34 Reacties
19 dagen geleden
Heeft ermee te maken dat het RS vaccin minimaal 2 weken in je lijf moet zitten voor de antistoffen volledig zijn doorgegeven aan je kindje. Dus hoe later je het vaccin zet, hoe verder in je zwangerschap en hoe groter de kans dat je kindje er binnen die 2 weken is en het vaccin niet (optimaal) werkt
19 dagen geleden
Het antwoord hierboven idd! Ik heb ‘m in week 34 gehaald en toen zeiden ze dat de baby inderdaad nog minimaal 2 weken moet blijven zitten, omdat je na 2 weken antistoffen maakt.
De vaccinatie voor pasgeborenen komt hier volgend jaar pas in het rijksvaccinatieprogramma.
Het AMC raadde me echt aan de RS-vaccinatie te halen als dat kon, er komen nog zoveel kindjes in het ziekenhuis door dit virus. Helaas nog wel even zelf betalen..
19 dagen geleden
Reactie op Tirswa
Hoe/waar heb je de RS vaccinatie aangevraagd? Via verloskundige?
Je moet even kijken bij welke ggd jouw regio hoort, en dan kan je mailen naar bijvoorbeeld baliereizigers@ggdgelderlandzuid.nl
https://ggdgelderlandzuid.nl/nieuwsbrief/eerstelijnszorg/rsv-vaccinatie-aanbod-voor-zwangere-vrouwen-op-eigen-verzoek/
19 dagen geleden
Kan sinds een week of wat ook via de huisarts en apotheek. Alhoewel niet iedere huisarts er al mee bekend is. Ik vond de vaccinatie via de ggd erg duur, via de huisarts was goedkoper voor me.
19 dagen geleden
Doen als je het kan betalen. Je kindje wordt zo optimaal beschermd, als het RS krijgt dan is het minder gevaarlijk. Na de geboorte duurt het ook twee weken voor het goed werkt, als de baby het vaccin al krijgt.
Een maand geleden was er ook een topic over de RS vaccinatie tijdens de zwangerschap.
https://community.24baby.nl/forum/baby/rs-virus-maternale-vaccinatie-9mX1vEN?utm_source=24Baby&utm_medium=app
18 dagen geleden
Ik heb het gehad toen ik 33 weken zwanger was. Verloskundige en gynaecoloog (ik ben medisch in het ziekenhuis) waren erg blij dat te horen dat ik het heb gedaan. Via ggd kon het niet in mijn regio (Amsterdam) - geen afspraak mogelijk in de komende tijd, de huisarts heeft mij naar de ggd doorverwezen (ze willen het niet zelf doen), dus dat schoot niet op. Uiteindelijk bij een privé praktijk voor vaccinaties gegaan (Stadskliniek Amsterdam). Snel geregeld en niet duurder dan officieel bij de ggd. Gelukkig. Maar ja, het kost wat maar de veiligheid van mijn kindje is onbetaalbaar. Ook... het komt op de hoop geld dat een uitzetlijst kost. 🤣😅🤭 En dan valt het reuze mee. 😁😉
18 dagen geleden
Goed dat je de afspraken al hebt staan, dat komt vast goed. Ik heb de RS-prik gehad toen ik 33+5 was en gisteren de griepprik gehaald met 35+5. Beiden heb ik zelf moeten regelen. Er is nog heel veel onwetendheid net als 4 jaar geleden toen ik dezelfde vragen al stelde bij de huisartsenpraktijk en consultatiebureau. Toen zeiden ze dat het goed was dat ze nu wisten hoe t zat maar vervolgens is er dus helaas niets mee gedaan.
Verloskundige zei: via huisarts regelen, die zei: bel het CB maar en die verwees me naar de GGD reisvaccinaties. Via de huisarts was hier dus geen optie zoals ik elders op t forum las. Via een hele vriendelijke dame van de GGD reisvaccinaties is het gelukt. Het kostte in Assen €295.
De griepprik zit in de herfst- en wintermaanden bij de 22-wekenprik in maar als je die dus eerder krijgt ontbreekt t griepvaccin. Helaas kon t niet eerder dan gisteren. Ik ga er vanuit dat mijn dochter nog wel twee weken blijft zitten 🤞🏻.
Al hoest en snotter en ik nu zo hevig dat t eng is. Griepvaccin is overigens met passieve antistoffen dus daar word je niet ziek van.
18 dagen geleden
Reactie op Tess1982
Goed dat je de afspraken al hebt staan, dat komt vast goed. Ik heb de RS-pr ...
Wat houdt het in dat de griepprik bij de 22-weken in zit? Is dat dan wel één en dezelfde injectie of twee losse?
Of, met andere woorden; hoe weet ik of ik de griepprik bij mijn 22-weken al heb gehad 😄
18 dagen geleden
Reactie op Lenka2021
Ik heb het gehad toen ik 33 weken zwanger was. Verloskundige en gynaecoloog ...
Hier ook via de Stadskliniek in Amsterdam gedaan! Die boden het pas enkele weken aan, maar ze zeiden dat ze het er druk mee hadden.
Voor mensen buiten Amsterdam; de stadskliniek zit op verschillende plekken in het land.
Ik vond het prettig gaan, en was zelfs iets goedkoper dan bij de GGD ivm lagere consultkosten.