232 Reacties
één maand geleden
Ik heb een vraag voor de dames met zwangerschapsdiabetes. Hoeveel weken ben je en hoeveel groei echo’s heb je al gehad? Of misschien weet je wel hoeveel groei echo’s je gaat krijgen?
Ik heb zwangerschapsdiabetes en heb sinds de 20 weken echo’s nog geen groei echo’s gehad. Ik ben nu 29 weken zwanger, heb met 30 weken een groei echo staan, verder weet ik niet hoeveel er nog komen.
Er wordt zo vaak herhaald / zo op gehamerd dat ik nu medisch ben dat ik dit soort dingen niet echt begrijp. Ook word er nooit aan mijn buik gevoeld, dat werd in de eerste zwangerschap wel gedaan. Dan kunnen ze ook schatten hoe groot de baby ongeveer is en eventueel een echo maken indien er twijfel is.
één maand geleden
Reactie op max1987
Ik heb een vraag voor de dames met zwangerschapsdiabetes. Hoeveel weken ben ...
Ik krijg alleen extra groei echo’s met 32 en 36 weken, er wordt wel elke 3 weken vanaf week 24 aan mijn buik gevoeld om ook de grootte te schatten wat jij zegt. Vind het wel gek dat ze dat niet doen bij jouw controles?
één maand geleden
Reactie op max1987
Ik heb a.s. dinsdag een 28 weken groei echo staan (al ben ik dan 29 weken), volgens mij met 32 en 36 weken nog 1, al weet ik die laatste niet zeker. Bij mij is het dit keer wel een combi met een late ontdekking van de zwangerschap (17 weken pas eerste echo bij verloskundige) maar ik kan mij dit ook nog herinneren van de vorige 2 zwangerschappen.
Ik vind het alleen wel bijzonder om te horen dat jij medisch bent. Ik ben dat bij alle 3 niet geweest (hopelijk blijft dat nu ook zo) en vorige 2x gewoon thuis bevallen met bijna 41 weken (wat ik nu ook hoop te doen)
Ik wordt elke controle bij de verloskundige even "gevoeld" en bloeddruk gemeten.
Heeft dat misschien te maken met dat ik de suikers onder controle heb met en aangepast dieet?
één maand geleden
Reactie op max1987
Met 28 weken (in mijn geval met 27+3) en 31/32 weken en de laatste met 35 weken.
Na 35 weken doen ze hier geen groeiechos meer omdat de metingen dan niet meer nauwkeurig zijn
één maand geleden
Reactie op max1987
Ik ben 28 weken. Ik heb een groei echo gehad met 27 +4 dacht ik. Ik heb over twee weken weer een staan. Elke twee weken heb ik er een.
Ik heb het geluk dat ik de combinatie eigen verloskundige heb en ziekenhuis.
Bij verloskundige heb ik echo’s en even bijkletsen hoe het gaat. En ziekenhuis doen ze alles meten en berekenen. Onze baby zou volgens hun in ziekenhuis 1400gr zijn wat mijn verloskundige al zegt maak je niet druk het is een schatting.
In ziekenhuis zijn ze heel negatief en zetten op alles druk. Haat dat zo erg.
één maand geleden
Reactie op Dylana1407
Ik ben 28 weken. Ik heb een groei echo gehad met 27 +4 dacht ik. Ik heb ove ...
Echt verschrikkelijk hè! Dat is precies wat ik ook ervaar. En heb al vaker gehoord ( van o.a. vk) dat het gewoon een geld kwestie is. Gelukkig weet ik nu dat ik ook zelf een eigen keus heb en dat ik gewoon aan kan geven als het me niet bevalt bij echo gynaecologie bijvoorbeeld.
Wat mijn ervaring nu is, is dat er geen enkel verschil is tussen vk en gyn. Enige is dat je bij de gyn een nummer bent en bij de vk een persoon.
één maand geleden
Reactie op max1987
Ik moet insuline spuiten, dat is waarschijnlijk het verschil.
Dat vermoeden had ik inderdaad al maar wordt nu bevestigd😉
Maar als het jou niet duidelijk is en je graag meer duidelijkheid wilt, zou ik hier gewoon naar vragen. Hoeveel echo's de planning is ongeveer, waarom en waarom wordt er niet gevoeld?
Als je iets niet weet gewoon vragen is mijn ervaring. Volgens mij gaan artsen er wat dat betreft soms vanuit dat alles vanzelfsprekend is
één maand geleden
Reactie op laurajohn
Nee, ze hebben bij gewoon verteld dat ik na 2 uur moet prikken. En als dat ...
Een keer hagelslag is prima hoor zolang je waardes goed zijn. Ik eet elke dag wel een beetje chocolade, waardes blijven er prima onder en anders hou ik het niet vol 😂
één maand geleden
Reactie op Littlemanmay2022
Een keer hagelslag is prima hoor zolang je waardes goed zijn. Ik eet elke d ...
Ohja tweede keer zwangerschapsdiabetes hier, eerste baby was 2870gr dus hartstikke prima.
één maand geleden
Reactie op laurajohn
Hahaha wat fijn. Ik koop al een tijd die hagelsag van cereal. Daar zit 88% ...
Ideaal! Ik heb nu yoghurtbark gemaakt met pure chocolade er op, maar ik sneak heel soms ook wel een kikker of muisje naar binnen 😂😂
één maand geleden
Vandaag getest op zwangerschapsdiabetes en later op de dag gebeld door de verloskundige. Mijn waardes waren "aan de hoge kant" en ik moet vrijdag naar een diëtiste.
Ik was wel een beetje verbaasd, mijn glucose is eerder getest (niet nuchter) en toen was het juist aan de lage kant. Daarbij heb ik geen symptomen, kindje is bij iedere meting gemiddeld, ik ben niet erg vermoeid of dorstig, plas niet bijzonder veel.
Voel me ook erg schuldig naar mijn kindje, ik probeer alles zo goed te doen. En erg angstig om blijvende diabetes te krijgen. :(
één maand geleden
Reactie op SkadiSkar
Vandaag getest op zwangerschapsdiabetes en later op de dag gebeld door de v ...
Waarschijnlijk de waarde na 2 uur wat verhoogd.
Dat hoeft niets te zeggen hoor. Hier bij de eerste vals positief getest.
Als je al wat spanning had voor de test, slecht geslapen hebt, of wat verkouden was kun je al iets te hoog scoren