13 Reacties

4 jaar geleden

Als ik je stukje zo lees zou je alleen willen afbouwen omdat het dan beter uit komt voor het werk. Wat ik helemaal snap. Zelf ook in de zorg aan het werk. Maar wat je man zegt is ook helemaal waar, je hebt tot 9 maanden het recht om een kwart van je werktijd te kolven. Zelf kolf ik 2x per werkdag en ben tezamen nog geen uur bezig. Soms vind ik het ook vervelend om de boel de boel te laten en dat merk ik ook aan mijn produktie. Die ligt dan stuk lager. Maar keer erna is het weer prima. Als je liever nog bv blijft geven zou ik er voor gaan.

4 jaar geleden

Ik voel me ook soms schuldig als ik ga kolven en ik heb een kantoorbaan.. Ik denk dan aan mijn zoon en dat ik het recht heb om 1/4 van mijn tijd te kolven tot 9 maanden. Dus tot die tijd blijf ik ook kolven. Ze blijven er op nadrukken dat borstvoeding De belangrijkste voedingsbron is voor een baby. Ik geef nu 1x kunstvoeding zodat ik een voorraad kan creëeren (kolf namelijk net voldoende voor zijn hoeveelheid voeding op een dag). Je moet je er zeker goed bij voelen, want stress kan de productie ook beïnvloeden... Weet er helaas van 😔 heel veel succes met je beslissing 🌹

4 jaar geleden

Hoi, ik geef ook 5 maanden borstvoeding aan mijn dochter. Maar het voelt voor mij als 'pas' 5 maanden. Je vraagt: 'wat denken jullie?' Ik denk: nog lang niet stoppen! Als de borstvoeding goed loopt, waarom dan stoppen met het beste dat je je kindje kunt geven? Waarom zou je melk van een ander 'dier' geven als je zelf de meest perfect op de behoefte van je kindje afgestemde melk hebt die er bestaat? (Koemelk in kv bedoel ik). Naast voeding vindt ze bij jou aan de borst troost en geborgenheid die ze hard nodig heeft. Dikke pluim voor je man! Prachtig dat hij jou zo steunt met de borstvoeding en mooi dat hij ziet wat (in mijn ogen) het beste is voor jullie dochter.

4 jaar geleden

Reactie op Tamtam-24

Hoi, ik geef ook 5 maanden borstvoeding aan mijn dochter. Maar het voelt vo ...
Mooi gezegd en aanvullend hierop geldt voor baby's die bv krijgen dat bijvoeden geen vervanging is van een voeding omdat moedermelk nog steeds het meest voedzame is. Dus dan kan je bv om het oefenen na een voeding vaste voeding aanbieden. Als je je productie op pijl wilt houden dan zou je gewoon op verzoek moeten blijven voeden, dan is om de 6u kolven heel weinig. Je productie is nog niet stabiel. Richting 9 a 10 mnd pas. Het is werk en dit voor je baby kan je maar 1 keer zo doen. Succes😊

4 jaar geleden

Ik ben zelf beginnen afbouwen op 3 maanden (zodat ik op 4 maanden kv gaf als ik terug aan het werk ging). Mijn productie was ook nog hoog, maar ik was toch blij dat ik met kv ben begonnen. Ik zag het gewoon niet zitten om af te kolven op mijn werk, het hele gesleur, melk meegeven naar de crèche, letten op je eigen voeding en zo... ik heb er zelf nog 3 weken over gedaan om volledig te kunnen stoppen. Maar je moet vooral doen wat JIJ wil, en niet luisteren naar een ander. Veel succes met je beslissing!

4 jaar geleden

Reactie op Faar

Mooi gezegd en aanvullend hierop geldt voor baby's die bv krijgen dat bijvo ...
Het bijvoeden for fun geldt tot het 1e levensjaar

4 jaar geleden

Ik werk ook in de zorg en begrijp hoe je je voelt. De eerste weken werken dacht ik wel 5x per dag misschien kan ik beter stoppen maar op gegeven moment heb ik mijn draai gevonden en verloopt het kolven ook veel soepeler op het werk en ben ik echt blij dat ik heb doorgezet. Veel collega's hebben er ook begrip voor. Ik probeer wel zoveel mogelijk in mijn eigen pauzes te kolven, alleen duurt mijn 'pauze' dan wel langer want ik ben dan met alles toch minimaal 30 min kwijt, maar dit hebt in mijn schuld gevoel richting collega's. Als je je er echt niet prettig bij voelt vooral doen waar je je goed bij voelt, maar mijn tip niet stoppen puur voor je werk;)

4 jaar geleden

Ik werk ook in de zorg en ik kolf om de 3 uur. Ik wil graag tot 6 maanden BV geven, zij is nu 5 maanden en het gaat nog steeds goed. Wij hebben recht op 2uur om te kolven als je 8uur per dienst werkt en je moet niet schuldig voelen. Het gaat om je kind en je hebt totdat ze 9 maanden zijn daar recht op. Mijn collega's tonen beel begrip hiervoor. De melk die ik kolf neem ik mee naar huis in een koel tas en worden in zakjes gelijk de vriezer bewaard voor de dagen die zij naar de opvang gaat! Als je kiest om met BV door te gaan komt zeker goed, en een of 2 maanden zijn zo voorbij! Als niet dan doe je wat je goed voelt 👍 succes!

