21 Reacties
3 maanden geleden
Hier ken ik geen baby’s of kinderen met de naam Lucas. Dus ik denk dat het een beetje woonplaats gevoelig is. Hier hoor je juist veel Lio, Liam, Mees, enz.
3 maanden geleden
Ik ken inderdaad drie Lucassen in mijn directe omgeving 🫣een vriendin van me heeft haar kind Nora genoemd; die bleek toen kort daarna in de top 3 te staan. Baalde ze wel van en achteraf had ze gewild dat ze een andere naam had gekozen. Voor m’n gevoel hoor ik ook altijd dezelfde namen in de speeltuin etc (Noah echt veruit het meest!)
3 maanden geleden
Hi! Persoonlijk vind ik het zelf niet zo prettig als ik een naam al veel om me heen hoor, om mijn kindje dan die naam te geven. Hoe leuk ik de naam ook vind. Dat hebben mijn vriend en ik allebei. Ook omdat je dan al een bepaalde associatie hebt met die naam. En inderdaad om wat jij zegt, dat ie dan met kindjes in de klas zit met dezelfde naam. Gun het m’n kindje wel om echt z’n eigen naam te hebben. Je weet het natuurlijk nooit van te voren, maar de kans is groter dat het veel voorkomt als je voor zo’n populaire naam kiest.
MAAR!!! Los van alles: als je helemaal weg bent van een naam, moet je het gewoon doen natuurlijk.
3 maanden geleden
Ik denk dat je vooral moet luisteren naar wat je zelf een mooie naam vind 😊
Wij hebben een meisjesnaam die maar 136 x in Nederland gegeven is, dan ga je weer de andere kant op redeneren: is het dan zo’n rare naam 😅
Lucas is een hele mooie naam en ik ken geen andere Lucas bijvoorbeeld 😊
3 maanden geleden
Wij hebben een naam die ik zelf nog nooit heb gehoord heb in Nederland en als ik zoek kom ik het ook niet tegen. Terwijl het een heel normale naam is waar we hele leuke reacties op krijgen.
Ik vind zelf een eigen naam wel heel leuk. Wij hadden een favoriete naam maar die verschild bijvoorbeeld 1 letter van mijn nichtje, dus die viel af. Ookal hebben wij een jongetje en spreek je het toch echt anders uit.
3 maanden geleden
Ik heb hier zelf geen moeite mee. Mijn ouders dachten 32 jaar geleden een niet veel voorkomende naam te geven en toch zat ik vier jaar later met twee naamgenoten in de klas. En dat in een dorp van 6000 inwoners.
Iemand op het forum bracht het laatst mooi in perspectief: in 2021 zijn er 179441 baby geboren, ongeveer de helft daarvan is als jongen geboren. +/- 90.000 jongens dus. Daarvan kregen er 764 de naam Lucas. Oftewel, minder dan 0,8 % van de jongens dat jaar kreeg de naam Lucas.
Als Lucas voor jullie de naam is, zou ik dat niet laten afhangen van cijfertjes! Succes met het kiezen van een naam!
3 maanden geleden
Ik snap je heel goed. Lucas is een prachtige naam! Vond ik ook en toen zag ik de cijfers inderdaad.
Ik denk dat je moet kijken naar hoe erg je het zou vinden als er wel 1 of 2 kindjes met dezelfde naam in de klas zouden zitten. Ik heb besloten dat ik het niet leuk vind.. om die reden kiezen wij om toch weg te blijven uit de top 20 en voordeel dat we echt veel namen wel leuk vinden, dus het is niet erg voor ons. Garanties heb je natuurlijk nooit.. en aan de andere kant: nu hebben we internet en alle cijfers bij de hand. Vroeger niet, je koos gewoon wat je mooi vond😅
3 maanden geleden
Lucas, een hele mooie naam.
Die hoor je hier bij ons niet echt.
Ik zou gewoon een naam kiezen die je zelf mooi vind. Voor hetzelfde geldt heeft niemand die naam en heb je m voor niets laten gaan.
Ik trek me zelf dan ook nooit wat aan van cijfers. Je moet voor een namen kiezen die zelf mooi vind.😉
3 maanden geleden
Ik ben ook uitgerekend in december. Ons zoontje krijgen de naam Odin. Wij hebben bewust geen toplijst namen gekozen.
In onze omgeving en vriendenkringen hebben we deze naam nog niet gehoord.
Ik ben niet zo van de Nederlandse namen. Want Odin is Noors staat voor Zoon van Thor/god. Niks gelovigs voor ons.
3 maanden geleden
Meiden! Wat fijn al deze reacties, dankjulliewel!
Ik heb nog een andere vraag: wat denken jullie van een naam geven met een letter wat ook tevens jouw eigen letter is? Dus bijv. dat ik mijn kindje Lucas noem en zelf Lisanne heet? Want is dat niet onhandig met het ontvangen van post bijvoorbeeld?
3 maanden geleden
Reactie op Zwangere30jarige
Ik heb nog een andere v ...
Persoonlijk zou ik daar wel enigszins voor waken. Niet eens alleen voor post maar hier heb ik zelfs bij de apotheek wel eens last van gehad omdat één van mijn ouders dezelfde voorletter heeft en mijn medicatie + factuur meekreeg omdat niet naar de geboortedatum was gekeken 🤦🏻♀️
Een tweede naam, en dus tweede letter, is dan wel handig.
3 maanden geleden
Reactie op Zwangere30jarige
Ik heb nog een andere v ...
Haha wij hadden dat altijd thuis ; vader, moeder én broer met dezelfde voorletter , maar volgens mij was dat nooit een ding bij ons. Post vonden we geloof ik ook nooit perse prive thuis ofzo.. m'n moeder zei altijd gewoon of we post hadden haha.
3 maanden geleden
Hoi!
Lucas is een hartstikke leuke naam en als jullie het daarover eens zijn, lekker je gevoel volgen!
Ik sta zelf voor de klas en ik heb wel eens 2 meiden in de klas gehad met dezelfde naam. Ouders vonden dat toen wel even lastig maar het ene stel kwam met de oplossing om de tweede naam van hun dochter er aan vast te plakken. Daardoor werd meteen duidelijk wie je bedoelde. Weet niet of jullie willen vernoemen, maar dat zou altijd een ‘oplossing’ kunnen zijn, mocht je daar op school ooit eens tegenaan lopen ;)
En verder vooral kiezen wat jullie mooi vinden! Succes!😃
3 maanden geleden
Wij hebben hier in de buurt niemand die lucas heet (voor zover ik weet ook niet op de opvang van mijn dochter). Vind het zelf ook een leuke naam!
Verder kiezen wij wel bewust voor een andere beginletter...zowel mijn naam als die van mijn man begint met een 'm'. Maar goed dat is een persoonlijke reden. Wat een ander al zei: hoeveel post krijg je tegenwoordig nog
3 maanden geleden
Ik ken ook geen Lucas in mijn omgeving!
De naam van mijn zoon komt nog geen 25 keer per jaar voor en toch zit er op zijn groep een jongen met praktisch dezelfde naam.
Mijn naam is niet woest populair, toch had ik op school en heb ik op werk altijd naamgenoten. Kan allemaal gebeuren. Laat je niet weerhouden.
En over zelfde voorletter als je eigen naam: mijn ouders hadden dat. Ging zelden fout. Ik zou wel een afwijking in voorletters kiezen / tweede naam geven. Post wordt ook steeds digitale verder.