17 Reacties

één maand geleden

Hier was ze 3 maanden toen ze voor het eerst ging, het ging en gaat ontzettend goed. Ik vind persoonlijk zelf dat je het best zo vroeg mogelijk ermee kan beginnen zodat ze in de opvang groeien, hoe ouder ze zijn hoe meer besef ze gaan krijgen dat je hen afzet en vertrekt. Dochtertje is nu nu 9 maanden en heeft nog nooit gehuild als de deur dicht ging

één maand geleden

Hier net geen 4 maanden. Ook al met 11 weken zwangerschap geregeld. Geen keuze, moest toch weer aan het werk.

één maand geleden

Ik laat mijn 2e kind, net zoals de eerste, met ongeveer 3 maand naar de opvang gaan. Deze keuze kan helaas niet anders aangezien ik gewoon weer moet starten met werken.

één maand geleden

Reactie op desteney2002

Hier was ze 3 maanden toen ze voor het eerst ging, het ging en gaat ontzett ...
Baby's hebben nog geen enkel besef, dus de eerste maanden doe je het niet voor hen. Eenkennigheid begint bij ongeveer 9 maanden, dan is het wel prettig als ze al zijn gestart. Kun je bij pech nog steeds tegen eenkennigheid aanlopen, overigens. Ze beseffen dan dat je 'voortbestaat', ook al ben je weg. Waar ben je dan? Dat kan angst opleveren. Ik startte met de oudste bij 5 maanden. Hij was te vroeg geboren en we moesten rond de eigenlijke start thuis blijven vanwege corona. Bij ons tweede kind zal het ongeveer met 3 maanden zijn. We hebben niet zoveel keuzevrijheid.

één maand geleden

bij de eerste was het 3 maand. vond ik wel te vroeg inderdaad, ze zijn nog zo klein en gebonden aan mama, maar het kon niet anders. ik ga er nu voor kiezen om mn verlof met de 9 weken 70% betaald verlof te verlengen. misschien nog wel langer want heb nog heel wat vakantieuren. ik moet eingelijk eind febr weer beginnen en dan nu pas begin mei, of later. Dan zou de kleine iets van 5/6 maand zijn. dat geeft me een rustiger gevoel.

één maand geleden

Hier wil ik starten met 3 maanden. Ik denk dat ik dan, net als bij eerste, ook weer toe ben aan iets voor mijzelf. Hoe vaak hebben jullie kdv nodig? Kan je eerst beginnen met 1 dag en dan na paar weken bijv verder opbouwen?

één maand geleden

Mijn eerste was één jaar toen hij bij de opvang startte. Tot die tijd is het ons gelukt om met betaald ouderschapsverlof en opa's en oma's de boel op te vangen. Ik ging toen hij 5 maanden was weer aan t werk. Ik zou dit dolgraag bij mn tweede ook zo willen, maar we krijgen het niet rond dit keer.

één maand geleden

Ik kom uit buitenland en het is daar gebruikelijk zelfs 3 jaar op zwangerschapsverlof te zijn. Maar ik wist dat ik zoiets niet kon trekken ook als we het zelfs in elkaar kregen. 🤭 Ik begon bij mijn eerste met het idee van 1 jaar, die was snel teruggedraaid naar 1/2 jaar en toen ik zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en een paar vakantie dagen op elkaar telde, het kwam uit naar 5 maanden en uiteindelijk dat leek mij ook voldoende. 🤭🤣 (en dan 1 dag van de werkweek nog op onbetaald ouderschapsverlof, natuurlijk). Maar toen kwam de kdv met ongeveer 4 maanden dat ze nu plek hebben, take it or leave it. 🤣 Het liep dus even anders en mijn overtuiging moest steeds bijgewerkt worden. 🤭 Idd, mijn dochtertje trok er echt niets ervan aan dat ze met 4 maanden 3 dagen per week ergens achtergelaten wordt. Ik huilde elke dag voor 1 maand toen ik haar heb gebracht (onderweg naar huis) maar mijn dochtertje was heel braaf. Nooit een druppel. 🤭 Ze was snel aan het leren met andere kindjes 'te spelen' (of tenminste meedoen aan activiteiten 🤣🤭👍, meespelen komt echt pas later aan bod). Ze was/is nooit bang van vreemden (natuurlijk, met beleid, er isz. altijd iemand bij) of buren, nooit eenkennig geweest. Ik ben zo trots op haar. 🤭 Met de tweede gaat mijn man op ouderschapsverlof tot dat hij/zij ook ongeveer 4 maanden is. Het werkte zo goed bij de eerste dat we de formule gewoon overnemen. 🤭😉👍

één maand geleden

Mijn kindje zal met 3 maanden naar de opvang gaan. Ik heb daar geen keuze in omdat mijn verlof dan voorbij is en ik weer moet werken!

één maand geleden

Vanaf 3 maanden mogen baby na de opvang in NL. Zelf hebben wij gekozen voor een gastouder. Onze kleine man gaat met 4 maanden ongeveer 2 dagen na de gastouder 1 dag na opa en oma en de rest doen wij zelf. Mijn partner werk 70-90% thuis en ik werk parttime in de opvang waar door ik de ochtend zelf kan doen en de middag mijn partner. Het is net waar jullie je fijn bij voelen.

één maand geleden

Hier gaat ze met 4 maanden. Ik neem 4 weken extra verlof, maar daarna zal ik weer ‘moeten’ werken.

één maand geleden

Bij onze eerste was ze 4 maanden, ging uitstekend. Nu gaan we het iets langer rekken en beginnen we met 6 maanden (door meer verlofuren nu) Eerder zal oma al wel 1dag in de week oppassen, dus de kleine went er al wel aan dat papa/mama er niet altijd zijn.

één maand geleden

Ik werk in het onderwijs en heb het geluk dat de vakantie periodes niet worden meegerekend met het verlof. Samen met het betaalde ouderschapsverlof en nog wat uren die ik heb staan, kan ik het tot de zomervakantie rekken. Ik ga mijn kindje dus aan het eind van de zomervakantie kennis laten maken met de kinderopvang (eind augustus) en hij zal dan 8-9 maandjes ongeveer zijn. Ik wilde heel graag dat hij naar een agrarisch kinderopvang zou gaan en daar zijn helaas lange wachttijden. Ik heb hem al met 10 weken ingeschreven.

één maand geleden

Wij gaan met 1 dag gastouder starten na 5 maandjes.

één maand geleden

Dank voor alle reacties. We hebben besloten te beginnen bij 4 maanden, ook ivm vaccinaties en wennen. Zou graag nog iets langer wachten, maar ook hier laat werk/verlof het niet toe. Mijn man komt uit het buitenland en daar is het normaal om 1 tot 3 jaar verlof te nemen...

één maand geleden

Mijn eerste ging met 3,5 mnd, dat vond ik achteraf echt te vroeg. Hij was ook een erg overprikkelde baby dus dat was geen match… Ik probeer het nu te rekken naar 4,5 mnd als ik het rond krijg met mijn werk. De opvang heeft een plek gereserveerd vanaf 4 mnd en ik mag dan bij geboorte laten weten wat de precieze startdatum wordt, misschien kan dat bij jullie ook?

één maand geleden

Onze zoon ging met 3 maanden naar de opvang. Ging heel erg goed. De opvang creëert toch een ritme en zo kun je daar thuis weer mee verder. Als ze wat ouder zijn dan vinden ze de opvang erg leuk en een bekende plek met dezelfde leidsters! Ik zie alleen maar voordelen. Soms inderdaad overprikkelt, maar dat krijg je toch met kinderen. Voor hun sociale vaardigheden is het ook goed.