4 jaar geleden

je moet doen waar jij gelukkig van wordt. Heb je ergens recht op en je wilt er gebruik van maken. dan doe je dat. Wil je het niet, omdat het te zwaar is, dan doe je dat ook niet. Ik vind niet dat je een slechte moeder bent als je de keuze maakt voor kunstvoeding. Borstvoeding is niet bepalend voor of je een goede moeder bent. Ik geef bv. Ik ben mijn dochter kv gaan geven, omdat ik wilde dat ze dat ook zou drinken, voor het geval ik ziek zou worden van de corona. Dat zou jij ook kunnen doen 2 bv vervangen door kv, en dat afgekolfde voor die voeding invriezen. Maar als het je stress oplevert, dan doe je het niet. Mijn zoon heeft bijna geen bv gekregen , omdat ik niet lekker in mijn vel zat de bevalling, maar mij dochter krijgt met name bv. Zoontje is 6 jaar en hij is niet 1 keer ziek thuisgebleven van school. Zijn klasgenoten zeker 2 keer per jaar als het al niet meer is. Dat zegt dus ook niks. Vergeet niet, het is zwaar voor je en als jij gelukkig bent is je kind ook gelukkig.

4 jaar geleden

Merci voor al de reacties! Doet deugd om dit nog eens bevestigd te krijgen :-)

4 jaar geleden

Onze dochter is nu net 5 maand. Werk ook in de zorg en hoewel het altijd hollen en weer stilstaan is, is niemand onmisbaar. Ben vanaf twee en half maand weer aan het werk en kolf na zes uur na de laatste keer voeden. Bij bv geef ik de borst om en om. Als ik een dagdienst heb geef ik een zijde borst en kolf de ander. Zes uur later kolf ik dan op het werk en na mijn dienst voordat ik vertrek nog een keer in mijn eigen tijd omdat ik nog een uur reis op dit moment. Daarbij blijft productie voldoende. Het is een investering, doordat je je pauze gebruikt om te kolven, maar als het wel lukt krijg je er ook heel veel voor terug. En lukt het niet dan is kunstvoeding prima en heeft ook zijn voordelen. Maar ik heb nog nooit kunstvoeding hoeven gebruiken tot nu, maar ben vroeg begonnen met aanleggen voorraad en vang sochtends nog de lekstroom op middels de hakaa, waardoor productie en verbruik gelijk blijven en de voorraad in de vriezer ruim blijft. Wat je ook doet, je doet het goed. En bovenal voel je niet schuldig naar je collega's.

4 jaar geleden

Als je dochter al 5 maanden is, kan je mss overwegen om de voedingen dat je niet aanwezig bent groenten- of fruithapjes te geven, zodat ze geen bv nodig heeft? Dat heb ik destijds met mijn vorige zoontje gedaan. Mijn productie is daardoor niet verminderd (heb hem 14 maand bv gegeven en ben toen gestopt omdat ik nog een kindje wilde en dit van het ZH moest voordat ze de behandeling opnieuw wilden starten). Ik gaf hem bv net voor ik doorging en onmiddellijk als ik terug was. Gedurende de dag had hij vast voedsel en in het begin nog een beetje bv dat ik ‘s avonds een uur na de laatste bv gaf. Maar die bv voor tijdens de dag kon ik al snel achterwege laten omdat hij dan voldoende vaste voeding had en hierbij wat water kon drinken. Je zou evt kv als backup kunnen meegeven? Het is zeker ook belangrijk dat je jezelf er goed bij voelt! Succes met je beslissing.

4 jaar geleden

Hey, hier zelfde verhaal als bij jou. Ik laat mijn collega’s ook soms op de slechtste momenten In de steek. Maar ze vinden ook dat kindje belangrijker is dan het werk. In belgie hebben wij recht op kolfpauze tot 9 maand, per 4u werk een half uur. Door corona denk ik toch te proberen om zo lang vol te houden. Hij zit ook in de creche bij andere kindjes van mensen In de zorg. Ik maak me zorgen voor de winter, mocht er een nieuwe opstoot van corona komen... je weet maar nooit dat het helpt. O ja, ik gaf mijn oudste 7 maand borstvoeding en heeft nu (3j) toch hooikoorts en astma. Dus staar je daar zeker niet blind op 😞.