11 Reacties

8 dagen geleden

Fysiotherapeut voor zwangere hier: je moet gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren. Sommige zwangere sporten heel veel en ervaren geen pijn sporten met nog best wat gewicht (dus ook tillen) krijg je wel last van je bekken/banden dan weet je dat het te zwaar is en moet je oppassen. Ik zelf ben nu 27 weken en til zelf ook best zwaar omdat ik weet dat mijn lichaam het aan kan!

8 dagen geleden

Zoals je zegt zijn het richtlijnen. Ikzelf zou vooral luisteren naar je lichaam. Als je teveel harde buiken krijgt tijdens of na het tillen zou ik gaan kijken naar een alternatief. Eventueel dan toch maar liever de gewrichten van je honden belasten. Er zou een kleine kans zijn dat je baby anders misschien te vroeg geboren zou worden lees ik online, maar ik geloof niet dat dit zomaar gebeurd zonder lichamelijke signalen. Eventueel kan je het ook nog even navragen bij je verloskundige... Mijn mening is niet met professionele ervaring 😁.

8 dagen geleden

Lastig! Zelf til ik ook regelmatig te zwaar. Denk aan mijn peuterdochter die halverwege de supermarkt een huilbui krijgt en besluit het gangpad te barricaderen door huilend op vloer te gaan liggen…. Ik probeer op situaties te letten (niet teveel dingen naar zolder brengen en 5x trappen lopen achter elkaar) en vooral naar lichaam te luisteren maar vaak is het ook: wat moet dat moet!

7 dagen geleden

Ik sluit me aan bij de rest, en ik denk ook dat het uitmaakt wat je lichaam gewend is voor de zwangerschap. Mijn zoon van 3 is bijna 15 kg en zit in een rolstoel. Ik til hem hier dagelijks meerdere keren in en uit, ondanks dat ik geen keuze heb gaat dit nog prima. Probeer wel eind van de dag het zoveel mogelijk door mijn vriend over te laten nemen. Ik hoop dit tot einde zwangerschap vol te kunnen houden.

7 dagen geleden

Had deze vraag ook aan m’n vk gesteld, gezien ik mijn zoontje van bijna 15 kg ook echt weleens moet tillen. Ze gaf aan dat de richtlijnen er zijn voor fysiek zwaar werk wat je de hele dag zou moeten doen en om te voorkomen dat zwangeren zware dozen gaan verhuizen enzo. Als je het gewend bent meerdere keren per dag dit gewicht te tillen dan zou het gewoon moeten kunnen. Als je goed naar je lichaam luistert dan voel je vanzelf wanneer dit eigenlijk niet meer kan; ik kies er nu bijvoorbeeld voor om m’n zoontje niet meer twee trappen omhoog/omlaag te tillen. Maar af en toe moet dat alsnog, als hij weigert trap te lopen en m’n vriend er niet is bijvoorbeeld 😅

7 dagen geleden

Ik zou vooral goed in de gaten houden hoe het zich ontwikkeld met je bandenpijn. Van mijn fysio kreeg ik de tip om als ik dan moet tillen, echt te letten op de houding (goed door de knieën, en niet op 1 heup maar gewicht gelijk proberen te verdelen)

7 dagen geleden

Ik heb in mijn vorige zwangerschap nog ge crossfit tot aan mijn uitgerekende datum. Je kan gewoon tillen, alleen het gaat er vooral om hoe. Dus let vooral op je houding met tillen en vooral het bukken om je hondjes op te tillen. En als het echt pijn gaat doen dan misschien toch voor een korte tijd de trap zelf laten lopen als het helaas niet anders is denk ik

6 dagen geleden

Oh ik draag mijn hond (10kg) ook nog dagelijks op en af de trap, omdat ik het gewend ben. Alleen doe ik wel altijd een zelf check of ik niet draaierig, flauwtjes ofzo ben voor ik de trap gebruik met mn beestje.

6 dagen geleden

Reactie op sjrona

Oh ik draag mijn hond (10kg) ook nog dagelijks op en af de trap, omdat ik h ...
Ja 1 hond gaat goed, maar ik draag ze normaal beide dus dat is 30 kilo van 8 trappen 🤣

5 dagen geleden

Ik heb een dochter van 11 kg die nog niet kan lopen. Dus ik zal haar wel moeten tillen op sommige momenten, ook lange stukken, en ook met de draagzak draag ik haar af en toe. Je voelt je eigen lijf. Als je buik- of rugpijn krijgt even kalm aan doen. Ik verzin gewoon manier het wel te kunnen, bijv zijwaarts de trap op en af ipv rechtvooruit, van die kleine dingen. Tis niet anders 💪🏼

5 dagen geleden

Reactie op joy12345

Ik heb in mijn vorige zwangerschap nog ge crossfit tot aan mijn uitgerekend ...
Dit! Ik ben nu tijdens mijn zwangerschap mijn opleiding tot personal trainer aan het afronden. Hierdoor extra aandacht in de lesstof rondom zwangerschap, en doe zelf ook gewoon nog aan krachttraining. Tillen is niet het probleem, maar wel hoe je het doet en wat je doet met je ademhaling. Zorg dat je stabiel bent en je door blijft ademen, ook als het zwaar wordt. Persoonlijk zou ik denken dat die 30kg niet direct het probleem is, eerder het feit dat honden ook nog opeens kunnen bewegen en je van de een trap afloopt. Risico op onverwachte/instabiele bewegingen