12 Reacties

Ik had echt meer rust moeten nemen. Dus doe dat vooral wel! Hier ging ik in de kraamweek gelijk weer heel het huis door. De was doen, lang staan, veel bukken en tillen van de oudere kids. Ook langer dus last gehad van bekkenpijn en vloeien. Nu na 16 dagen word dat wel echt minder. Maar heb hier dus helemaal niet op mijn herstel gelet. Kan ook moeilijk niks doen😅

gisteren

Zaterdag bevallen en gisteren mijn peuter alweer getild en veel te veel door het huis gelopen. Vandaag heb ik daar wel een klap van gekregen en kan ik bijna niks meer. Ben 2 liter bloed verloren dus dat begin ik nu ook wel te merken, mijn kracht is nu bijna weg. Vind het heel moeilijk om hier aan toe te geven eerlijk gezegd. Wil steeds even wat pakken of even iets tussendoor doen, maar alles bij elkaar is natuurlijk weer teveel.. moet hier echt nog even mijn draai in vinden qua herstellen en meer rust pakken juist. Frambozenbladthee blijf ik ook nog even drinken en ga toch elke dag ook even buiten in de tuin zitten voor wat frisse lucht, ik merk dat dit mij ook goed doet

gisteren

Ben vrijdag bevallen en was de dag erna al vrij mobiel. Ik ga gewoon de trap op en af en loop door het hele huis. Qua dingen doen in huis doe ik wel rustiger vergeleken met de vorige keer. Toen deed ik al snel de was, stofzuigen, koken enz. Kreeg toen ook in de eerste week een zwaar gevoel van onder. Nu doe ik alleen indien nodig de woonkamer/keuken opruimen. Koken ga ik vandaag mee beginnen maar dat vind ik juist ontspannend en leuk om te doen. Het optillen van mijn peuter van 3 weiger ik te doen maar dat hoefde gelukkig al niet vaak.

gisteren

Ben 13 dagen geleden bevallen. En idd het zelfde beetje als jij. Ik ben gewend om 100 trappen op een dag te lopen (slaapkamer ene verdieping, wasruimte op zolder en woonkamer beneden) maar dat doe ik echt niet meer. Wel ben ik down under goed aan het genezen. Hechtingen zijn er 5 dagen geleden uit gehaald en had na 24 uur al gelijk verlichting. Het vloeien merk ik niet als ik te veel doe maar wel de druk idd. We moeten echt onthouden dat we bv het huis later schoon kunnen maken en veel uit handen moeten geven. Je kan blijvend letsel oplopen als je niet goed hersteld. Het is enorm lastig, maar dit kunnen we ook!

gisteren

Mijn bevalling (duurde 6,5 uur) is nu 11 dagen geleden. Heb daarbij veel bloed verloren, mn stuitje gekneusd en een 2e graads ruptuur opgelopen. Al met al best pittig dus! Ik vind het herstel erg lastig. Ik moet echt rustig aan doen, kan nog niet ver lopen en lang staan/bukken doet nog pijn aan mn stuit. De muren komen inmiddels echt op me af (ik ben 2x buiten geweest, maar voel dat de dag erna direct) en ik heb het gevoel dat m’n dagen alleen maar bestaan uit slapen, voeden (borstvoeding), zelf eten en douchen. En dat elke dag weer opnieuw….. Ik ben best wel jaloers op m’n man die gewoon boodschappen kan doen, kan werken, de was doen en alle andere klusjes in en om huis. Ik mis dat echt!

gisteren

Hier nu 17 dagen pp en eerlijk gezegd helemaal niet gelet op herstel en rustig aan doen… Mijn man is na 1 week weer gaan werken en al het boodschappen doen, huishouden etc komt gewoon bij mij terecht. Kraamzorg heb ik maar minimale uren gehad ondanks dat het onze eerste baby was, dus ook daar heb ik weinig kunnen rusten helaas. Verloskundige kwam op kraamvisite en zei dat ik moest oppassen dat ik onze trap niet vaker dan 2-3 keer op liep. Dat zei ze nadat ik al zo’n 6 keer op en neer was gegaan haha. Enige wat ik merk is dat mijn onderkant/rondom baarmoeder een beetje beurs voelt als ik veel heb gedaan. Ik begin wel de laatste dagen een beetje te twijfelen of ik er goed aan heb gedaan om al zo snel zo veel te doen en te wandelen 😂

gisteren

Hier 14 dagen geleden bevallen, en vergeleken met toen gaat het wel goed.. maar die bekken 🙈Doe echt best rustig aan, 4 dagen boven gebleven en nu 1x per dag op en neer.. mn partner doet veel. Juist stil staan is pijnlijk, vind ik irritant want kan geen luier verschonen zonder pijn. Herkenbaar? Een rondje van 5min buiten is de max...

gisteren

Hier ook een 2e graads ruptuur en veel bloedverlies. Maar was na 5 dagen volledig op de been. Ik voelde me 2 dagen na de bevalling al 100x beter en kon het dus ook niet laten om gewoon eruit te gaan de eerste dagen dat ik wel meer bloedverlies had maar ook dat werd snel minder

18 uur geleden

Goed, ik had geen hechtingen gehad alleen een klein schaafwondje. Onze dochter is vandaag 8 dagen.ik bloed ook bijna niet meer. Tuurlijk moet ik nog rustig aan doen. En ik heb de eerste paar dagen wel onzettende naweeën gehad omdat de bevalling snel ging. Maar verder gaat het goed.

18 uur geleden

Ik ben nu 2 weken pp en ik doe alles weer sinds 1,5 week. Zodra ik vuilniszakken etc til vloei ik wel weer veel maar goed, heb een dreumes en een peuter rondlopen en man is weer aan het werk dus heb vrij weinig keuze 🫢

10 uur geleden

Hi ik probeer af te wisselen, trappen te vermijden en ook veel rust te pakken. Gister was mijn bekkenfysio er en ze zei dat ik snel teveel doe. Vooral het zware gevoel van onder is een teken van teveel. Ze heeft mij een soort richtlijn gegeven wat herstel en wat ik kan doen aan bewegen. Vergelijk jezelf vooral niet met anderen, de een is fitter dan de ander en het kan ook zijn dat je teveel spanning op je bekken hebt. Hierbij het schema, misschien heb je er wat aan☺️, maar voel vooral aan wat gaat! Wandel opbouw schema (richtlijn): 12-14 dagen postpartum: 10 min max per dag Week 3-4 postpartum: 15-20 min, 4-5x per week Week 5 postpartum: 20-25 min, 4-5x per week Week 6 postpartum: 30 min, 4-5x per week Na 6 weken rustig aan per week opbouwen vanaf de 30 minuten. 4-5x per week. Draagzak liever pas vanaf weer 6 buitenshuis gaan inzetten, wandelwagen is uiteraard geen probleem. Ps. Bij mijn eerste kindje heb ik niet zoveel rust gepakt want ik vond dat ik fit moest worden en door te wandelen etc ik wel fitter zou worden.. resultaat: veel bekken klachten, 6-7 maanden niet kunnen sporten en eerste 10 maanden met pijn in de nacht m’n bed weer in na een voeding.

5 uur geleden

Twee weken geleden bevallen, wilde starten met wandelen maar heb nu griep samen met mijn peuter…🙈 lekkere timing