23 Reacties

24 dagen geleden

Ik twijfel nogsteeds heeeel erg🙈 denk de ene dag: "ik wil thuis bevallen" en de andere dag: "is t ziekenhuis niet tóch verstandiger?" Ben ook heel benieuwd naar de verhalen van anderen.

24 dagen geleden

Hi! Ik heb vorig jaar een thuis bevalling gehad na 5 jaar daarvoor in het ziekenhuis bevallen te zijn. Aankomend december kies ik weer voor een thuis bevalling na een prachtige ervaring. Ik denk dat ik dezelfde dingen in huis haal als wat ik vorig jaar had. Ik had toen een kraamhulp middelen pakket van medicura (hier zitten klossen in, een douche kruk en nog wat andere dingen) en een Kraampakket voor tijdens bevalling thuis (cord ring, opvang matjes etc). Daarnaast had ik een playlist gevonden om af te spelen met gehum van een melodie. Want muziek en gezang leidde mij teveel af. Ik had twee yoga ballen twee verschillende groottes. Eentje om op te zitten en eentje voor op bed om houdingen aan te nemen. En ik ben voornamelijk onder de douche gaan zitten op de yoga bal. Met een houten kam in mijn hand om de weeën op te vangen tot 6/7 cm. Toen ben ik tot het bad klaar was nog wat gaan opvangen in de woonkamer en daarna in het bad verder de rest opgevangen. Wel al m’n weeën toen ze sterker werden opgevangen met de hulp van mijn man met behulp van een handdoek. Hij trok dan aan de ene uiteinde en ik aan de andere. En in het bad heb ik aan zijn armen moeten trekken ipv aan een handdoek. Ik had thuis ook een tens apparaat maar ik vond het op het moment van de weeën teveel gedoe om dat nog opgeplakt te krijgen dus die heb ik achterwege gelaten. Daarnaast had mijn man het gehele huis met rood licht belicht (hij is fotograaf dus heeft veel verschillende lampen) dit licht was erg aangenaam. Ik was echt enorm ontspannen tijdens de bevalling en kon helemaal in mijn eigen bubbel kruipen waardoor het een hands-off water bevalling is geworden. De verloskundige en kraamzorg die zaten aan de eettafel gewoon mee te kijken en dat vond ik achteraf gezien ook erg fijn dat ze mij echt hebben gelaten. Daar kreeg ik ook ontzettend veel vertrouwen van. Dit was het even in een notendop van wat ik thuis in huis had praktisch voor de bevalling en kort mijn ervaring.

24 dagen geleden

Ik hoop ook thuis te kunnen bevallen. Qua voorbereiding natuurlijk het kraampakket in huis gehaald, mijn bed is verhoogd met een extra matras en ik heb een (online) cursus gedaan. Deze gaf mij inzicht over het verloop van de bevalling, hoe je daar zelf een klein beetje in kan sturen en hoe je om kan gaan met de pijn. Nou moet ik alleen nog zeker weten of ik ook een bad op ga zetten en daar de laatste spulletjes voor in huis halen

24 dagen geleden

Vorige keer in het ziekenhuis bevallen. Ik werd toen medisch door langdurig gebroken vliezen. Nu wil ik het weer thuis proberen en hoop ik niet weer medisch te worden. Ik heb een bad gereserveerd, kraampakket, emmers e.d. wat op de lijst staat van de vk, verder doe ik niks anders thuis qua verlichting en muziek. Nu ben ik aan het bedenken waar ik het matras neerzet.

24 dagen geleden

Reactie op Bobo-

Hi! Ik heb vorig jaar een thuis bevalling gehad na 5 jaar daarvoor in het ...
Wat fijn zeg! Ik hoor dit dus wel eens vaker van dames die thuis zijn bevallen dat het eigenlijk wel een fijne ervaring kan zijn.

24 dagen geleden

Reactie op Bobo-

En vooral eigenlijk van te voren kijken naar wat kan mij ontspanning geven. Want dat wist ik van te voren ook niet. Maar als ik er even bij stil stond van dit en dit zou mij kunnen helpen of dit. Dat ik mijn man zo hard nodig zou hebben had ik op voorhand ook niet geweten. Aangezien ik 6 jaar geleden met mijn dochter teveel spanning in mijn lijf had en het te lang duurde en medisch werd. Toen moest ik namelijk helemaal niks van mijn man weten tijdens mijn bevalling hahahah

24 dagen geleden

Reactie op Bobo-

Wat een inspirerend verhaal! 😍

24 dagen geleden

Ik ga ook thuis bevallen! De zwangerschap is hartstikke goed verlopen en gezond dus voor mij geen reden om bij voorhand naar het ziekenhuis te gaan. Er zijn natuurlijk altijd medische uitzonderingen die voor kunnen komen maar vanuit gaand van het goede zal ik thuis zijn. In mijn eigen huis voel ik mij fijn vertrouwd en veilig. Dat gevoel heb ik niet bij het ziekenhuis. Dus ik weet zeker dat dat de bevalling ook zal ondermijnen. Het lijkt me heerlijk dat je ook gewoon toegang heb tot je eigen bed en badkamer en keuken. Alles lekker op 1 plek.

