23 Reacties

22 dagen geleden

Mijn 2e bevalling was met ruggenprik, ik vond het geweldig! Bij de volgende kreeg ik na het breken van de vliezen te horen dat een ruggenprik niet kon, en mijn zus (als doula) ook niet aanwezig mocht zijn vanwege Corona (maart 2020). Ik kon toen niet anders dan het wee per wee bekijken. Muziekje erbij, niet laten afleiden de endorfines vloeiden rijkelijk. Het moment dat ik het eigenlijk niet meer te harden vond mocht ik gaan meepersen. Ik voelde me heel krachtig en was trots dat ik het tóch wel kon. Maar het was niet mn eerste, er was sowieso minimaal personeel dat voor afleiding kon zorgen en ik had geen uitweg (als in zal ik dan toch pijnstilling). Nadeel was dat ik er weinig meer van weet en het amper bewust meemaakte door die high on natural endorfines. Dat was wel een verschil met de eerste! Vertrouwen in je lichaam en dat je met de juiste ademhaling er doorheen komt zijn denk ik belangrijke factoren om zonder ruggenprik door te kunnen zetten. Als je twijfelt dan is het verstandig denk ik om te werken aan vertrouwen te krijgen voor je bevalling. En anders de voordelen van een ruggenprik (mits goed gezet/goed werkend) te omarmen. Want het is hoe dan ook een prestatie waar je trots op mag zijn! Juist de keuze om voor ruggenprik te gaan is ook heel stoer vind ik.

22 dagen geleden

Mijn eerste bevallen zonder ruggenprik. Mijn vk straalde heel erg 'dit gaat nog lang duren' uit. Dus dan toch maar naar het ziekenhuis voor een ruggenprik. Daar aangekomen had ik 8 cm en was de kleine er in een uur. Het minste deel van de bevalling vond ik de autorit. En achteraf dat de vk absoluut niet door had hoe vlot het ging. Het is inderdaad grotendeels mindset. Prent de voordelen van een bevalling zonder pijnstilling in je hoofd. Niet op bed hoeven, in beweging blijven, hulp van de zwaartekracht, geen kans op bijwerkingen van de ruggenprik. Je gaat een enorme adrenaline stoot krijgen die maakt dat je dit kan. Als het je allemaal toch te heftig wordt is het ziekenhuis altijd nog een optie, maar stel ke daar niet bij voorbaat op in.. Je kunt dit!

21 dagen geleden

Eerste bevalling met ruggenprik gedaan. Je voelt er niks van op het moment zelf. De pijn van je baarmoeder is veel groter, overheerst alles 😅