Hoi mama’s (to be)
Ik hoor eigenlijk niet in jullie groep thuis omdat ik 4 november ben uitgerekend. Wel ben ik iemand uit de november groep erg dankbaar voor het delen van het volgende en daarom dacht ik ik deel het ook met jullie.
Je kan je laten inenten tegen het RS virus tussen week 32-36 van de zwangerschap (op eigen kosten of soms gedeeltelijk vergoed)
Het is vrij nieuw maar zal wrch volgend jaar worden opgenomen in het vaccinatieprogramma.
Er staat online dat je hem bij bepaalde GGD locaties kan krijgen maar vanuit mijn eigen ervaring en die van andere november mama’s is dit niet zo.
Je kunt het beste je huisarts vragen een recept te maken.
Afhankelijk van hoe je verzekerd ben kan je een deel terug krijgen. Ikzelf ben bij ONVZ verzekerd en heb pakket BENFIT en krijg €150 euro vergoed.
Vaccin kost 216 euro dus is best prijzig zonder vergoeding.
Zelf maakte ik mij best zorgen over dit virus gezien volwassenen er maar weinig last van hebben en hierdoor wel de deur uit gaan en op bijv kraamvisite komen en zo wel een pasgeboren baby voor wie het virus wel gevaarlijk is kunnen besmetten.
Het vaccin bied natuurlijk geen 100% garantie maar bij een besmetting verloopt het vaak wel milder.
Met dit bericht is het niet mijn doel om discussie uit te lokken of iets maar meer dat jullie van het bestaan afweten.
Mocht je anti vaccineren zijn ook prima maar scroll dan lekker verder en laat andere mama’s in hun waarde.
Zelf ben ik blij dat ik op de valreep (ben nu 36+1) alsnog mijn vaccin kan halen.
Fijne zwangerschap gewenst voor jullie en hier nog een link met wat info.
https://www.vaccinatiesopmaat.nl/vaccinatie/rs-virus-vaccinatie#:~:text=Vaccinatie%20RS%2Dvirus%20tijdens%20de%20zwangerschap&text=Het%20vaccin%20moet%20gegeven%20worden,tussen%2032%20en%2036%20weken.