9 Reacties
13 uur geleden
Gevalletje groei speurtje. Mijn dochter is morgen 6 weken en is ook erg onrustig in de avond net als overdag.
13 uur geleden
Reactie op DiscreteVogel306711
Gevalletje groei speurtje. Mijn dochter is morgen 6 weken en is ook erg onr ...
Hij heeft het dus al sinds zijn geboorte dat hij 鈥榮 avonds onrustig is en voor enkele uren. Alleen merk ik dat de afgelopen week het patroon echt op de avond valt. Kan het dan nog steeds een groei speurt zijn?
12 uur geleden
Reactie op Linda G.
Hij heeft het dus al sinds zijn geboorte dat hij 鈥榮 avonds onrustig is en v ...
Dit is wat internet er over zegt.
Ja, baby's van 5-6 weken maken vaak hun eerste grote mentale groeispurt door, bekend als "Sprong 1: De wereld van sensaties". Tijdens deze periode (rond week 5) worden hun zintuigen actiever, waardoor ze alerter worden en meer op prikkels reageren, maar ze kunnen daardoor ook huileriger, hangeriger en humeuriger zijn.
Wat gebeurt er tijdens deze sprong?
Ontwikkeling van zintuigen: Zicht, gehoor en tastzin maken een snelle groei door, waardoor ze meer op beweging en geluiden reageren.
Meer prikkels: De wereld ervaren als nieuw en intens, wat kan leiden tot overprikkeling.
Gedragsveranderingen: Je baby kan onrustiger zijn, slechter slapen of juist meer willen drinken (regeldagen).
Hoe herken je het?
Meer alertheid op de omgeving.
Meer huilen, hangerigheid of humeurigheid.
Veranderingen in slaap- en eetpatronen.
Wat kun je doen?
Bied rust en vermijd te veel prikkels.
Troost je baby en reageer op de behoefte aan nabijheid.
Gebruik eenvoudige, duidelijke prikkels, zoals een fel speeltje bewegen binnen de 30 cm zichtlijn, om de zintuigen te oefenen.
De 'sprong' duurt meestal een paar dagen tot een week en is een normaal onderdeel van de ontwikkeling.
Mijn kleine meid drinkt nu ook veel meer en is bij veel prikkels niet echt meer stil te krijgen. De laatse paar dagen huilt ze ook heel veel en het maakt niet uit wat je dan doet op dat moment is even niks goed. Je kunt dan alleen maar proberen ze bij je te houden en ze te kalmeren.
6 uur geleden
Klinkt inderdaad als clusteren. Ons zoontje heeft dit ook, en onze oudste heeft dit destijds ook gedaan, alleen deed hij dit 鈥榮 nachts 馃ゴ. Nu is her van een uur of 4 tot 7 ongeveer meestal. Het gaat ook niet altijd om meer willen drinken, maar vooral sabbelen, knuffelen, geborgenheid etc. Gewoon aan toegeven door de borst aan te bieden en te knuffelen 馃槉 het wordt vanzelf minder, maar het is wel even pittig soms!