21 Reacties
één maand geleden
Ik ben al een keer eerder thuis bevallen. Mijn ervaring was dat het beneden moet van de verloskundige. Dit doen ze voor de zekerheid voor als je alsnog naar het ziekenhuis moet, of opgehaald word door een ambulance. En zowel de verloskundige als de kraamverzorgster moest aan een eigen zijkant van het bed kunnen staan, dus moest een 1 persoons matras zijn. Ik had een matras op de eettafel, dat adviseerde mijn verloskundige wat dat is voor hun een goede hoogte.
Even zorgen dat je gordijnen hebt die dicht kunnen, voor de inkijk van de buurt. Ik vond een extra kussen en deken wel prettig voor de warmte. Ik had een flesje waar ik liggend uit kon drinken tijdens de bevalling. Evt voor na de bevalling een peri bottle voor tijdens het plassen.
één maand geleden
Een emmer is fijn om in de buurt te hebben voor als je moet overgeven.
Ik ben gewoon op onze kamer boven bevallen. Na de eerste moest ik wel nog met de ambulance mee om in het ziekenhuis gehecht te worden. Toen heb ik zelf de trap af moeten lopen onder begeleiding van de ambulancebroeder. Ook handig dus om te bedenken wat jullie met je dochter doen stel dat je toch naar het ziekenhuis moet tijdens of na de bevalling.
één maand geleden
Ik ben 2x thuis bevallen maar lees hieronder allerlei voor mij nieuwe dingen! Haha!
Bij ons is het alleen beneden bevallen als je boven de 100kg weegt..
Rietjes zijn handig om te hebben, kunnen ze je liggend wat laten drinken als jij het te druk hebt met weg puffen van weeën of aan het bijkomen bent.
Verder onthouden welke container aan de beurt is om weg te gaan die week (tip voor de partner) Dan heb je de placenta zo snel mogelijk opgeruimd (in de zomer is dat een nog handiger tip😅)
één maand geleden
Reactie op Pietjejan
Wow wat een eisen vanuit de verloskundige.. vond je dat niet heel onprettig ...
Nee hoor vond ik niet vervelend. Ik begreep haar wel van waarom ze die dingen graag wou.
één maand geleden
Ik ben thuis bevallen in bad. We hadden het bad wel beneden staan want wilde de oudste niet wakker maken. Ik vond dat ook wel fijn want dan had ik lekker veel ruimte om te wandelen en weeën weg te puffen. Heb eigenlijk verder niks speciaals gebruikt. Playlist aan, kaarsjes aan, beetje bewegen…
één maand geleden
Ik ben gewoon in me eigen slaapkamer bevallen van ons 4de kindje (bed 160 breed) op klossen. Zolang hun maar rechts van je kunnen staan en de ruimte hebben de VK en kraamzorg. Wat ik prettig vond en dat was tip van de kraamzorg om op het einde bij het persen er met warme washandjes werd gewerkt. Hielp enorm down under. Gewoon er tegen aan laten houden. Miss 2 extra stoelen op de slaapkamer als de bevalling lang duurt kunnen hun ook gewoon zitten. Mijn man zat naast me op het bed. Nummer 5 word bijna geboren en ga voor de 2de x thuis bevallen.
Oh en mijn slaapkamer lamp en nachtlampjes zijn dimbaar. Met persen scherp ligt aan maar met de weeen warm rustig licht vond ik wel fijn
Heb overigens nog nooit gehoord van bevallen op een eettafel ? Dat is nieuw voor mij om te lezen.
één maand geleden
Ik ben ook eerder thuis bevallen en moest inderdaad een matras op de eettafel. Vond het verschrikkelijk en maakte me de hele tijd zorgen over de tafel. 🙈 Of hij het wel zou houden en of het hout niet zou beschadigen enzo. Ben in bad bevallen (naast de tafel) en moest er daarna dus op echt op klimmen voor het hechten e.d. Voor deze keer dus zeker een ikea krukje erbij pakken, zodat het wat makkelijker gaat.
één maand geleden
Met een matras op de eettafel? Wat een rare taferelen! Ik "gewoon" boven op bed. En het had ook op de bank gemogen als t niet anders meer had gekund (ik zou eigenlijk naar het ziekenhuis gaan, maar was al te ver gevorderd).
Warme washandjes die hier genoemd werden, werden bij mij ook gebruikt.
Verder zag ik op de lijst van de kraamzorg 2 stevige emmers met hengsel een douchekruk en een po staan. Emmers voor troep/placenta geloof ik (hadden we nu in de tummytub gedaan..maar die heeft geen hengsel dus was niet Arbo proof). Po ga ik navragen of dat nou echt moet. Douchekruk is misschien wel fijn, ook voor tijdens de bevalling.
