17 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb ook de beslissing genomen om te stoppen. Alleen lukt het nog niet echt. Mijn dochtertje weigert de fles. We blijven wel volhouden en nu drinkt ze af en toe een beetje uit de fles. Maar hierdoor blijf ik nog steeds continu de borst aanbieden. Op internet kun je afbouwschema's vinden, maar ik lees graag mee in deze topic.

4 jaar geleden

Ja ervaring hier! Met m'n 2e afgebouwd na 3 maanden. Ik heb echt cold turkey afgebouwd met goed in de gaten houden of ik geen borstontsteking kreeg. Kolfde per dag een paar keer alleen de ergste druk eraf. En ik slikte a vogel pilletjes voor overgang - A Vogel famosan salvia sterk. Die moet je niet gebruiken omdat het de borstvoeding remt. Precies wat je wilt 😉 tip van een lactatie kundige. Na een week was het al echt heel erg afgenomen. Denk dat ik na 2 weken helemaal van de borstvoeding af was. Je kunt ook een schema volgen op internet. Maar net hoe snel je ervan af wilt en hoeveel moeite je ervoor wilt doen. Ik voelde goed in de douche of ik geen harde schijven had. En als het niet goed voelde kolfde ik ze even leeg, deed alles op gevoel.. succes!

4 jaar geleden

Dit schema is wel handig 😊 en oppassen voor borstontsteking, harde plekken masseren of even kolven totdat ze weg zijn ik was binnen een week ofzo melk loos..

4 jaar geleden

Bij de eerste heb ik tot een jaar gevoed en heb ik alleen s ochtends en s avonds nog de borst gegeven. En overdag de fles..

4 jaar geleden

Hier ook aan het afbouwen. Dochtertje ging steeds onrustiger drinken aan de borst en drinkt gelukzalig een flesje leeg. Ik ben begonnen met de eerste voeding in de middag. Nu de eerste in de avond. Ik probeer af te wisselen, borst - fles - borst - fles. Haal er weer een voeding af als ik geen last meer heb (duurde bij de eerste flesvervanging 3 dagen ongeveer). Maar het duurt wel lang zo, weet niet of ik het ga volhouden want geloof dat mevrouw nu helemaal voorkeur heeft voor de fles... 😅 Maar wil nog proberen voorlopig de avond / nacht / ochtend borstvoeding te blijven geven. We gaan zien of dat lukt!

4 jaar geleden

Hi, ik heb het afbouwen met kolven gedaan. Ik heb het schema aangehouden dat geadviseerd wordt door het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Daar heb ik zo'n drie weken overgedaan, maar daar kan je ook veel langer overdoen. Je kan op elke stap zolang blijven zitten als je zelf wilt (mits je productie niet uit zichzelf afneemt🙁) Goed masseren en zorgen dat je iig de druk weg kolved is heel belangrijk om geen ontstoken borsten te krijgen.

4 jaar geleden

Ik wilde bij mijn oudste dochter ook alleen een ochtend en een avondvoeding geven maar toen liep mijn productie heel erg terug. Ik begreep later dat daarom vaak wordt geadviseerd om midden op de dag ook te voeden of kolven. Hoor regelmatig verhalen dat het wel lukt hoor, dus misschien jou ook, maar houd er rekening mee dat dit kan gebeuren. Vond het zelf toen niet zo erg, voelde ook wel een beetje als een natuurlijke stop

4 jaar geleden

Onderstaand schema heb ik ook gebruikt. Midden op de dag begonnen en om en om gegeven. Als laatste de ochtend eraf. Ik heb mijn zoon al met 4 weken laten wennen aan kv waardoor hij beide altijd prima heeft gevonden. Bij weigeren kun je beginnen met flessen bv, mengen met een beetje kunst en dan steeds meer kunstvoeding en steeds minder borstvoeding erin. Zou zeker even overleggen ook met het cb.

4 jaar geleden

Reactie op Charlie

Hi, ik heb het afbouwen met kolven gedaan. Ik heb het schema aangehouden da ...
Waar vind je dit schema online..?

