14 Reacties
één maand geleden
Het begint wel met gespannen buiken en als het erger word dan zijn het meer oefenweeen en die voor je wel hoor. Duidelijker als een harde buik en ik weet zeker dat je snel genoeg weet wanneer het teveel word. Veel succes met het laatste trimester 😊🙏.
één maand geleden
Mijn buik is ook vrij gespannen, maar als ik een harde buik heb dan is ongeveer een minuut lang m'n buik echt kei hard, je kan er niet meer in duwen ofzo. Daarnaast neemt ie een gekke ongelijke vorm aan (misschien doordat er een tweeling in zit) en ik heb het gevoel dat ik moet plassen want het drukt op m'n blaas.
één maand geleden
Als je vermoed dat je een harde buiken (hele gespannen buik, welke je in de weg zit) hebt probeer dan op dat moment direct te gaat zitten, liggen, je buik te ontzien. Als het dan over gaat denk ik dat het een harde buik is.
Wat ik omschrijf is in ieder geval bij mij een harde buik welke aangeeft dat ik het rustig(er) aan moet doen.
Blijkbaar kun je ook harde buiken krijgen die in golven komt. Op en af op en af, in een bepaald ritme.ik heb mij laten vertellen dat dat voorbereidingen op echte weeën zijn.
één maand geleden
Bij mij voelt een harde buik anders dan een gespannen buik. Soms is m’n buik ook gewoon gespannen in de zin dat het wat oncomfortabel aanvoelt.
Een harde buik voelt bij mij echt anders. Mijn baarmoeder wordt dan knetterhard, alsof je een basketbal in je buik hebt zitten. Je kan er niet meer ‘doorheenduwen’ en het duurt even voordat het weer ontspannen is.
Maar het is niet gek als je dat niet hebt hoor. Ik kan me niet herinneren dat ik t tijdens de zwangerschap van mn eerste had (maargoed dat is 19jr terug) en heb er nu heel vaak last van. Kan allemaal dus
één maand geleden
Een harde buik is inderdaad echt alsof je een voetbal of basketbal hebt ingeslikt. Mijn buik vervormd dan ook helemaal. Dit zakt daarna weer weg.
één maand geleden
Bij mij is een harde buik dat hij (de baarmoeder) opeens keihard wordt, letterlijk dus. En dat trekt dan na een paar minuutjes weer weg. Daarna is de buik weer soepel. Bij mijn eerste zwangerschap had ik ze trouwens pas bij ongeveer 36 weken, dus had toen ook al die tijd geen idee waar iedereen het over had. Nu bij mijn derde zwangerschap al een stuk vroeger en vaker
één maand geleden
Het is inderdaad wel echt zo dat je ze wel herkent als je ze hebt.. 😅 Inderdaad keiharde vervormde buik, niet in te drukken, niet pijnlijk maar wel echt onaangenaam. Ik kan idd ook niet doorlopen op zo'n moment en moet echt even op m'n ademhaling letten tot het afzakt.
Wordt bij mij bijvoorbeeld ook enorm opgewekt door een orgasme, dus misschien moet je dat even proberen om het te herkennen 😅😜
één maand geleden
Vorige zwangerschap twijfelde ik of ik ze had, nu weet ik zeker dat ik ze NIET had want je merkt meteen dat je er eentje hebt. Voelt alsof je een bal in je buik hebt, buik erg hard maar ook het gevoel er bij.
één maand geleden
Ik heb twee verschillende soorten harde buiken/ oefenweeën haha. De lichte is een aanspanning van de baarmoeder voor 30 sec ongeveer. Buik wordt inderdaad heel erg hard, duidelijk te voelen en het is comfortabel maar niet pijnlijk. Vaak komen ze bij mij om de paar minuten voor een uurtje. De oefenwee voel ik echt vanuit mijn kont(?, kan het niet echt uitleggen ) omhoog komen, doet echt pijn en moet hem ook wegademen. Buik wordt hier ook heel erg hard.
Een aanhoudende “harde buik” kan ook, maar dat is meer continue gespannenheid van de baarmoeder zelf. Kan door groei of drukte komen en rust + warmte is hierbij erg belangirjk.
Overigens zijn er genoeg vrouwen die nooit harde buiken hebben geloof ik, of pas echt de laatste weken/ dagen voor de bevalling.
één maand geleden
Ik heb hier precies contact over gehad met de verloskundige. Zij vertelde dat wat ik heb gespannen buiken zijn, heb ik vooral last van na een dag te veel doen en/of in oncomfortabele houding zitten. Dat kan dan echt een paar uur duren en trekt alleen weg door te liggen.
Zij definieert harde buiken als iets dat veel sneller komt en gaat. Dus bijvoorbeeld een minuutje een keiharde buik, dan weer een tijdje niet en dan weer een minuut. Dit zijn oefenweeen.
Ze zei er overigens wel expliciet bij dat je het niet goed kan meten aan hoe oncomfortabel het is. Gespannen buik is ook super vervelend en ook een teken van te veel doen. Maar kan verder geen kwaad voor de baby.
één maand geleden
Snap het helemaal! Denk ook vaak is dit nu de baby die haar kont naar voren draait? Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het voor mijn gevoel ook nooit gehad of het is toch dat gevoel van “kont naar voren”. Ik vroeg het ook aan mijn vk en ze zei dat het is alsof je buik een voetbal is.. maar ook dat vind ik lastig in te schatten 😅