17 Reacties
3 maanden geleden
Goh ik denk dat, als je kolft, je er te veel op gaat focussen en dat mogelijks je productie negatief zou beïnvloeden. Als borstvoeding lukt, mooi zo,ik probeer er alvast niet te veel over na te denken. Deze mentaliteit heeft me de eerste keer ook goed geholpen. Ik lekte niet tijdens zwangerschap, en dacht echt dat ik droog zou staan (maar heb er bewust niet te veel over nagedacht uit schrik dat het een negatieve invloed wou hebben). Uiteindelijk overproductie en meer dan een jaar borstvoeding gegeven. Hoe dan ook, veel succes ❤️ ik hoop dat het allemaal vlot voor je gaat, welke beslissingen je ook neemt.
3 maanden geleden
Ik zou hetzelf echt niet doen.... moet er niet aan denken tijdens de weeën om te gaan kolven 😅
3 maanden geleden
Ik heb dit gedaan vorige zwangerschap. Nadat mijn keizersnede gepland was had ik in het ziekenhuis geïnformeerd bij de gynaecoloog, en die heeft me toen doorverwezen naar de lactatiekundige van het ziekenhuis. Daar kreeg ik een uitleg, spuitjes en een folder mee. Als je zoekt op “antenataal kolven” dan kom je een aantal patiënten folders van ziekenhuizen tegen, wellicht kun je daar de betrouwbare informatie vinden die je zoekt?
3 maanden geleden
Ik ben nu voor de 3e keer zwamger, ik heb tijdens mijn eerste 2 zwangerschappen nooit gekolft en ook niet gelekt ofzo.... en heb beide keren ruim 18 maanden borstvoeding kunnen geven...
Naar mijn mening dus echt niet nodig om van te voren te kolven, gewoon lekker aan leggen wanneer de baby geboren is en er op vertrouwen dat jij en jou lichaam dit kan!
Ook niet van te voren kunstvoeding in huis halen als je borst voeding wil geven, want dat geeft je alleen maar de mogelijkheid te twijfelen aan je zelf je jou kunnen!
Wij vrouwen zijn hiervoor gemaakt, wij allemaal!💪 (tuurlijk, op een aantal medische uitzonderingen na)
3 maanden geleden
Ik zit er ook over na te denken, geen ervaring. Vorige zwangerschap geplande kz gehad. Toen duurde het even voordat het op gang kwam en mijn zoontje kon de eerste 8 uur niet bij mij zijn vanwege vruchtwater in zijn longen. Hij heeft toen kunstvoeding gekregen en ik was aan het kolven (nog zonder resultaat). Het lijkt mij mooi om op zo’n situatie voorbereid te zijn.
Daarnaast heb ik nu best wel zere borsten al die soms ook lekken. Het lijkt mij heerlijk om al te kunnen kolven zodat de druk er wat af is.
3 maanden geleden
Ik zit er wel aan te denken om dit te gaan doen. Niet om de productie op te starten, want dat komt wel. Maar mijn dochter viel de eerste week te hard af, waardoor ik bijna met kunstvoeding moest gaan bijvoeden, dat wil ik voorkomen. Dus las ik al een klein beetje kan kolven voor de geboorte, dan kan ik dat extra geven voor als de productie weer iets langzamer op gang komt. Maar volgens mij mag kolven pas vanaf 37 weken
3 maanden geleden
Ik heb het bij mijn vorige zwangerschap wel gedaan. Maar mag pas vanaf 37 weken. Kolven is trouwens een groot woord, want de echte borstvoeding komt pas op gang na de bevalling. Per ‘kolfbeurt’ kwam er zo’n 2 ml melk uit. Met een kolfapparaat heeft dus echt geen zin. Er zullen uitzonderingen zijn bij vrouwen die al wel veel lekken, maar normaal krijg je echt maar 1 tot 3 ml per keer uit je borsten. En dat is ook prima, het ging mij niet om de productie op gang te helpen (want daar heeft het echt geen effect op), maar om wat moedermelk achter de hand te houden om bij te kunnen voeden. Ik kolfde dus met m’n handen (Google maar eens naar kolven met je handen). Ik ving die 2 ml op in een spuitje en die gingen dan in de vriezer. Ik heb er ook daadwerkelijk een paar nodig gehad, dus was er wel blij mee. Ga het nu ook weer doen.
