108 Reacties

vorige maand

Vanaf week 37, liefst week 38 (zei m’n verloskundige) dit omdat als het de bevalling opwekt; je merkt verschil tussen baby’s die met 37 weken zijn geboren en met 38 weken. Maar bespreek dit altijd eerst met je verloskundige!

vorige maand

Ik heb deze folder via mijn gynaecoloog gekregen tijdens mijn consult over borstvoeding. Hier werd inderdaad ook aangegeven dat is net zoveel/minder oxytocine aanmaakt als dat je seks zou hebben. En seks wordt indirect ook niet afgeraden (mits je dat is gezegd om wat voor reden dan ook)

vorige maand

Even met je vk of gyn bespreken ik mag vanaf week 36 kolven maar wel handkolf

vorige maand

Niet. Volgens lactatiekundige ook niet nodig. Ik voel me er zelf ook niet prettig bij al dat gewroet aan m’n borst voordat kind er is. En dat terwijl ik al 2x ruim 9 maand borstvoeding gegeven heb😆 lijkt mij toch altijd dat je juist zoveel mogelijk wilt aanleggen om je productie na de bevalling op gang te brengen? Bijvoeden is echt bijna nooit nodig, ben bang dan ik er dan te snel naar grijp want moeite voor gedaan

vorige maand

Ben nu 32 weken en van de week liep het er gewoon uit, had weinig tot geen stimulatie nodig. Dus ik heb het gewoon opgevangen en heb nu zo’n 1,5ml in de vriezer liggen. Als het er toch al uitkomt denk ik ‘prima!’, maar ik ga het zeker nog niet zelf opwekken en actief kolven. Dat wil ik vanaf 37 weken langzaam proberen (als ik vaginaal mag bevallen, zoals het er nu naar uit ziet zal het waarschijnlijk een keizersnede zijn ivm placenta praevia marginalis).

vorige maand

Dit is mijn tweede zwangerschap en ik ben nu bijna 35 wk. Ik word wss ingeleid bij 37/38 wk en het loopt er bij mij ook uit. Ik heb van haaka voorgesteriliseerde opvang buisjes gekocht en van het door de dag heen hierin op. Dat is ongeveer om de 4 dagen dat ik een buisje open maak en dan binnen 24 uur is deze wel al vol. Ik heb nu 3 buisjes sinds 2 weken. Vorige keer kwam mijn melk bij dag 4 pas echt op gang. Nu heb ik iig iets achter de hand ipv kunstvoeding

vorige maand

Reactie op flé

Dit is mijn tweede zwangerschap en ik ben nu bijna 35 wk. Ik word wss ingel ...
En wat ik qua info had gevonden is dat je per borst vijf min kan kolven met je hand max 15 min per kant. Met een veilige olie kun je je borst masseren en helpt het ook als je bijv. net uit de douche komt icm warmte.

vorige maand

Ik ga dit vanaf volgende week (week 37) doen ivm dat het de vorige keer moeilijk ging met aanhappen. Zo heb ik hopelijk minder stress omdat er al wat in de vriezer ligt, plus is de tepel al wat meer gevormd. Daarvoor ben ik nu ook tepelvormers van medela gaan dragen.

vorige maand

Mijn verloskundige geeft inderdaad aan vanaf 38 weken. Ben nu 35+5. Maar tot nu toe heb ik echt 0.0 lekkende borsten of dat er überhaupt iets uitloopt. Dus ik begin langzaam de vraag te krijgen of ik wel geschikt ben voor borstvoeding? 😅#1ezwangerschap

vorige maand

Reactie op Babywensbijcf

Mijn verloskundige geeft inderdaad aan vanaf 38 weken. Ben nu 35+5. Maar to ...
Lekkende borsten zegt niks. Vaak is dit ook bij vrouwen die al een kind hebben gekregen. Ik heb bij mijn afspraak te horen gekregen dat het vooraf kolven ook niks kan opleveren aangezien het normaal pas opgang komt zodra de placenta eruit is. Dat is een ‘natuurlijk’ proces. Daarom raden de meeste ook pas aan vanaf 37/38 weken omdat het harde buiken en bevalling zou kunnen opwekken bij overmatig proberen. Maar het zegt niks dat je borsten wel of niet lekken 😊 voor het prenataal kolven moet je ook je borsten ontzettend stimuleren.

