10 Reacties
2 jaar geleden
Hoi!
Wat dapper dat je dit bericht durft te delen.
Ook ik heb na mijn eerste bevalling een postnatale depressie gehad nav mijn traumatische bevalling.
Ik heb daar, net als jij, veel hulp voor gekregen. Oa exposure, EMDR, opstellingen, lichaamswerk etc etc.
Mijn oudste is nu 3,5. We hadden nooit gedacht dat er zoveel leeftijdsverschil tussen onze kindjes zou gaan zitten maar voor mijn mentale gezondheid was dit wel het beste.
Sinds afgelopen zomer voelde ik mij er steeds wat meer klaar voor. Daarna volgde in december een gesprek bij de gynaecoloog in een ander ziekenhuis om door te spreken hoe anders het een volgende keer zou kunnen zijn.
Daar heb ik veel kracht en vertrouwen uit kunnen halen. Ook heb ik een heel mooi geboorteteam kunnen samenstellen met wie ik dit hele avontuur (of gedoe, maar net hoe je het wil zien) nog eens aan durf te gaan.
Ik had gedacht dat ik zodra ik een positieve test zou zien toch angstig zou worden. Maar, tot nu toe is dat gelukkig niet zo.
Ik kan mij wel heel goed indenken hoe dit voor je voelt nu.
Een dikke knuffel voor jou! Je komt er wel… in welke omgeving woon je?
Zijn er daar mensen die begeleiding bieden omtrent zwangerschapsangsten? Hier in de buurt zit namelijk een verloskundig coach die zich bezig houdt met “mentaal gezond zwanger zijn of worden”. Wellicht is dat iets helpends?
Liefs!
2 jaar geleden
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat naar dat je vorige kraamtijd niet zo fijn is verlopen door een postnatale depressie.
Ik werk in de hulpverlening en weet daarom dat je hele goede en fijne hulp kan krijgen bij de pop poli. Zij hebben alle kennis in huis. Je kan een verwijzing vragen bij de huisarts, zodat je goed begeleid kan worden en hopelijk deze keer wel een fijne kraamtijd zal hebben.
Veel liefs voor jou!
2 jaar geleden
Reactie op xxxmvdbsvjxxx
Hoi!
Wat dapper dat je dit bericht durft te delen.
Ook ik heb na mijn eers ...
Wat lief! Ik heb altijd geprobeerd om er open over te zijn, want ik ben niet de enige. Daarom zijn we nu ook gelijk weer bij de huisarts en praktijkondersteuner beland.
Ik heb er nooit aan gedacht om van te voren al hulp in te schakelen zodat het dan nu fijner verloopt.
Ik woon in omgeving Meppel/Zwolle. Ik ken hier zo niet iets dat dat aanbied, maar ik ga er eens naar zoeken. Bedankt voor je tip!
2 jaar geleden
Dag Chantal. Bij de eerste heb ik dit ook meegemaakt. En ik was bij de tweede hier ook bang voor. Toch is dit niet gebeurd.
Je hebt je ervaring nu. Dat helpt mee.
Ook: pas ná een postnatale, besef je dat het een postnatale was. Als je er midden in zit, zie je dat niet.
Je weet nu wat de signalen zijn.
Trek ook op tijd aan de bel als de kraamhulp totaal niet bij je past. Sta op je strepen en wissel (als het kan) van kraamhulp. Heeft mij zeker geholpen in het “relaxed omgaan” met de kraamtijd.
Heb vertrouwen in jezelf, en vraag hulp waar nodig.
Alles komt goed.
2 jaar geleden
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik kan niet je ervaring delen (ben zwanger van de eerste), maar voelde me wel geroepen te reageren omdat mijn moeder na de geboorte van mijn zus een postnatale depressie heeft gehad. Dat had natuurlijk ook invloed op mij en het verhoogt zelfs iets de kans dat ik het zelf krijg. Ik wil alleen maar zeggen dat ik her heel knap vind hoe je hiermee bezig bent en dat je al ondersteuning zoekt. 💖 Misschien heb je niet zoveel aan dit antwoord, maar wilde je toch even een hart onder de riem steken. ☘️
2 jaar geleden
Hoihoi,
Hier ook (vermoedens van) een postnatale depressie. Is nooit vastgesteld omdat ik eigenlijk alles voor me hield, maar heb gedurende mijn borstvoedingsperiode onder een zwarte wolk geleefd. Nadat ik met borstvoeding gestopt was heb ik me 3 weken heel goed gevoeld en toen aan de prikpil begonnen 😅 Conclusie is dat ik dus niet zo goed tegen een hormoonbom kan haha. Ik heb het zelf heel lang niet ingezien, maar nu ik erop terug kijk is het eigenlijk een hele sombere tijd geweest. Ik zit nu weer bij een psycholoog en twijfel om aan te geven dat ik zwanger ben. Heb wel dezelfde angst als jij, maar gelukkig weet mijn man nu waar op te letten. Mijn moeder heeft er overigens ook 2 keer last van gehad, dus ik had het eigenlijk ook wel een beetje verwacht..
Wel heel goed dat je al de eerste stappen hebt genomen! En het belangrijkste: gefeliciteerd met je zwangerschap 🥰