Ik maak me echt zorgen over hoe mijn schoonfamilie gaat zijn eens de baby er is 馃槚
Mijn vriend is enig kind, hij wordt letterlijk op handen gedragen door zijn ouders/grootmoeder. Op het begin van onze relatie hebben we het ook een tijd heel moeilijk gehad omdat ze geen grenzen konden respecteren. Sinds we samenwonen is dit beter geworden omdat wij onze eigen ruimte hebben.
Sinds ze weten dat ik zwanger ben praten ze de hele tijd over 'ons meisje', 'mijn meisje'... Gisteren was mijn vriend met zijn oma aan het bellen, ze was bezig over 'ik kan niet wachten om ons meisje in bad te doen'. En toen heb ik even echt geschrokken, ik wil niet dat iedereen mijn baby naakt ziet. Ik heb dit ook aangegeven aan mijn vriend en hij gaf aan mijn standpunt wel te begrijpen. Maar het probleem is dat hij eigenlijk niet tegen hen wil/kan ingaan.
Nu heb ik ook een aantal duidelijke grenzen die ik al vanaf het begin wil stellen zowel naar zijn familie als naar die van mij toe. Zoals bijvoorbeeld:
- geen kusjes geven in het gezicht
- Niet te lang op bezoek blijven
- Niet onaangekondigd op bezoek komen
- Niet facetimen met andere familie leden met baby in beeld
Ook wanneer ik aangaf dat we de eerste dag in het ziekenhuis zeker geen bezoek willen en de rest van de dagen wel aangeven wanneer we er klaar voor zijn kreeg ik al vreemnde blikken.
.....
Soms heb ik het gevoel dat ik overdrijf maar als ik nu geen grenzen stel weet ik dat het uit de hand gaat lopen. Ik heb gewoon schrik dat mijn vriend niet duidelijk gaat aangeven wanneer er een grens overschreden wordt en er frustraties gaan ontstaan tussen ons. Ik durf me normaal ook niet echt uitspreken naar mijn schouders toe maar ik heb het gevoel dat ik dat wel ga doen als het om de baby gaat, terwijl ik eigenlijk vind dat het vanuit mijn vriend moet komen zeker omdat het zijn ouders zijn.
Nog mama's hier die schoonouders hebben die heel opdringerig zijn? Hoe zijn jullie hier met een eventueel vorig kindje mee omgegaan of hebben jullie tips voor mij?馃槵馃槵