18 Reacties
3 maanden geleden
Je ziektewet gaat on hold en je komt in zwangerschapsverzuim. Je blijft te allen tijde 104 weken ziektewet houden totdat de WIA kan worden gestart. Dus stel je zit sinds 10 weken in het verzuim, en sinds 11 weken kom je in het verzuim door zwsngerschap (dit moet dus geheel verzuim zijn door zwangerschap en niet gerelateerd aan je andere verzuim, dan gaat je gewone verzuim vanaf 10 weken on hold en gaat weer verder als je uit je zwangerschapsverzuim komt. Vaak zie je dat mensen na hun verlof weer volledig hersteld zijn van beide verzuimen en anders gaat het gewone verzuim verder. In dit voorbeeld heb je dan dus nog 104-10 weken = 94 weken verzuim totdat de wia aangevraagd wordt. Hopelijk is het zo een beetje helder voor je.
Probeer voor jezelf wel te kijken wat je wel kan doen. Het is niet niets om lang in het verzuim te zitten + verlof te hebben. Lang in het verzuim zitten betekent psychisch vaak ook wat. Je neemt minder deel aan de maatschappij, je sociale werkleven wordt minder, geen werkuitjes, je kunnen inzetten voor de maatschappij, etc. Kijk wat goed voor je voelt en luister vooral naar je lichaam en houdt dit soort dingen ergens in je achterhoofd ;-)
3 maanden geleden
Reactie op Suikerkast1290
Je ziektewet gaat on hold en je komt in zwangerschapsverzuim. Je blijft te ...
Weet je zeker dat het zo werkt? Ik dacht dat je altijd maximaal recht hebt op 2 jaar ziektewet. Je zwangerschapsverlof zit daar in en krijg je er niet bovenop. Heb je toevallig een link waar jouw informatie staat?
3 maanden geleden
Reactie op Meikevd
Weet je zeker dat het zo werkt? Ik dacht dat je altijd maximaal recht hebt ...
Ja ik weet het zeker. Zal het even voor je opzoeken. Kom zo met de link
3 maanden geleden
Het is een onderbroken periode. Het is zelfs zo dat wanneer je 1 jaar in het verzuim zit, je 70% procent betaald krijgt, je tijdens je 16 weken zwangerschapsverlof wél 100% krijgt. Ben je na deze 16 weken nog ziek door de 'oude' verzuimmelding, dan loopt je 2e jaar door met 70% salaris.
3 maanden geleden
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk :-)
Maar onthoud wel, lang ziek zijn kan mentaal ook wat met je doen. Dus mijn advies is om écht alleen ziek te zijn wanneer je écht ziek bent. Medewerkers verkijken zich er soms enorm op hoe veel afwezigheid van werk met een mens kan doen. Daarmee suggereer ik absoluut niet dat jullie nep ziek zijn hoor!! Maar probeer er mee te zeggen dat het belangrijk is dat je tijdens je ziekzijn bv mogelijk indien je klachten dit toelaten lichte werktaken kunt doen, of bv koffie drinken met collega's, desnoods op AT basis. Volg je lichaam en vraag desnoods een bedrijfsarts om advies, deze staan onafhankelijk van de werkgever en zullen het beste met je voor hebben. Hopelijk komen jullie er zo uit
3 maanden geleden
Reactie op Suikerkast1290
Ja ik weet het zeker. Zal het even voor je opzoeken. Kom zo met de link
Ik ben Uitkeringsdeskundige geweest bij het UWV afdeling ziektewet en kan bevestigen dat wat hieronder eerder is omschreven door Mijkevd klopt! Afhankelijk is of je voor de zwangerschap al in de ziektewet zat of dat je ziek bent t.g.v. zwangerschap. De WAZO (zwangerschapsverlof/bevallingsverlof de welbekende 16w) worden sowieso niet meegeteld in die 2jaar
3 maanden geleden
Klopt inderdaad. Ik ben ook zwanger geraakt terwijl ik in de ziektewet zit en die loopt inderdaad buiten de zwangerschapsverlof om. Wel heb ik begrepen dat je niet mag kiezen wanneer je met verlof gaat, maar dat sowieso 6 weken voor je uitgerekende datum is.
3 maanden geleden
Reactie op IsabelleNoel4
Ik ben Uitkeringsdeskundige geweest bij het UWV afdeling ziektewet en kan b ...