24 dagen geleden

Bij mijn eerste bevalling lag mijn keuze ook in het ziekenhuis. Alleen doordat de bevalling zo snel ging ben ik thuis bevallen. En achteraf heb ik dit als fijn ervaren . Ik heb zelf geen specifiek beval plan dit mede doordat je toch nooit weet hoe het verloopt en wat je op dat moment überhaupt fijn vind. Mijn keus gaat daarom nu ook uit naar een thuisbevalling. Toen had ik niks voorbereid haha. Maar nu ga ik dat zeker anders doen. Zorgen dat er emmers klaar staan ,vuilniszakken, kraampakket, het bed bedekken. Twee thermometers klaar leggen, daarbij ook spullen voor de baby en daarnaast nog de vluchttas voor het geval dat.

24 dagen geleden

Tijdens mijn eerste zwangerschap, en nu, houd ik de optie voor thuisbevalling open. En dat mag! Vind het ook wel fijn niet te hoeven kiezen of zo, maar het moment af te wachten. Vorige keer werd ik medisch door het plots breken van mijn vliezen voor de 37 weken. De bevalling zelf had achteraf, als ik geen medische indicatie had gehad, wel thuis gekund. Thuis ben ik meer mezelf (sowieso type huismus, oeps). Ik heb ook de neiging meer van een ander aan te nemen in een voor mij onbekende setting. Maar ook in het ziekenhuis kwam het uiteindelijk goed en daar hebben ze weer meer opties voor pijnbestrijding. Jouw keus is goed en laat je daardoor leiden, al is het pas op de dag zelf. Zorg dan wel dat je de uitzet voor een thuisbevalling hebt ;) (die heb ik op een emmer of wat na wel in huis)

24 dagen geleden

En bespreek thuisbevalling met je verloskundige en partner, is mijn tip. Ik maak twee bevalplannen, voor thuis en ziekenhuis. En voorbereiding (wat doen en weten) als je vanuit huis toch medisch wordt, of pijnbestrijding wil. Wat kun je dan verwachten?

24 dagen geleden

Ik zelf kies er voor in ziekenhuis, puur omdat mijn moeder thuis is bevallen van mij en t zo chaotisch was ze waren zuurstof flessen meegenomen die leeg waren dus liep blauw paars aan met spoed nieuwe gekomen en op nippertje niet overleden dus door die angst op herhaling kies ik er wel voor om in het ziekenhuis te bevallen net als met de eerste

24 dagen geleden

Ben twee keer thuis bevallen en hopelijk de derde keer ook. Ik zie alleen maar voordelen. Dat de optie van pijnbestrijding er niet is, dwingt je tot overgave en dat is heel helpend voor de bevalling. Daarnaast het beste gevoel om na de bevalling kort te douchen en in je schone bed te duiken met je baby 🥰🥰

24 dagen geleden

Reactie op Larissa_94

Ik hoop ook thuis te kunnen bevallen. Qua voorbereiding natuurlijk het kraa ...
Mag ik vragen welke cursus je hebt gevolgd?

23 dagen geleden

Mijn eerste bevalling was in het ziekenhuis, nu hoop ik thuis te gaan bevallen. In huis: kraampakket met extra onderleggers. wat oude grote handdoeken, oud beddengoed en hydrofiele doeken. Douchekruk gehuurd bij medipoint, bed omhoog. En bevalbad gehuurd, dat komt als het goed is binnenkort binnen :)

