28 Reacties
10 dagen geleden
Voordat we echt de stap hadden gemaakt om onze kinderwens uit te laten komen had ik bij mijn verzekering een boekje opgevraagd. Wat zit waar en en waarin niet. Op basis daarvan ben ik uitgekomen op zilveren kruis basis exclusief met twee sterren.
Hierbij wordt vrijwel alles tot een bepaald bedrag vergoed rondom mijn zorg in de zwangerschap. Ik denk dat ik hem voor 2025 ook zo aanhoud.
10 dagen geleden
Nu bij CZ aanvullend verzekerd. Die kwam toen goed eruit met vergoedingen etc tijdens zwangerschap
Was vorig jaar november al zwanger dus toen voor 2024 die verzekering afgesloten. Eindigde in een miskraam maar gelukkig beval ik nu alsnog net in 2024. Voor 2025 wil ik enkel een basis verzekering afsluiten maar even zien waar..
9 dagen geleden
- fysio: ik heb na de bevalling enkele consulten gehad om te checken of ik diastase had en weer kon sporten. Ook een keer onder begeleiding gaan sporten met de fysio om te weten welke buikspieroefeningen nog even moesten worden vermeden.
- lactatiekundige - ik heb 1 consult gehad
- extra keer naar de tandarts/mondhygienist
- anticonceptie
In mijn geval had ik de aanvullende verzekering er vooral uit door de eigen bijdrage kraamzorg, jaar na de bevalling was het een beetje om het even - maar ik vond het zelf wel prettig om zo laagdrempelig naar de fysio te kunnen. De andere dingen waren mooi meegenomen maar zou ik de vergoeding niet op baseren, tenzij je bijvoorbeeld een mirena wil, dan kan het wel lonen denk ik!
9 dagen geleden
Bij OHRA kun je heel fijn op elk moment extra pakket aanzetten dat o.a. veel extra vergoed tijdens en na zwangerschap. Dit kun je daarna ook weer zo uit laten zetten. Je betaald dus niet al het hele jaar of de hele zwangerschap voor meezorg. En vergeet niet dat voor 35 weken alles onder ziekenhuishuis bevalling valt dus dekt de basis verzekering dat ook. Ik heb mijn pakket aan vanaf 1 november op z’n laatst. Ben nu bijna 35 weken. Dus betaal ook pas sinds oktober extra
9 dagen geleden
Ik ben ook bij cz en ik heb de zorgbewust polis met als aanvulling gezinnen en de tandarts. Dan ben je bijna voor alles gedekt.
In het verleden had ik met mijn andere kinderen de basis verzekering bij cz. Heb ook toen alleen de kraamzorg deels moeten betalen. Wel moet ik erbij zeggen dat het alle drie ziekenhuis bevallingen waren.
9 dagen geleden
Heb je met CZ proberen te bellen hierover? Toen ik onverwachts zwanger was in 2021, mocht ik met terugwerkende kracht de aanvullende verzekering aanzetten. Kost je dan alleen de premie van dit jaar maar daarmee scheelt het je een hoop geld op kraamzorg, lactatiekundige eventueel, zwangerschapscursus enz….
9 dagen geleden
Reactie op Lilian29
Heb je met CZ proberen te bellen hierover? Toen ik onverwachts zwanger was ...
Ik heb het destijds helemaal uitgerekend, bij mijn verzekering waren de maandelijkse kosten voor de aanvullende verzekering bijna net zo hoog als de dingen die dan vergoed werden.. Loonde bij ons dus amper om je aanvullend te verzekeren. Denk dat dit bij meer verzekeringen zo is, dus vooral niet teveel zorgen maken hierover zou ik zeggen.
Zeker als het gaat om nazorg (die je in veel gevallen niet nodig hebt) is aanvullend verzekeren vaak eerder duurder..
9 dagen geleden
Ik zit bij ASR met aanvullend pakket, maar ASR is niet zo uitgebreid in geboortezorg.
Het is een afweging van wat je verder nodig hebt/ denkt nodig te hebben.
Nu heb ik een aantal zaken niet niet nodig (lactatiedeskundihmge bijv).
En had ik wel aanvullend voor de fysio.
Maar vraag is wat je verder zelf nodig hebt of denkt te hebben, en of je dat zelf kunt bekostigen.
Ik wilde een TENS. Die wordt door sommige verzekeringen vergoed. Maar die pakketten zijn zo duur, en de rest heb ik niet nodig. Dus: TENS zelf betaald.
Volgend jaar doe ik hetzelfde, aanvulling met fysio, ik calculeer er bij in dat ik osteopathie t.z.t. zelf betaal.
