9 Reacties

20 dagen geleden

Er zijn heel veel zwangere die zich ziek melden, werken is wat anders dan naar een verjaardag gaan of naar de stad. In de stad kan je zitten wanneer je wilt en op een verjaardag kan je naar huis gaan als het niet meer gaat. Ik zou mij niet schuldig voelen maar probeer vooral ook te genieten van deze tijd en het werk los te laten!

20 dagen geleden

Ik zou aangeven bij je werk dat je contact wil met de bedrijfsarts en dit dan met hem gaat bespreken dat het werk je te zwaar word. Dan ben je met een geldige reden ziek en kan je werkgever je ziek melden bij het uwv dan krijg je ook gewoon je volledig loon en dan hoef je je nergens schuldig over te voelen.

20 dagen geleden

Je bent zwanger, niet ziek. Schuldig voelen snap ik maar je kan er niks mee. De gezondheid van jou en de kleine is het belangrijkste. Wat niet gaat gaat niet. Werken in de horeca of even naar een verjaardag of naar de stad zijn wel flinke uiterste! Je moet jezelf niet "straffen" omdat jij een lichamelijk zwaarder beroep hebt en je ook niet schuldig voelen omdat je noodgedwongen moet stoppen! Onthoud ook je werkgever krijgt dit vergoed. Nu gaan genieten van je zwangerschap!

20 dagen geleden

Ik weet zeker dat je een hele goede keuze hebt gemaakt! Ik werk zelf namelijk ook 5 dagen in de week in een hele drukke horeca zaak waar er simpelweg geen tijd is om soms even te rusten. Zelf ben ik ook niet zo groot en daarmee is mijn buik echt enorm😅 Ik ben met 18 weken al minder gaan werken en ben met 30 weken volledig de ziektewet in gegaan precies om de zelfde reden als jij. Mentaal vond ik dit verschrikkelijk, want voelde me echt heel erg verantwoordelijk naar de zaak toe en heb dit ook echt even moeten verwerken, maar de baby en jijzelf is echt het belangrijkste nu! Inmiddels ben ik 34+3 zwanger en enorm dankbaar dat ik deze keuze eerder heb gemaakt, want het wordt lichamelijk alleen maar zwaarder en dat voel ik persoonlijk nu zelfs thuis al enorm toenemen. Voel je niet schuldig a.u.b. echt heel erg veel zwangere vrouwen stoppen eerder met werken en dat is niet voor niks. Geniet lekker van de rust, maak thuis alles op je gemakje klaar voor de baby (echt zo heerlijk om mee bezig te zijn😊) en ga er soms gewoon lekker even op uit voor wat lukt! Deze vrije tijd is er ook om het beste ervan te maken dus vergeet vooral niet te genieten 😉

20 dagen geleden

Reactie op LM1204

Ik weet zeker dat je een hele goede keuze hebt gemaakt! Ik werk zelf nameli ...
Wat fijn om te lezen! Iemand die gewoon in precies dezelfde situatie zit. Heb jij je gewoon ziek gemeld en kreeg je 100% uit betaald of heb je dit via een arbo arts gedaan? Inprincipe heb ik mij ziekgemeld wegens zwangerschap dus ga ik er vanuit dat mijn werk dit aangeeft bij het uwv

20 dagen geleden

Reactie op senna2285

Wat fijn om te lezen! Iemand die gewoon in precies dezelfde situatie zit. ...
Ik heb me mondeling ziek gemeld bij mijn baas en daarmee is het aan hun om het proces over te nemen en in dit geval mijn ziekmelding aan te geven bij het uwv en de arbo arts. Dat kan alleen het bedrijf doen, dus niet jijzelf. Daarna werd er contact met mij opgenomen door de arbo arts (die komt even bij je checken wat er aan de hand is) en daarmee is het geregeld! Het bedrijf waar je werkt krijgt hiervoor gewoon een vergoeding en jij krijgt hiermee ook gewoon voor 100% doorbetaald. Ik zou dus wel even checken op je werk of ze jou in de ziektewet hebben gezet, want dat is wel belangrijk ipv dat ze je “gewoon” op ziek hebben staan

20 dagen geleden

Joh, voel je niet schuldig, het werk is te zwaar en je klachten zijn echt heel serieus. Jouw werkgever had ook om jou(w rechten) mogen denken. Je bent ziek voor je werk. Ik kreeg harde buiken en kampte al langer met erge vermoeidheid (geen horeca maar dat terzijde). Met 26 weken meldde ik me voor de helft ziek, de andere helft thuis werken. Dat ben ik blijven doen tot week 34 (verlof), want dat ging weer goed. Ik krijg gewoon mijn loon doorbetaald, want UWV betaalt het aan je werkgever. Ik kreeg een vragenlijst van UWV, dat stelde niet zo veel voor. Mijn werkgever zei tegen de bedrijfsarts dat het zwangerschapsgerelateerd was, dus ik werd ook niet opgeroepen. Mijn 'vrije tijd' vulde ik ook vrij in. Ik ging echt niet ineens los en je werkgever heeft er ook baat bij dat jij nu oké bent en straks weer aan het werk kan. Toch?

20 dagen geleden

Bij mij is er ook inderdaad gemeld door mijn werkgever aan het uwv dat ik ziek ben wegens zwangerschap en heb ook zo’n vragenlijst in moeten vullen. Stelt inderdaad niet zo veel voor! Maar neem aan dat als jij zoals je zegt je ziek hebt gemeld wegens zwangerschap bij je baas dat ze het ook op die manier zullen regelen😘

19 dagen geleden

Ik begrijp je helemaal, maar blijf je niet schuldig voelen! Jouw gezondheid en die van je kindje staan voorop. De klachten die je beschrijft zijn niet mis, en het werk fysiek zwaar. Het is geen aanstelleritus, je bent hardstikke zwanger. Je werkgever had zelf misschien ook kunnen bedenken dat 4 dagen op je benen staan tot het einde van de zwangerschap waarschijnlijk lastig zou worden. Zoals eerder al gezegd, belangrijk is dat zij het zsm bij het uwv melden als 'ziek door zwangerschap'. Dan is het allemaal goed geregeld en krijgen zij het vergoed van het uwv, wat misschien ook een beetje helpt met je schuldgevoel 🙂 Ik kan zelf al sinds week 6(!) niet meer volledig werken, eerst vanwege idiote misselijkheid en daarna allerlei complicaties. Echt vréselijk vind ik het, nog steeds, maar het is voor een goed doel 🌻