5 Reacties

10 dagen geleden

Ik moest noodgedwongen van mijn adhd medicatie af, omdat als ik dit zou blijven gebruiken tijdens de zwangerschap, mijn zoon met ontwenningsverschijnselen ter wereld zou komen. Dit was voor mij zo heftig om te horen, dat ik abrupt gestopt ben met de medicatie. Gevolg hiervan is dat ik heel veel moeite heb met zaken op orde krijgen en mijn energielevel en emoties stabiel te houden, alle adhd klachten komen in meervoud terug ... Ik denk vooral bij jezelf afvragen, in elke situatie met wat je tot je neemt, dat je kindje dit ook binnenkrijgt. En jezelf de vraag stellen "is dat het waard?". Maar ik zou sowieso niet uitgaan van wat internet zegt... maar wel van wat de vk zegt!

10 dagen geleden

https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina/Benzodiazepines-bij-angst-en-slaapstoornissen-tijdens-de-zwangerschap Deze site is betrouwbaar.

9 dagen geleden

Ik gebruikte alle pam zo’n beetje die je maar kon bedenken. Oxazepam,temazepam,lorazepam en daarbij sertraline Ik ben in overleg met de huisarts, verloskundige en psychiater gaan afbouwen met alles wat eindigt op Pam en sinds week 26 er helemaal mee gestopt. Ik “mis” het wel omdat ik nog steeds slaapproblemen heb en paniekaanvallen maar mijn man helpt me zo goed mogelijk met ademhalingsoefeningen oefeningen maar helaas is het niet anders dan soms de paniek aanvallen uit te zitten. Omdat ik nu geen -pam mag slikken omdat het risico op floppy baby syndroom er is. Als ik het zou slikken en dan vroegtijdig of onverwacht toch al de bevalling zou starten draagt dat risico. Maar ik denk dat het verstandig is om te bespreken met je voorschrijver en verloskundige tot welke week je incidenteel mag gebruiken.

9 dagen geleden

Pop poli kan je hierover ook eventueel adviseren

9 dagen geleden

In principe is het zo dat de lever van de vrouw en de placenta het zo goed filteren dat de baby er weinig tot geen last van zou moeten hebben. Wat handig is om te weten: je hebt kortwerkende benzodiazepinen (officiële naam voor alle pammetjes )en langwerkende benzodiazepinen. De langwerkende benzodiazepinen zoals diazepam heeft veel meer kans om opgenomen te worden door het kindje waardoor de kans op het floppy baby syndroom veel groter is. Oxazepam is kort werkend en daarom is de kans op het floppy baby syndroom veel kleiner. Overigens is het zo dat de sertraline niks doet bij de baby omdat het geen verslavend middel is. Het kan zo zijn dat het kindje de 1e 24u denkt dat hij/zij nog in de baarmoeder zit, maar dat gebeurt ook vaak zonder dit medicijn. Ps: wat goed dat je al zo ver bent gekomen zeg! Daar kan je echt trots op zijn! Blijf zo door gaan topper!