9 dagen geleden
Het hangt enorm van je gekozen eigen risico af en of je al lopende zorg hebt voor aandoeningen. Sommige mensen kunnen namelijk niet aanvullend verzekerd worden omdat de verzekeraar het risico te hoog vindt door lopende ziekte. Daarnaast loont het vaak om je in te lezen in de kosten voor het bevallen in het ziekenhuis en kraamzorg etc. Daar zit een eigen bijdrage (bovenop je eigen risico) in die je aanvullend wel kunt laten vergoeden bij sommige verzekeraars. Daarbij zijn er soms ook extra perks zoals een extra vergoeding voor een zwangerschapscursus, eenmalige vergoeding voor een borstkolf en evt. andere potjes waar je aanspraak op kunt maken die je in kosten schelen (denk aan fysio bijvoorbeeld, of een brilvergoeding) Ik zou dat afwegen met de meerpremie die je moet betalen. Zelf zit ik al jaren bij united consumers VGZ ben hier erg tevreden over! Als je kind geboren is, is deze automatisch verzekerd onder de meest aanvullende polis van één van de ouders. Voor ons een reden geweest om aanvullend verzekerd te blijven, mocht een van onze kinderen wat krijgen. Ook dan is het fijn dat je niet ineens met hoge extra kosten bovenop je Eigen risico zit.
9 dagen geleden
Zou idd zeker een verzekering nemen waarbij fysiotherapie vergoed wordt want de meesten hebben dat wel nodig na de bevalling. Ik heb bij FBTO daar kan je dan bijvoorbeeld de aanvullende module spieren en gewrichten aanzetten zodat fysio vergoed wordt. En hoef je niet direct een heel pakket aan aanvullende zorg te nemen.
9 dagen geleden
Ik zit nu bij CZ met aanvullend basis. Ik verwacht volgend jaar weer terug te gaan naar een basisverzekering mits de bevalling soepel verloopt.
Na de vorige zwangerschap heb ik geen fysio nodig gehad. Mijn partner laat zich wel altijd aanvullend verzekeren en onze dochter staat dan ook bij hem op. Wel zijn we een aantal keren met haar naar osteopaat en chiropractor geweest, maar dat werd dus vergoed door mijn partner zijn verzekering.
Fysio is goedkoper om zelf te betalen mocht je maximaal 4 a 5 keer gaan en de meeste vrouwen komen vrij ongeschonden uit de bevalling.
9 dagen geleden
Reactie op Ann0201
Ik zit nu bij CZ met aanvullend basis. Ik verwacht volgend jaar weer terug ...
Ik vind een fysio behandeling toch wel vrij duur. Ook al denk je het niet perse nodig te hebben. (dacht ik ook van niet). Ben ik toch heen geweest op advies van de verloskundige. En bleek mijn bekken wel compleet scheef te staan.
Was dus super blij met mijn 12 vergoedde behandelingen (à 50 euro per stuk)
9 dagen geleden
Reactie op M_1986
Ik vind een fysio behandeling toch wel vrij duur. Ook al denk je het niet p ...
Dan heb je ook best een prijzige fysiotherapeut gehad! Bij mijn fysio betaal je 30-35 euro voor een behandeling.
+ ik spreek van als je maar 4 of 5 behandelingen krijgt in een jaar. Dan is het echt voordeliger om zelf te betalen.
Maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
@ ts; je kunt je aanvullende pakket in januari nog veranderen, mocht je wel klachten krijgen na de bevalling
9 dagen geleden
Reactie op Ann0201
Ik zit nu bij CZ met aanvullend basis. Ik verwacht volgend jaar weer terug ...
Nee, helaas komt je bekkenbodem niet ongeschonden uit de bevalling. Het is als een sportblessure maar vreemd genoeg worden we niet heel goed voorgelicht, of denken dat het er bij hoort ('trampolinespringen is echt voorbij hoor'), of er rust een taboe op.
Ik had een normale eerste zwangerschap, geen bekken(bodem)klachten. Normaal herstel. Dacht ik. Er was mij niks verteld.
Kom er nu achter dat het helemaal niet best gesteld is beneden. En dat geldt voor minstens 25% van de bevallen vrouwen.
9 dagen geleden
Reactie op Ann0201
Dan heb je ook best een prijzige fysiotherapeut gehad! Bij mijn fysio betaa ...
Dan hebben jullie een goedkope fysio, weet niet waar je woont. Maar hier gewoon 45 euro per behandeling...
9 dagen geleden
Reactie op escg
Nee, helaas komt je bekkenbodem niet ongeschonden uit de bevalling. Het is ...
Maar 25% met klachten betekent ook 75% zonder klachten. De meeste vrouwen komen er dus toch zonder klachten uit.
Ik ben het wel eens met dat de voorlichting omtrent het belang van je bekkenbodem spieren wat meer aandacht mag krijgen! Het heeft echt tijd en training nodig om weer te herstellen, maar hiervoor hoef je niet 10x naar een bekkenbodem therapeut