3 maanden geleden
Je mag voor de bevalling al beginnen met kolven in samenspraak met de verloskundige. Begin niet voor de 37 weken omdat het de bevalling op zou kunnen wekken. Voordelen zijn: alvast een kleine voorraad colostrum wat vetrijk is en erg goed is om bij te voeden in de eerste weken. Zeker bij te kleine kindjes of kindjes die moeite hebben met borstvoeding is dit een heel groot voordeel. Een nadeel kan zijn dat je het ook kan over stimuleren waardoor je overproductie krijgt. Hiervoor word aangeraden Max 1x per dag te kolven. Verwacht geen hele zakjes vol maar als je er al een paar spuitjes mee kan vullen is dat heel fijn
3 maanden geleden
Ik ben hier zelf ook best benieuwd naar, de vorige zwangerschap heb ik dit niet gedaan maar ons dochtertje moest toen ivm laag geboortegewicht en afvallen bijgevoed worden. Dit werd dan met kunstvoeding gedaan (nou heb ik hier absoluut niks tegen want ik sta ook nu net als toen er vrij simpel in, we gaan het proberen en we zien het wel.. lukt het niet dan kunstvoeding) Maar het zou me ook wel fijn lijken mocht het weer nodig zijn om dan bij te kunnen voeden met mijn eigen melk! Ik lees dus even mee want ben ook benieuwd hoe je dat aanpakt… je vriest het dan natuurlijk in maar als je het dan meeneemt naar het ziekenhuis is het ook maar beperkt houdbaar. ( ik krijg weer een keizersnede )
3 maanden geleden
Reactie op littlemiracle!
Ik ben hier zelf ook best benieuwd naar, de vorige zwangerschap heb ik dit ...
Ik had de spuitjes ingevroren meegenomen naar het ziekenhuis. Ik moet zorgen dat op alle spuitjes mijn naam en geboortedatum stond en er was een speciale plek vriezer op de kraamafdeling waar het bewaard kon worden. Uiteindelijk is alles weer mee naar huis gegaan en heb ik het gebruikt als bijvoeding rond dag 3/4.
3 maanden geleden
Reactie op nikki_w
Ik ben nu voor de 3e keer zwamger, ik heb tijdens mijn eerste 2 zwangerscha ...
Ik zou toch wel willen adviseren om kunstvoeding in huis te hebben, heb het zelf ook van een aantal verloskundigen gehoord. Mocht je productie niet (goed) op gang komen, je kind niet goed aanhappen, het is net avond/weekend, dan wil je achter de hand hebben.
Je verhaal is mooi en sterk, de praktijk is wat weerbarstiger. Borstvoeding is niet voor iedereen of in iedere situatie weggelegd, ook in niet-medische situatie. Wat de uitkomst ook is, alles is goed. Ook twijfel, opgeven (of niet eens starten) en het geven van kunstvoeding.
3 maanden geleden
Reactie op jarofsouls
Ik had de spuitjes ingevroren meegenomen naar het ziekenhuis. Ik moet zorge ...
Wat fijn dat dit kon! Ik ga hier eens naar informeren of dat bij ons ziekenhuis ook kan… dat is echt wel ideaal!!
3 maanden geleden
Antenataal kolven heeft géén invloed op je productie na de geboorte!
Het kan een fijn idee zijn om wat klaar te hebben liggen, maar weet dat je productie pas na een paar dagen echt op gang komt en een babynaam maar zo groot is als een druif. Er hoeft dus niet veel in. Aanleggen, aanleggen, aanleggen is de beste remedie.
Tip: volg Teddy Roorda op instagram, zij is lactatiekundige en helpt veel "fabels" de wereld uit. Ze heeft ook een fijne cursus (ik heb geen aandelen haha). Op Facebook is een groep "Borstvoedingsforum" daar heb ik in m'n eerste zwangerschap ook heel veel van geleerd, puur door mee te lezen
3 maanden geleden
Mijn dochter lag de eerste week met een sonde in het ziekenhuis en ik had achteraf spijt dat ik niet al gekolfd had. Ik lekte namelijk wel al vanaf 19 weken. Dit keer wil ik wel alvast een klein voorraadje proberen aan te leggen. Nu startte mijn dochter met kunstvoeding. Hopelijk kan ik dan met mijn zoontje meteen met borstvoeding starten!