Mocht ik dan toch ook een vraagje stellen. Ik zelf ook ziekte wet loopt af 7 aug dan wia of dus niet echter lopen ze erg achter begreep dat ik kan kiezen voor voorschot dit word dan verrekend met iets anders wanneer je het niet krijgt. Dus dit is aug en dec ben ik uitgeregend 25 ste begrijp ik dat ik links of rechts om gewoon pech heb? Wia schijnt erg lastig te zijn geen idee precies hoe dit zit maar goed ben benieuwd
3 maanden geleden
Reactie op panda 123
Mocht ik dan toch ook een vraagje stellen. Ik zelf ook ziekte wet loopt af ...
Ik kan helaas geen definitieve uitspraken doen over de WIA, omdat dit weer onder een totaal andere afdeling valt. Wel is het idd zo dat ze erg achterlopen bij het UWV ivm chronisch tekort aan verzekeringsartsen, dus dat je nog geen beoordeling voor WIA hebt gehad is niet zo gek. Een voorschot krijgen zou kunnen inderdaad, maar een voorschot moet je altijd terug betalen mocht er toch uiteindelijk geen sprake zijn van recht. Dit zal ook vermeld worden in de voorschotsbeschikking, mocht je die krijgen. Je WAZO valt in principe in de tijd dat je WIA hoort te krijgen, misschien een idee om contact op te nemen met afdeling WIA? Zij kunnen je ongeregeld daar meer over vertellen. Elke uitkering kent weer andere regels helaas.
3 maanden geleden
Reactie op Pindaklaasje
Klopt inderdaad. Ik ben ook zwanger geraakt terwijl ik in de ziektewet zit ...
Hi! Heb je het al verteld aan je werkgever dat je zwanger bent? Hoe reageerde ze daarop? Ik ben aan het re intrigeren en durf het niet te vertellen bang dat ze me dan helemaal moeten hebben😭
3 maanden geleden
Reactie op Kayleevds
Hi! Heb je het al verteld aan je werkgever dat je zwanger bent? Hoe reageer ...
Ik was ook aan het re integreren en heb het met +- 11 weken vertelt. Ik kreeg een dikke felicitatie en mijn werkgever ging helemaal met mij meedenken wat voormij nu het beste was. Nu was al duidelijk dat mijn contract zou aflopen en ik ziek uit dienst zou gaan dus ik maakte mij niet zoveel zorgen om het contrant. Daarnaast had ik een hele goede werkgever-werknemer relatie. Ik snap dat je het spannend vindt. Gelukkig heb je veel rechten, ook als zieke zwangere medewerker. Ik ben ook lid bij een vakbond en mocht het niet goed (netjes) lopen trek ik daar aan de bel. Dat geeft mij ontzettend veel rust.
3 maanden geleden
Weet iemand het antwoord op mijn vraag? Ik ben al voor 50% aan het re-integreren nu 8 maanden ziek en moet rond 25 nov bevallen hoe gaat het verder in zijn verloop met mijn werk heb ik nog bepaalde verplichtingen en als ik ben bevallen is krijg ik daarna nog maar 70% uitbetaald? Ik heb gesolliciteerd op een andere afdeling en kan daar verder re integreren.
3 maanden geleden
Reactie op babyelab
Weet iemand het antwoord op mijn vraag? Ik ben al voor 50% aan het re-integ ...
Je hebt gewoon recht op je WAZO (16w) verlof. Dat staat los van je re-integratie proces/ziektewet want dat wordt gezien als een soort tussenstop. 16weken WAZO is 100% uitbetaald. En tijdens deze periode heb je geen verplichtingen. Wanneer deze periode is afgelopen gaan ze kijken of je nog steeds met dezelfde klachten ziek bent als voor de zwangerschap of dat je door de zwangerschap/bevalling “opnieuw ziek bent” dit is wel belangrijk voor de lengte van je ziekteproces want anders wordt er doorgeteld tot 104w. Ben je om een andere reden ziek begin je weer op 0
2 maanden geleden
Reactie op babyelab
Weet iemand het antwoord op mijn vraag? Ik ben al voor 50% aan het re-integ ...
Tijdens je verlof wordt je huidige ziekteverzuim op pauze gezet en dan na je verlof weer hervat dus afhankelijk van of je al op dat jaar zit voor je bevalling ga je na je verlof naar 70%.
Wel krijg je over alle uren die je aanwezig bent op het werk gewoon 100% betaald dus je krijgt alleen 70% van de uren dat je niet aanwezig bent.
Ik heb er een paar jaar geleden voor gekozen om die 70% met vakantie uren aan te vullen tot ik weer volledig hersteld was
Maar momenteel zit ik nog maar op 1x5 uur dus dat vind ik een duur grapje, plus dat ik mijn vakantie misschien wil inzetten als de baby er is.