18 Reacties
3 maanden geleden
Hi Sandy! Mijn ervaring (2 eerdere kindjes gekregen):
- kleding wassen tijdens mijn verlof, dus vanaf 36 weken ongeveer
- vluchttas vanaf 36 weken klaar
- flessen en spenen ook in verlof... eigenlijk alles, haha!
Box opzetten, kamertje klaar maken al eerder, rond 30 weken!
Veel plezier +
3 maanden geleden
- Kleren raden ze aan om te doen rond je bevallingsverlof (±35 weken), zodat je nog iets te doen hebt en de kleding fris gewassen is.
* Zelf was hier alles op 25 weken al klaar en in de kast.
- Vluchttas raden ze aan idd rond de 30-35 weken maar beter te vroeg dan te laat
* Vluchttas stond hier met 30 weken al klaar gewoon uit enthousiasme, maar voelde ook wel meer zekerheid moest er iets gebeuren.
- Flesjes uitkoken rond 37 weken, maar kan ook nog perfect snel na de bevalling 😊
3 maanden geleden
Ik begin met dit alles pas rond 35 weken. Vorige keer begon mijn bevalling spontaan met 40+2. Dan is het al best lang geleden als de kleertjes 5 weken daarvoor gewassen zijn vind ik. Ik wil weer borstvoeding geven dus flesjes kook ik pas uit als ik ze nodig heb. Maar dat kan ook prima nu al als je dat fijner vindt!
3 maanden geleden
Ik was met bij de eerste zwangerschap 36 weken begonnen. Een week later werd hij geboren, dus ik was net op tijd 😂 ik denk dat ik het nu met 35 weken doe, zodat het niet te lang ongebruikt in de kast blijft liggen.
3 maanden geleden
Vorige keer rond 35/36 weken begonnen met de vluchttas.
Thuisbevalling spullen ook rond die tijd.
Kleertjes toen de kast in elkaar gezet was, waste ik elke keer als ik wat had gekocht mee. Was toen rond 30 weken al wel.
3 maanden geleden
Kleertjes wassen: dat hangt af hoeveel heb je. 🤭🤣 Ik heb een lading aan tassen, dozen, manden en kratten kleding van familie gekregen bij het eerste kindje (van maat 44 tot maat 104). Dus eerlijk gezegd was ik weken met de was bezig. 🤭🤣 Ik ben ook blij dat ik heb vroeg begonnen (rond week 30) anders zou ik het voor de bevalling niet halen (heb de kleding ook gestreken).
Vluchttas: opzich niet erg om vroeg te beginnen, maar 2 tips:
Een, bedenk dat je de kleding / spullen echt 'kwijt' bent tot de bevalling en ze zitten in de tas. Denk ook aan spullen zoals haarborstel, tandenborstel etc. Als je meerdere hebt hiervan, prima. Anders maak maar aantekeningen, welke spullen moeten nog last minute im de vluchtas.
Twee, des te eerder je begint des te kleiner is nog je kindje en kleinere maat kleding nodig heeft. Op zich, goed om te voorbereiden voor een vroegtijdige bevalling (vanaf 24 weken kan hij/zei al 'overleven'... ver van ideaal, maar als je voor deze scenario voorbereid wilt zijn, niemand kan het verbieden. Het stelt op een rare manier gerust (alsof het niet meer kan gebeuren als je de vluchttas klaar zet). Als je het wilt en het jou gerust zou stellen, waarom niet. Maar dan is het ook handig om ongeveer om ergens fe babykleding te wisselen voor steeds een grotere maat. 🤭 Bijvoorbeeld, maat 44 en dan rond 36 weken wisselen voor maat 50. (als je thuis hebt een prematuur maat)
Flessen en spenen uitkoken: alweer, als je het gerust stelt, doe maar vroeg. Als je alles goed hygiënisch opbergt, het kan niet weglopen. En zeker handig om te oefenen met het uitkoken. 🤭😉👍 Maar bedenk dat het duurt max 10 minuutjes, max 30 minuten samen met het opruimen. En als het kindje geboren is, doe je het eerst dagelijks en na ongeveer 1 maand, wekelijks. Dus het is geen taakje dat je ervan 'af komt'. Het wordt een routine werk.
3 maanden geleden
Ik ben van plan tijdens de zomervakantie zoveel mogelijk kleertjes ed uit te zoeken (heb nog een aantal bakken op zolder volstaan van de oudere kindjes en gezien dit de laatste is kan mooi alles uitgezocht worden). Kleertjes wassen doe ik alleen echt helemaal op het eind.
Vluchttas had ik de vorige x niet, thuis bevallen en woon 10 min van het ZH af dus mocht het medisch worden kan mijn vriend of wie dan ook later gewoon halen wat evt nodig is. De eerste was wel in ZH en heb ik t in de laatste maand een keer klaargezet.
Uitkoken niet nodig want geef volledig borstvoeding en speentjes hebben geen van me kinderen gebruikt en deze zal dat ook niet gebruiken ga ik vanuit... lekker makkelijk hihi
3 maanden geleden
Vorige keer de kleertjes einde week 35 gelukkig gedaan. Vluchttas pas ingepakt toen de vliezen gebroken waren met 36 weken. Had wel alles al redelijk blij elkaar gelegd dus was zo gebeurd. Flesjes uitgekookt toen we weer thuis waren is zo gebeurd. Maar doe vooral wat jou fijn lijkt!
3 maanden geleden
Ben nu 22 weken. Ik heb letterlijk alles al gewassen, en uitgekookt. Alles ligt netjes in de kast geurzakjes erbij.. Bedjes helemaal netjes en ingepakt met plastic.
De rede dat ik het zo vroeg gedaan heb is dat dit mijn 5de is en ik het lichamelijk toch wat moeilijk heb. Over 10 weken doe ik wss niks meer 🤣