14 Reacties

3 weken geleden

Ik zou echt een kolfconsult aanraden na je bevalling. Kolven zijn behoorlijk duur en waar de één er veel uitkrijgt met een bepaalde kolf krijgt de ander er helemaal niks uit en dan kan je een nieuwe kopen. Tevens wordt er aangeraden de eerste 6 weken niet te kolven ivm met de voeding die afgestemd wordt op je kindje. Mocht het echt noodzakelijk zijn heb je een veel krachtigere kolf nodig die je huurt bij de kraamzorg of in het ziekenhuis.

3 weken geleden

Ik zou als ik jou was ook geen kolf kopen van te voren. Deze fout heb ik de eerste keer wel gemaakt en heb toen een enorme miskoop gedaan. Zoiets is heel persoonlijk en iemand anders kan jou niet aanraden wat voor hun wel werkt, maar voor jou misschien niet. Verhuurt jouw kraamzorg toevallig geen Borstkolven? Dat doen ze vaak wel en kun je ze even testen, voordat je ze koopt. Anders kun je online ook huren via Medipoint etc. Je zou het zelfs vanuit het ziekenhuis kunnen huren mocht het echt meteen nodig zijn

3 weken geleden

Een goede kolf is zo persoonlijk! Met welke reden wil je de kolf kopen? Als het is om je productie op gang te brengen, is dat niet nodig. Dat gebeurt pas op dag 2-4 als de placenta geboren is. Mocht t niet lukken, kun je via diverse organisaties een Medela Symphony huren. Dit is echt de kolf der kolven om je productie op gang te brengen. Mocht t zijn zodat je partner ook kan voeden, wacht er dan mee tot na de bevalling/kraamperiode. Idealiter start je pas 4-6 weken na de bevalling met kolven. Als je partner bang is dat hij geen band opbouwt met je kindje, is die angst nergens voor nodig. Onze dochter is een behoorlijk papa's kindje, ondanks 1.5 jaar bv. M'n vriend knuffelde veel, veel huid op huid, kleedde haar aan, deed badjes etc

3 weken geleden

Ik weet niet goed of ik het goed doe, maar bij mijn 1e kwam het te weinig op gang. Ben nu van plan prenataal met de hand te kolven vanaf week 36. Heb wel een handkolf van medela gekocht voor 24 euro ofzo. Dacht dan heb ik in elk geval iets in huis mocht het nodig zijn om de productie op te krikken en de huurkolf er nog niet is. Een echte elektrische kolf ga ik pas aanschaffen als de productie goed op gang is en we met oefenen van flesjes beginnen. Dus rond de 4-6 weken.

3 weken geleden

Reactie op snoeltje91

Ik weet niet goed of ik het goed doe, maar bij mijn 1e kwam het te weinig o ...
Mijn verloskundige is ook lactatiekundige en ik had haar gisteren toevallig om advies gevraagd. Ze gaf aan dat prenataal kolven eigenlijk alleen zinvol is als de borstvoeding na de bevalling wel goed lukt alleen net even wat bijvoeding nodig is. Anders ben je toch zo door je voorraad heen dus dat zet geen zoden aan de dijk. Het zou geen effect hebben op je productie na de bevalling (niet positief en niet negatief), dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik heb er dus voor gekozen om pas na de bevalling te kijken hoe het loopt. Scheelt een hoop gedoe tot die tijd terwijl het weinig oplevert 😅

3 weken geleden

Reactie op snoeltje91

Ik weet niet goed of ik het goed doe, maar bij mijn 1e kwam het te weinig o ...
https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-december-2025/borstvoeding-topic-xln5AVd?utm_source=24Baby&utm_medium=app misschien heb je hier wat meer aan? Goede kennis kan ervoor zorgen dat de bv deze keer wel lukt 🙂 Prenataal kolven zegt helaas niks over je productie na de bevalling, is vooral om bijvoeden met kv te voorkomen bij bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes of na een inleiding. Schakel tijdig hulp in en lees je goed in. Succes!

3 weken geleden

Voor goede en betrouwbare informatie over borstvoeding is het boek “Positief over borstvoeding” echt een aanrader! Het is best een dikke pil, maar je kan per onderwerp lezen welke informatie voor jou relevant is. En on topic: ik had altijd de meeste opbrengst met mijn medela swing, maar heb ook een kolf van Elvie en van Philips Avent gebruikt en die vond ik comfortabeler. Het is heel persoonlijk wat voor jou het fijnst is en wat het meeste opbrengst geeft. Als je een handsfree kolf wil dan zou ik er op letten dat je een wat platter model kiest, want sommige modellen zijn zo bol dat ze niet echt in je bh of onder je kleding passen. Van die extra foefjes zoals een verwarmde kolf, een kolf met extra trilling/massagestanden of een kolf met app zou ik lekker links laten liggen. Dat voegt in mijn beleving allemaal weinig toe.

