10 Reacties

3 weken geleden

Ik heb precies hetzelfde. Heb de vorige keer wel een knip gehad. Toen alsnog doorgescheurd. De knip duurde veel langer met genezen. Was ook helemaal opgezet. Als het even kan kies ik deze keer niet voor een knip (was de vorige keer wel nodig voor de baby)

3 weken geleden

Hoi! Tijdens mijn eerste bevalling heb ik ook een totaal ruptuur gehad, bij mijn 2e bevalling werd ook geadviseerd om een preventieve knip te doen, ik heb dit toen ook gedaan en ik heb er persoonlijk geen spijt van gehad. Ik weet natuurlijk niet hoe het had afgelopen zonder de knip maar het herstel van de knip was echt peanuts vergeleken met de totaal ruptuur dus dat was voor mij al een win:-) Nu op naar de 3e bevalling en hopelijk ook deze zonder totaal ruptuur! Succes met je keuze!

3 weken geleden

Reactie op Kaar375864

Ik heb precies hetzelfde. Heb de vorige keer wel een knip gehad. Toen alsno ...
Ja ik vind het lastig bij de nacontrole van mijn eerste gaf de verloskundige ook aan dat het ook deels hun fout was omdat ik de kleine er te snel uit perste (heb 10 min geperst) en omdat het zo snel ging ze het hoofdje niet tegen hebben gehouden waardoor het dus zo ver uitgescheurd was. Dus daarom denk ik als ze dat nu wel goed doen zal het toch best meevallen. Maar vind het moeilijk

3 weken geleden

Reactie op Shjb

Ja ik vind het lastig bij de nacontrole van mijn eerste gaf de verloskundig ...
Ja ingewikkeld he. Bij mij kwam het juist omdat het ontzettend lang duurde

3 weken geleden

Ik had bij de eerste een subtotaalruptuur en bij de tweede alleen een normaal scheurtje. Daar had ik echt geen last van en het herstel ging ook snel. Bij mij kwam de subtotaalruptuur ook doordat het te snel ging (de scheur ontstond ook echt bij de laatste wee waarbij de baby geboren werd). Bij de tweede had ik een heel gecontroleerde uitdrijving en ik denk dat de schade mede daardoor beperkt is gebleven. Misschien kan je nog afspraken maken over wanneer je wel/geen knip zou willen? Bij mij werd het ook geadviseerd, maar ik heb gevraagd of ze het alleen wilde doen als ze op het moment zelf dacht dat het echt nodig zou zijn. Ik heb dus niet vooraf al besloten, maar gevraagd om in het moment te beslissen. Je weet natuurlijk achteraf nooit of dat het verschil heeft gemaakt, maar bij mij heeft het goed uitgepakt! En echt niet alles hoeft vooraf al helemaal vast te staan 馃槉

3 weken geleden

Ik heb bij de vorige ook een totaalruptuur gehad, en nu getwijfeld of ik in zou stemmen voor de knip. Wat mij uiteindelijk heeft doen besluiten om wel voor de preventieve knip te gaan waren de volgende argumenten van de gynaecoloog: - kans op levenslange incontinentie van ontlasting bij herhaling. - preventief knippen werkt anders dan knippen bij noodgeval. Dat laatste geeft alsnog kans op inscheuren ivm de druk van het hoofdje die er dan al is, kies je voor preventief (dus bijvoorbeeld in het begin van de perswee毛n) dan is er voldoende ruimte en geen druk waardoor de kans op alsnog scheuren zo goed als weg is. Ik denk bij mezelf, liever een paar weken ongemak van de hechtingen dan levenslang ongemak door incontinentie. Die paar weken kom ik wel door met koelen.

3 weken geleden

Hoi! Ik had bij mijn vorige bevalling een 3c ruptuur en kreeg nu hetzelfde advies! Ik snap je worsteling heel goed en heb ook heel lang getwijfeld en getobt. Vooral omdat de werking van de knip discutabel is en ziekenhuizen hier verschillend mee omgaan. Enige advies is dat je je gevoel moet volgen zodat je met zoveel mogelijk vertrouwen je bevalling tegemoet kan gaan. Ik had bij de 1e ook een supersnelle persfase van een kwartier. Ondanks dat ik het probeerde tegen te houden, gecontroleerde ademhaling, warme washand & geen grote baby met 39 weken ook een totaalruptuur. Hierdoor heb ik veel angst dat het weer gebeurd bij een vaginale bevalling. En dan niet eens weer de pijn maar het risico op incontinentie vond ik heel zwaarwegend hierin. Ik ben uiteindelijk in samenspraak met m'n gyneacoloog op een geplande keizersnede uitgekomen. Ik had enorm veel behoefte aan zekerheid, vond de totaalruptuur en maanden herstel echt zwaar en kon onvoldoende vertrouwen halen uit de knip. Snap dat niet iedereen hiervoor kiest, een kz is ook niet niks maar mij gaf dit het meeste rust omdat ik dan zeker weet dat ik geen 2e totaalruptuur met risico op incontinentie. Maar ieders gevoel is anders hierin! Ik wens je veel wijsheid en hoop dat je een keuze kan maken waarin je de meeste rust en vertrouwen kan vinden! <3

3 weken geleden

Reactie op Anne-Lotte1994

Hoi! Ik had bij mijn vorige bevalling een 3c ruptuur en kreeg nu hetzelfde ...
Oh dat is top dat je hierin een keuze kreeg. Helaas is dit voor mij niet echt een keuze want dan kan mijn vriend er niet bij zijn die gaat dan gegarandeerd knockout die kan niet tegen operaties. Dit zou voor ons alleen de keuze zijn in uiterste noodzaak. Mijn herstel van de ruptuur was echt heel snel en zonder complicaties dus daaraan ligt het niet het is vooral dat hechten dat vond ik 10x erger dan de hele bevalling en mijn lichaam raakte compleet in shock met trillen en schudden als gevolg en vond het echt bijna traumatisch te noemen. Dus dat is ook een ding waar ik echt tegenop zie bij een knip of eventueel nieuwe ruptuur

3 weken geleden

Reactie op Shjb

Oh dat is top dat je hierin een keuze kreeg. Helaas is dit voor mij niet ec ...
Ah ja snap ik..bij mij was er nu nog restschade te zien en had nog wat meer complicaties, placenta kwam niet goed los, veel bloedverlies. Dus de keuze KZ heeft wel meerdere factoren :) Wat vervelend dat je zo hebt afgezien met het hechten!Misschien kan je deze angst nog eens bespreken met je gyneacoloog? Ik weet niet hoe het bij jou de vorige keer is gegaan maar ik ben toen onder volledige narcose op de OK gehecht (was gewoon standaard) dus dat is toen eigenlijk prettig verlopen was gewoon even kort weg en omringd door lief zorgpersoneel dus op dat stukje kijk ik niet vervelend terug want heb er niks van gemerkt. Mogelijk kan je met dit stukje nog een plan maken met je gyneacoloog om wat angst weg te nemen?

3 weken geleden

Ik heb bij de vorige een 3A ruptuur gehad. Snelle bevalling en nog geen 10 min geperst. Gisteren bevallen van ons tweede kindje, we waren nog geen uur in het ziekenhuis en met 4 min persen was ze er. Heb er helemaal niks aan overgehouden! Ik was zo bang voor weer een ruptuur en zo verbaasd dat ik nu helemaal geen scheurtje of niks heb! Ik sta sowieso niet achter een knip dus had het zelf nooit gedaan馃檲