4 jaar geleden

Ik ben ook rond de drie maanden gaan afbouwen. Wilde het al iets eerder doen, maar dochter weigerde de fles. We hebben er daarom eerst voor gezorgd dat ze goed uit een flesje kon drinken voordat ik begon met afbouwen. Ook hebben we haar langzaam laten wennen aan kunstvoeding. Eerst mengen en daarna volledig over op kunstvoeding. Qua afbouwen heb ik één voeding per drie dagen gedaan en m’n borsten goed in de gaten gehouden wat betreft harde plekken. Ik ben begonnen met een voeding overdag. Na drie dagen pakte ik daar een tweede voeding bij. Ik probeerde zo lang mogelijk om-en-om te doen, dus een flesje en de keer daarop de borst. Ging heel erg goed op deze manier. De eerste een laatste voeding heb ik tot het laatst bewaard, maar toen ik eenmaal ook met de laatste stopte bleef er voor de eerste voeding weinig meer over. Deze heb ik dus min of meer tegelijk afgebouwd. Heb toen wel een klein beetje beurse borsten gehad (goed in de gaten gehouden!), maar dit was met een paar dagen gelukkig over. Heb tussendoor nooit gekolfd. Heel veel succes!!

4 jaar geleden

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema

4 jaar geleden

Ik ben ook aan het afbouwen. Zoontje is nu 14 weken. Gaat alleen veel sneller/makkelijker dan is gedacht had! Ben vorige week zondag begonnen en heb vandaag de derde voeding vervangen voor een fles. Heb als eerste de voeding van 16.00 eruit gehaald, toen die van 10.00 en nu die van 18/19uur. Ik heb bij de eerste stop 2 dagen last gehad van stuwing en bij de 2de voeding die eruit ging, had ik 1 avond last. Toen heb ik de druk eraf gekolfd. Ik wil de voeding van 22.00, de nacht en vroege ochtend erin houden, maar ik weet niet of dat lukt. Heb het idee dat productie al erg is afgenomen. Succes!

4 jaar geleden

Reactie op Mrs Millsite

Waar vind je dit schema online..?
Zover ik weet niet. Deze komt van WKZ zelf. Ik heb hem van een vriendin gekregen, haar zoontje lag in het WKZ.

4 jaar geleden

Reactie op Charlie

Zover ik weet niet. Deze komt van WKZ zelf. Ik heb hem van een vriendin gek ...
Ik vind dood eng om af te bouwen. 1 ik vind savonds en smorgens nog zo gezellig intiem moment. 2 ik had vorige week dat ik een keer niet kon voeden en had gelijk de rechter borst behoorlijk zeer. Na douche en massage werd na dag beter. 3 wanneer weet je of het het juiste moment is...?

4 jaar geleden

Reactie op Pleun84

Ik heb ook de beslissing genomen om te stoppen. Alleen lukt het nog niet ec ...
Hier ook bij steeds geen succes 😖 hoe vaak per dag bied je aan?

4 jaar geleden

Reactie op Mrs Millsite

Ik vind dood eng om af te bouwen. 1 ik vind savonds en smorgens nog zo geze ...
Ja dat begrijp ik. Ik had niet veel keus. Als je stopt of afbouwt ga je ook door een rouw process. Ik vond dat heel erg heftig. Als ik de keus had gehad zou ik je eerste punt zo lang mogelijk hebben volgehouden. Zolang dat te combineren was iig. Ik hoopte iig tijdens mijn verlof volledige bv te kunnen geven, dat werd 5 weken (inclusief afbouwen😔). Kolven is heel belangrijk als je niet kan voeden, zowel om te zorgen dat je productie behoud, verstoppingen te voorkomen en je kan zo mooi een voorraadje opbouwen. Het juiste moment kan alleen jijzelf bepalen. Alle bv die je kindje krijgt is mooi meegenomen. Het allerbelangrijkste, de eerste week, heb je al gegeven. Als je geïnteresseerd bent in het stappenplan van WKZ, al is het maar voor info. Dan moeten we even kijken hoe ik die handig kan delen😊

2 jaar geleden

Afbouwen borstvoeding