3 weken geleden

Jaa dankjewel! Heb mij op zich wel goed ingelezen. Ik wil prenataal gaan kolven omdat de vorige keer mijn dochter teveel was afgevallen en uitgedroogd dat er gelijk een plons kv in moest. Dit was het begin van het einde van het borstvoedingsavontuur. Dit wil ik dit keer hopelijk voorkomen door eventueel te kunnen bijvoeden met wat spuitjes colostrum.

3 weken geleden

Ik heb heel uitgebreid dingen uitgezocht over kolfen. Zelf vind ik voor kolfen een hoge productie belangrijk. Daarbij wordt sneller gezegd dat de kolf die ja an vast moet houden of met een speciale bh gebruikt effectiever kolfen omdat het vaccuum/pasvorm meestal beter is dan de handsfree versies. Maar het is wel erg fijn om die optie te hebben als je onderweg wilt kolfen bv en dimgen wil kunnen doen. Zo hebben Philips en medela opties om bedoe te combineren dus de hands on en handsfree schalen. Dan gebruik je de hands-on versie als hoofdkolf voor de hoge productie en de handsfree voor de praktische momenten. Dus ik ga voor een van deze. Persoonlijk neig ik dan naar de Philips omdat deze zachtere siliconen schalen heeft maar in theorie zou de medela maxi of freestyle nog net wat beter moeten zijn. En de spenen van Philips ( of lasinoh ) zouden het beste zijn mbt combi met borstvoeding. Maar bovenstaande zijn natuurlijk wel obv mijn persoonlijke voorkeur van productie boven mobiliteit en bij voorkeur dan dit kunnen combineren met dezelfde motor is dan wel erg praktisch:)

3 weken geleden

Reactie op Zoë_

Ik heb heel uitgebreid dingen uitgezocht over kolfen. Zelf vind ik voor kol ...
Ik vond van medela en Philips Avent de Avent ook comfortabeler, maar deze was wel lastiger om met een voedingsbh te combineren. Dit was zo omdat de schilden niet los kunnen van de dop. Bij de medela kolf kan dat wel en dat maakt dat je een strakkere kolfbh kan dragen (ik had die van medela zelf) en dat alles daardoor beter op z’n plek blijft zitten. Misschien is dit nog handige info bij je keuze!

3 weken geleden

Reactie op Zoë_

Ik heb heel uitgebreid dingen uitgezocht over kolfen. Zelf vind ik voor kol ...
En dan kan het nog zijn dat deze kolf niet bij jou past. Als er 1 kolf zou zijn die voor iedereen het beste werkt, werd de rest niet meer verkocht 😋. Helaas werkte de Philips speen bij ons voor geen meter. Het is dus echt kind en moeder afhankelijk 🙂

3 weken geleden

Reactie op Mama van N 🤍

En dan kan het nog zijn dat deze kolf niet bij jou past. Als er 1 kolf zou ...
Ohh ja ook dat nog. Wel echt lastig hoor. Je weet pas of het werkt als je het probeert. Werkt het niet heb je veel geld weggegooid want je kan t niet meer terug doen. Vind dat wel echt lastig hoor. Wil echt graag een miskoop voorkomen

3 weken geleden

Reactie op Eevee_

Ik vond van medela en Philips Avent de Avent ook comfortabeler, maar deze w ...
Zeker handig, dankjewel!! Maar het hogere comfort lijkt me ook wel fijn en evt flesjes kunnen gebruiken ook direct van Philips? Weet niet of dat in de praktijk ook echt een toegevoegde waarde heeft? Had namelijk ook begrepen dat de lasinoh speentjes nog beter zouden zijn dan de Philips. Wel beide speciaal bedoeld boor combi met BV. Heb je daar nog tips voor? Hoe mega handig is dat en gebruikt je dat bv bij Philips ook de flesjes gebruiken voor het voeden. Ergens denk ik ja meestal gebruik je ook uit de vriezer denk ik? Of ligt enorm aan de momenten waarop je kolf en gekolfde voedingen geeft? Vind het lastig hoor nog geen idee hoe het gaat lopen en al deze dingen moeten bedenken haha

3 weken geleden

Reactie op Zoë_

Ohh ja ook dat nog. Wel echt lastig hoor. Je weet pas of het werkt als je h ...
Dan zou ik echt voor een kolf consult gaan. Kostte mij €45 ofzo, maar wel daardoor een goede kolf aangeschaft. Ik dacht, door alle lovende reacties, voor een Medela te gaan. Kwam alleen amper iets uit. Youha was 't juist wel voor mij. Ik kreeg daarbij ook uitleg over borstvoeding en kolven, plus hoe de fles geven. Helaas willen veel marketeers je doen geloven dat hun fles het allerbeste is bij bv. Is helaas echt een goede verkooptruc. Lansinoh, dr Brown en Difrax worden vaak goed gepakt, maar niet bij alle kindjes helaas. Dus zou daar echt nog geen voorraad aan flessen van kopen. Ik had Difrax bewaarbakjes voor verse melk, gewone bewaarzakjes voor bv voor diepvries melk. Dan kun je veel meer kwijt in de vriezer tov bakjes, al zijn er veel die daar juist voorkeur aan geven