één maand geleden
Onze eerste is thuis geboren, in bad. Daarvoor heb ik een hele tijd onder de douche gezeten op het douchekrukje (samen met de klossen gehuurd), vond dat heel fijn tijdens de weeën. Verder kan ik zo niet bedenken wat je echt nodig hebt.. vond de sfeer belangrijker (gordijnen dicht, gedimd licht, playlist aan, bel uit) dan de benodigdheden. En als ik het zo lees wordt de situatie daar ook wel op aangepast 😁 (al lijkt op tafel liggen me heel ongemakkelijk). Klossen onder het bed was het enige, ik kon daardoor op bed gehecht worden. En idd, boven de 100 kilo wordt hier geadviseerd niet op de 1e verdieping te bevallen, maar das hier niet aan de orde.
één maand geleden
Reactie op M_1986
Hier is het ook beneden bevallen.
Ongeacht gewicht.
Ze vragen hier dan ook ...
Wat apart al die verschillende eisen. Bij de 4de lag ik op de 1ste verdieping nu zelfs de 2de verdieping. Eis is alleen dat het geen zolder is dat is het niet want is volwaardige verdieping. En ook moest et een complete badkamer zijn ook die is aanwezig.
één maand geleden
Heb t vandaag toevallig met m'n verloskundige besproken omdat ik t zo gek vond van dat matras op de tafel haha. Maar wij hoeven niks te doen/regelen, ook geen klossen of iets. T maakt haar niks uit, hoe wat waar. Als ik me maar prettig voel, verder qua atributen, verschillende emmers etc hoeft ook niet. Gewoon een teil of emmer is prima. Dus dat scheelt echt mega per verloskundige dan!
één maand geleden
Reactie op Pietjejan
Heb t vandaag toevallig met m'n verloskundige besproken omdat ik t zo gek v ...
Het kan zo zijn dat de Kraamzorg alsnog een bed op hoogte wil en je dus toch klossen nodig hebt.. wel goed om rekening mee te houden of met de Kraamzorg te bespreken voor je voor verassingen komt te staan 😉
één maand geleden
Mijn eerste bevalling was thuis, nu zwanger van de tweede. Voor mij hielp warm water heel goed tegen de pijn. Heb even in de douche gestaan, maar al vrij gauw in bad gegaan (gewoon de badkuip). Daar niet meer uit gekomen totdat onze zoon er was. Dit keer wil ik een bevalbad, toch wat meer bewegingsvrijheid dan in de badkuip.
Ik had de vorige keer voor kaarsjes enzo gezorgd, maar toen puntje bij paaltje kwam gaf ik er werkelijk niks om of er een kaarsje of muziekje aan stond 😅
Ik vond de intimiteit van thuis heel fijn, thuis ben ik de baas en in het ziekenhuis ben je te gast (al is dat persoonlijk natuurlijk). Daarom ook aangegeven liever geen leerlingen of studenten bij de bevalling te hebben.
Naast toch het bevalbad en weinig mensen in huis, tip ik ook zo’n yogabal om lekker op te kunnen bouncen en bewegen.
Zorg ook voor wat lekkers en voedzaams te eten in de koelkast voor na de bevalling (en een flesje champagne😛).
één maand geleden
Reactie op Pietjejan
Heb t vandaag toevallig met m'n verloskundige besproken omdat ik t zo gek v ...
Ja precies dat! Mijn vk is ook super relaxed qua eisen. Wij wonen zelf op de 3e etage (met twee liften) mag zoals het nu lijkt gewoon thuis bevallen. Ik heb alleen het kraampakket aangeschaft, klossen oid is hier ook niet nodig.
één maand geleden
Ik zou het echt mega vervelend vinden als ik niet mocht kiezen hoe/wat/waar ik in mijn eigen huis zou mogen bevallen. Bepaalde dingen kan ik begrijpen maar dingen als een matras op tafel heb ik nog nooit gehoord en zou ik persoonlijk niet mee eens zijn haha. Met mijn vorige ben ik gewoon boven in eigen bed bevallen, die hadden we wel op klossen staan. Yogabal vond ik prettig maar die gebruikte ik niet alleen tijdens de bevalling maar sowieso heel veel de laatste maanden met beide zwangerschappen (dit wordt nummer 3) verder niks bijzonders. Ja ik had de hele tijd een lolly in me mond dat hielp mij erg hahaha