vorige maand

Reactie op R01B

Lekkende borsten zegt niks. Vaak is dit ook bij vrouwen die al een kind heb ...
Okee dankje voor je antwoord! Maar het lijkt momenteel haast dat het moet of mode is, het prenatal kolven. Ik hoor zoveel mensen erover, ook de verloskundige en de kraamzorg begonnen erover. Maar als er uiteindelijk niks komt, dan komt er niks toch?🙈

vorige maand

Reactie op Babywensbijcf

Okee dankje voor je antwoord! Maar het lijkt momenteel haast dat het moet o ...
Ik heb bij mijn eerste nooit prenataal gekolfd en ben het nu ook niet van plan. Borstvoeding kwam prima op gang. Het is echt niet nodig.

vorige maand

Reactie op Babywensbijcf

Bij mij werd er juist gezegd dat het echt bij specifiek redenen is. Diabtes, kan op vroeggeboortes, meerlingen, borstoperaties gehad etc etc. Bij mij werd er gezegd dat het mag maar niet nodig is. Meeste doen het vooral voor de ‘2e nacht’ omdat die vaak als horror verhaal verteld wordt terwijl ze mij juist aanraden om dan genoeg aan te leggen inplaats van het opgevangen colostrum te geven (mits dus daar bovenstaande reden voor is) En nee simpel zat is als er niks komt komt er niks en dat zegt niks voor na de bevalling. Het is eigenlijk echt dat ze het aanraden voor mensen met een specifieke reden waardoor het opstarten of aanleggen eerst wat moeizamer zou gaan.

vorige maand

Ik mag het vanaf week 37 doen. Vorige zwangerschap ook gedaan. Voor mij was dit heel prettig, omdat mijn borstvoeding heel moeilijk op gang kwam. Heel veel gebruik kunnen maken van het opgevangen colostrum, zodat ik net wat meer de ruimte kreeg om het op gang te laten komen. Heb hierdoor net geen kunstvoeding hoeven te gebruiken. Het verschilt enorm per persoon hoe goed het op gang komt. Ik had graag gewild dat het zo snel op gang kwam. Dit kun je alleen helaas niet van tevoren weten. Uiteindelijk alles goedgekomen met een beetje geduld en heel veel aanleggen 🥰.

vorige maand

Reactie op Babywensbijcf

Nee joh, ik heb het bij mijn eerste zwangerschap ook niet gedaan. Moet niets

vorige maand

Reactie op Babywensbijcf

Ik heb 't bij de oudste nooit gedaan, had binnen 28 uur al mega stuwing en lekte binnen 2 dagen na de bevalling al liters melk voor m'n gevoel. Uiteindelijk 1.5 jaar gevoed. Goede kennis over de borstvoeding gaat je veel meer opleveren, dus zorg ervoor dat je je goed inleest 🙂

vorige maand

Sowieso wilde ik niet zeggen dat iets moet he? Bij mij zijn er indicaties waarom we er voor gaan in overleg met gyn! Maar ik heb nu niet gelezen hoevaak haha! Wel hele discussie over al dan niet, en is geen goed of fout en voorspeld niks idd :) iedereen doet wat voor zich werkt. Kan iemand delen of dit 1x per dag mag? En idd als je harde buiken krijgt; beter even stoppen maar dit voel je uiteraard wel aan!

vorige maand

Reactie op R01B

Bij mij werd er juist gezegd dat het echt bij specifiek redenen is. Diabte ...
Inderdaad vaak bij specifieke redenen. Ik heb bijvoorbeeld weinig klierweefsel en kan niet volledig borstvoeding geven. Zo heb ik een plan gemaakt met de lactatiekundige om prenataal te 'kolven' (paar druppels colostrum proberen op te vangen) voor de eerste dagen maar niet te veel van verwachten. Je gaat in ieder geval geen volle zakken in de vriezer krijgen helaas 🫤 Het zegt ook helemaal niets over hoe het na de geboorte gaat omdat het proces dan weer opnieuw begint 😊

vorige maand

Oh en la leche League is voor vragen over borstvoeding fantastisch! Staat eventueel ook een heel artikel op over hoe en wat 😊