9 Reacties
3 maanden geleden
DE oplossing heb ik niet. Het is mijn tweede zwangerschap met bekkenpijn. Wel een paar kleine tips. Zoals geschreven de vlinderhouding, maar ook een soort 4 maken met je benen. Enkel boven de knie van andere been leggen en andere been naar je toe trekken.
Deze twee oefeningen doe ik in ieder geval voor ik opsta en het liefst ook (als ik eraan denk) als ik even ben gaan liggen.
Minder lopen helpt bij mij. Ik doe nu vrijwel alles op de fiets, want fietsen gaat wel.
Niet statisch staan. Koken doe ik bijvoorbeeld zittend: ik snijd de groenten zittend en heb een hoge kruk bij het aanrecht, zodat ik in de pannen kan roeren.
Regelmatig even gaan liggen (en niet onderuitgezakt zitten).
Diepe ademhalingsoefeningen, zodat je bekkenbodem echt kan ontspannen, bijvoorbeeld tijdens het liggen.
Zo min mogelijk traplopen.
2x per week pilates/yoga (en dan goed je lichaam voelen wat je wel en niet aankunt en voorzichtig met de rechte buikspieren).
Heel veel sterkte. Mijn doel deze zwangerschap is zo min mogelijk pijn hebben en dat is een hele uitdaging.
3 maanden geleden
Ik heb hier ook last van 🥲 naar de bekkenfysio geweest en die gaf de volgende tips:
- Broeken etc zittend aandoen
- 2 x per dag een half uur op je zij liggen met een kussen tussen je benen
- Als je sport geen asymetrische oefeningen doen. Zoals lunges etc.
- Asymetrisch geldt trouwens ook voor zitten, dus geen benen over elkaar enzo.
Als ik hier goed op let merk ik dat de pijn een stuk minder is!
3 maanden geleden
Naast de tips die je al kunt lezen is voor mij heel belangrijk: bekkenbodem echt helemaal ontspannen (ik span van mezelf het altijd licht aan, wat niet goed is) en naar je buik toe ademen. Dan komt bij het inademen dus niet je borst omhoog, maar gaat alleen je buik naar voren. Hierdoor ontspant je bekkenbodem ook beter waardoor de klachten lichter kunnen worden!