nemen de gehele zwangerschap aangezien mn dochter ook (bijna) te vroeg was geboren met 26 weken én 34 weken. Uiteindelijk toen ook Utrogestan gehad en remmers etc en is ze blijven zitten tot 38.5 week.

4 maanden geleden

Ik gebruik progesteron vanwege 3 miskramen voor deze zwangerschap en gebruik het vanaf de positieve test (4wk). Nu is gebleken dat ik een afwijking aan mijn baarmoeder heb, daardoor 5x zoveel kans op vroeggeboorte. Ik moet het nu gebruiken tot 16wk, dan een cervix meting en dan bij 20wk kijken of ik weer verder moet met de progesteron. Ik gebruik het ‘s morgens en ‘s avonds, het is een beetje gedoe maar ik vind het zelf verder vooral een veilig gevoel geven! Wel last van m’n darmen, maar het is moeilijk te onderscheiden wat van de pillen en van je eigen progesteron komt als je het vanaf het begin gebruikt 🙃!

4 maanden geleden

Ik lees graag mee! Ons zoontje is geboren met 31+1, spontaan geen reden kunnen achterhalen. 5 juli eerste controle bij de gynaecoloog en ik merk dat ik heel onzeker ben deze zwangerschap, voel elk pijntje en kwaaltje.. Twijfel nog steeds of ik het medicijn wil gaan nemen, telefonisch zei de gynaecoloog dat het maar bij 10% werkt

4 maanden geleden

Ik breng vaginaal twee capsules per dag in vanaf de eerste positieve vroege test tot sowieso de 13 weken echo. Dan wordt bepaald of ik verder moet blijven gebruiken of niet. Ik heb dit door de gynaecoloog voorgeschreven gekregen vanwege 4 eerdere miskramen (tot 13 weken). Flinke bijwerkingen maar als ik hiermee dit kindje vast kan blijven houden dan met alle liefde natuurlijk

4 maanden geleden

Is er inmiddels nog iemand al begonnen met de medicatie? Ik heb nu pillen gekregen voor oraal gebruik, ook volgens de bijsluiter, maar heb van de gynaecoloog te horen gekregen dat ik vaginale tabletten zou krijgen... Heb wel even kunnen spreken met afdeling verloskunde van het ziekenhuis, gynaecologie is pas maandag weer bereikbaar. Volgens haar moet ik deze pillen vaginaal inbrengen, maar ben er toch niet helemaal gerust op. Ben benieuwd of er iemand is met hetzelfde?

4 maanden geleden

Reactie op Nathalie333

Ik breng vaginaal twee capsules per dag in vanaf de eerste positieve vroege ...
En welke bijwerkingen heb je dan als ik vragen mag?

4 maanden geleden

Reactie op NiTe

En welke bijwerkingen heb je dan als ik vragen mag?
Ergste is dag en nacht nat wit poeder dat niet is opgenomen en er dus weer uit komt beneden. Veel uitslag daardoor en 14 weken lang 24/7 maandverband dragen. Verder opgeblazen en vol gevoel

4 maanden geleden

Reactie op Boskaboutertje

Is er inmiddels nog iemand al begonnen met de medicatie? Ik heb nu pillen g ...
Vreemd idd, hoe heten de pillen? Ik heb utrogestan en die breng je idd vaginaal in.

4 maanden geleden

Is jullie cervix al gemeten toevallig? Of doen ze dat bij jullie niet?

4 maanden geleden

Reactie op Flower221

Vreemd idd, hoe heten de pillen? Ik heb utrogestan en die breng je idd vagi ...
Ook utrogestan! En bij jou staat er niet op het doosje/in de bijsluiter dat het voor oraal gebruik is?