23 dagen geleden

Bij de eerste voorkeur voor ziekenhuis; half 7 wakker worden met vermoeden gebroken vliezen, direct weeën die stabiel waren. Dus snel ontbijt gegeten. 8u verloskundige gebeld; die was er tegen half 9 en zou om 11u weer komen; vanaf 9u persweeën; toen mocht ik nog naar het ZH maar de verloskundige keek mij aan en zei: je kunt HEEL goed, HEEL goed thuis bevallen; dat sprak boekdelen dus thuis gebleven gelukkig; met persweeën in de auto: verschrikkelijke gedachte. Uiteindelijk 12u op de 10cm en mocht ik ctief meepersen. Het wegpuffen vd persweeën lukte mij het beste door gewoon in bed te liggen en nergens aan probeerde te denken. Daarnaast vond ik de stilte om mij heen prima; als de kraamverzorgende verloskundige aan het overleggen waren dacht ik eerder van: ga weg en laat mij met rust. Haha. De tweede voorkeur voor thuis. S morgens laten strepen en kreeg direct menstruatie achtig krampen. Herkende het niet echt als weeën. Maar het bleef wel aanhouden. Verloskundige had gezegd te gaan douchen dus mijn man gezegd rond 15u thuis te komen zodat ik niet alleen was als het zou doorzetten. 15u douchen; zette door. 16u verloskundige gebeld; 16:30 aanwezig 5cm ontsluiting en echt aan het bevallen volgens haar (voelde nog niet zo). Ze bleven om de spullen allemaal klaar te zetten. 17:00 hebben ze mijn vliezen gebroken, ben ik weer gaan douchen omdat dat daarvoor ook werkte en voelde met dat ik de straal voelde ook al persdrang; dus kon nog net weer terug op bed komen en toen zagen ze al een hoofdje. 17:13 is zoontje geboren. Niet veel tijd gehad om over dingen na te denken ofzo toen🙈 3e absoluut graag thuis bevallen; zo natuurlijk mogelijk🍀🤞🏻

23 dagen geleden

Reactie op hamkaas123

Mag ik vragen welke cursus je hebt gevolgd?
Ik heb de cursus van Bevalwijzer gevolgd. Vond het zelf een prima cursus

23 dagen geleden

Onze eerste is thuis geboren en dat heb ik als heel fijn ervaren, mijn eigen vertrouwde omgeving werkt voor mij het beste om te kunnen ontspannen en het ziekenhuis zou het tegenovergestelde met me doen. Ik heb vooraf een cursus hypnobirthing gevolgd en dat heeft mij onwijs geholpen om vertrouwen in mezelf te krijgen. Ook de ademhalingstechnieken hebben me door de bevalling heen geholpen en uiteindelijk is het een droombevalling geweest. Zodra de weeën wat sterker werden ben ik in bad gegaan, daarvoor heb ik een tijd onder de douche gestaan en op de bank gezeten. Eenmaal in bad kreeg ik vrij snel persweeën en is ons dochtertje geboren. Ik heb haar zelf aan kunnen pakken, wat ik vooraf heel spannend vond maar wat op het moment zelf heel mooi was. Wat ik verder aan voorbereiding heb gedaan is vooral zoeken naar wat ik nodig had om met vertrouwen de bevalling tegemoet te gaan en hoe ik het beste kon ontspannen. Er hing een hele rustige sfeer in huis, gedimd licht en wat kaarsen, ik had een playlist met muziek die ik fijn vond gemaakt die op stond. En ik had me goed ingelezen over hoe een bevalling verloopt en voor welke keuzes je kunt komen te staan. Daarnaast veel positieve bevallingsverhalen gelezen, waardoor ik 100% achter de keuze stond om thuis te bevallen en er vertrouwen in had. In december verwachten we de tweede en we hopen dat ook dit kindje thuis geboren wordt. De voorbereidingen zijn in ieder geval weer precies hetzelfde.

23 dagen geleden

Ik ben bij de beide bevallingen thuis bevallen. Eerste keer was ongepland, maar de bevalling verliep te snel om nog naar het ziekenhuis te gaan. En achteraf vond ik dat heerlijk. Terwijl ik onder de douche stond verschoonde de Kraamzorg het bed en hoefde kon ik er daarna meteen in gaan liggen. Geen gedoe meer met naar huis rijden met een newborn en een pijnlijk lijf. Bij de tweede bevalling was er wel tijd om naar het ziekenhuis te gaan maar toen ben ik bewust thuis gebleven. Verder geen speciale voorbereidingen behalve de spulletjes die je huis moet hebben voor een thuis bevalling (die in principe in je kraampakket zitten). En de vluchtkoffer toch voor de zekerheid klaar hebben staan voor je weet maar nooit.

23 dagen geleden

Eerste in ziekenhuis want kon niet thuis. Tweede thuis bevallen. Beide bevallingen gingen goed zonder complicaties maar mijn thuisbevalling kijk ik een stuk fijner en positiever op terug. Grootste voordelen vind ik gewoon gelijk lekker in eigen huis en omgeving nadat het kindje geboren is, eigen douche, eigen bedje etc. Veel meer op je gemak en naar mijn ervaring meer in controle omdat je thuis bent. Daarnaast vond ik het heel fijn dat ik niet tijdens de bevalling nog in de auto ed moest, dat vond ik met de eerste heel vervelend. Verplaatsten van locatie en al die hobbels op de weg tijdens de weeen etc. Deze x gaan we ook weer voor een thuis bevalling.