10 Reacties
2 maanden geleden
Mijn grootste tip is neem het jezelf niet kwalijk dat je nog niet durft te genieten!!! Ik heb zelf 3 miskramen gehad voor ik zwanger werd en heb denk ik tot week 17 niks voor de baby gevoeld behalve een soort eerst maar eens zien of deze baby er überhaupt komt. Ik was er weinig mee bezig ondanks dat ik hem al vrij vroeg voelde bewegen en voelde me hier ontzettend schuldig over juist omdat dit kindje zo geplant was. Bij iedereen tegen wie ik vertelde dat ik het moeilijk vond kreeg ik te horen ajoh geniet er gewoon van waardoor het nog meer averechts werkte. Geef jezelf de tijd!
Dingen die ik een beetje gedaan heb zijn buikolie kopen en elke avond me buik in smeren en daar echt even bij stil staan.
Ik had een favoriet liedje wat ik regelmatig zong en dan echt even me handen op me buik legde alsof ik het naar de baby zong en ik heb vrij regelmatig (denk eens in de 2 weken) een korte echo in geboekt bij een pret echo bureau gewoon elke keer om de baby even te zien misschien heb je er wat aan?
2 maanden geleden
Ik denk dat het heel belangrijk is om iemand te zoeken met wie je hierover kan praten (evt professionele hulp via de praktijkondersteuner van de huisarts ofzo), het is niet niks wat je allemaal mee maakt!
En probeer je er vooral ook niet teveel zorgen over te maken, die hechting komt echt vanzelf! Als je kindje er straks is dan is daar ook nog alle tijd voor.. Probeer je te richten op de leuke dingen nu in de zwangerschap: een naam bedenken, bezig zijn met het kamertje, kleertjes kopen.
2 maanden geleden
Hier een soort gelijke ervaring, uiteindelijk zwanger via ivf (wel 2e kindje), in december nog een miskraam gehad en helaas ook een trisomie afwijking bij de nipt, wat na de vruchtwaterpunctie ook alleen in de placenta bleek te zitten. Maar wat een onzekere tijd hebben we gehad! Gelukkig daarna een goede 20 weken echo gehad en sindsdien durf ik iets meer te dromen over onze baby. Wat bij mij ook hielp voor de hechting was uiteindelijk de definitieve naam en nu spreek ik daarmee af en toe regen de baby. Ben ook al bezig met lijstje met kraamcadeaus, maar wat ik wel merk is dat ik nog geen haast heb met een geboortekaartje en het kamertje...bij de eerste was ik daar al volop mee bezig nu. Ik denk dat de hechting vanzelf komt, zeker als je kindje er straks is en anders is het misschien een goed idee om hier met iemand over te praten. Je hebt veel meegemaakt en het is nogal een omschakeling om vaneen begrafenis regelen je ineens gelukkig te voelen. Je moet alles eerst een plekje geven. Veel succes!
2 maanden geleden
Ik snap je gevoel wel. Bij ons is met 13 weken een gastroschisis geconstateerd (een open buikje met de darmen los in mijn vruchtwater). Bij ons zijn toen ook alle afspraken bij de verloskundige geannuleerd. En de malle molen bij het AMC begonnen. Ik ben hierdoor eigenlijk helemaal niet bezig met zwanger zijn en bevallen, maar met de periode erna. We staan er wel heel nuchter in, maar ik denk dat dat ook wel onbewuste zelfbescherming is. Omdat het heel intens zal worden. Ik denk dat jij jezelf ook onbewust misschien beschermt, bang dat er toch iets mis is. Maar zodra je je kindje gezond en wel in je armen hebt dan komt het vast allemaal goed! Het is ook niet niks wat jullie hebben doorstaan he die onzekerheid. Het is alleen zo jammer dat het alle vrolijkheid van het zwanger zijn weghaald
2 maanden geleden
Reactie op Pupske2
Ik denk dat het heel belangrijk is om iemand te zoeken met wie je hierover ...
Ja ik zat er idd ook overna te denken om met iemand te praten alleen toen dacht ik mijn gevoel zal dat vast niet veranderen want angst blijft. Baby kamer is al helemaal af haha, zijn kast hangt vol tot en met hij 4 jaar oud is 🤣 ben helemaal los gegaan om in t positive te komen maar het voelt alsof ik het voor iemand anders koop en niet voor mn eigen kind haha
2 maanden geleden
Reactie op Mies206
Hier een soort gelijke ervaring, uiteindelijk zwanger via ivf (wel 2e kindj ...
Jeetje idd ook zoveel meegemaakt!!
Als ik de stres van toen kan omschrijven: ik was gwn in overleving stand, een schaar stopte ik bijvoorbeeld in de koelkast etc mijn hersenen werkte totaal niet.
Het hechten heeft denk ik idd ook tijd nodig, bedankt voor je bericht en hoop dat wij een goede zwangershap nog mogen hebben onze portie ellende hebben we wel genoeg gehad zou je denken
2 maanden geleden
Reactie op Blondie88
Misschien ook naar een andere verloskundige? Deze klinkt niet alsof je veel ...
Ja ben gelukkig meteen overgestapt naar een hele leuke praktijk en zij heeft mij echt wel veel bijgestaan ik zie haar als een lichtpuntje in de rot tijd. Als enige nam ze alle tijd voor de echos ( ze kon ook medisch kijken)